Megszűnik az Ügyfélkapu, januártól mindenkinek kötelező a telefonos azonosítás

Jövő év január közepén megszűnik a ma ismert Ügyfélkapu, az Ügyfélkapu Pluszt kell használni. Ez már kétlépcsős hitelesítést használ, azaz a telefonra is szükség lesz a belépéshez. A változás azoknak okoz majd nehézséget, akiknek a könyvelőjük az ő nevükben adja be a bevallásokat. 2025 végén az Ügyfélkapu+ programot is le kell cserélnünk, és jön a digitális Állampolgárság Program, a DÁP.

Január 16-tól lesz kötelező az Ügyfélkapu+ 

Jövő év január 16-án a ma ismert Ügyfélkapu megszűnik, addig mindenkinek át kell térnie az Ügyfélkapu+ használatára.

A még 2005-ben indult Ügyfélkapu ma már egy elavult rendszer. Nem biztonságos: a belépést egy egyszerű felhasználónév és jelszó páros teszi lehetővé. Aki ezt a két karaktersort ismeri, az bármit meg tud tenni a nevünkben. Látja az adatainkat, intézkedhet helyettünk, beadhat adóbevallást, igényelhet támogatást. A cégek által használt Cégkapu több felhasználót is beenged és lehetővé teszi a jogosultsági szintek kialakítását is. Az ügyintézőnek így nincs annyi jogköre, mint az ügyvezetőnek. Ám az egyéni vállalkozók a saját, személyes ügyfélkapujukat használják, ami csak ez egy felhasználót tesz lehetővé.

Az Ügyfélkapu+, amire át kell térni, nem új program. 2022 óta használható már, csak eddig nem volt kötelező igénybe venni. Abban különbözik az elődjétől, hogy a belépéshez a jelszó után is kell még egy lépés. Ezt hívják kétfaktoros hitelesítésnek.

A kétfaktoros hitelesítés régóta ismert, ezt használjuk a netbankos belépéshez is. Kapunk egy kódot telefonra, amit be kell írni a webes felületen. Régebben ezek sms-ben kapott egyszerű számsorok voltak. Ma már fejlettebb rendszerek is működnek. A telefonon futhat a banki alkalmazás, amin keresztül egyszerűen, ujjlenyomattal azonosítjuk magunkat. Ezt hívják biometrikus azonosításnak, ma ez a legkorszerűbb. Az ujjlenyomat vagy az arckép nem hamisítható, nem adható át másnak, mint egy jelszó. 

Az Ügyfélkapu+ és a majd ezt is váltó Digitális Állampolgárság Program, a DÁP nem ezt a módszert használja, hanem egy kevésbé korszerűt. A telefonon futtatnunk kell egy hitelesítő programot, amit összekapcsolunk az ügyfélkapus fiókkal. Minden bejelentkezéskor megnyitjuk ezt a hitelesítőt, és az itt kapott azonosítószámot kell a számítógépen beírni a jelszó után.

Miért és kinek jelent problémát ez az áttérés?

A változás biztonságosabbá teszi a rendszert, ám lesznek, akiknek problémát fog okozni az áttérés. Azoknak a vállalkozóknak, akik nem mindig csak maguk kezelik az ügyfélkapujukat, vagy eleve gondot okoz nekik az okostelefon használata.

Ma még gyakori, hogy egy kisvállalkozás könyvelője nem adja a nevét a munkához, nem jelenik meg hivatalosan a vállalkozás életében. Nem meghatalmazottként adja be a bevallásokat, hanem a vállalkozó saját ügyfélkapus belépési adatait használva, a vállalkozó nevében. Ezt az Ügyfélkapu+ alaposan megnehezíti. Hiába tudja a jelszót a könyvelő, azzal nem fog tudni belépni. A nálunk lévő telefonon megjelenő kód is kelleni fog a bejelentkezéshez.

Megoldás az lehet, ha hivatalosan meghatalmazzuk a könyvelőt, regisztráljuk a vállalkozáshoz. (Ezt az online nyomtatványkitöltőben az UJEGYKE nyomtatvány kitöltésével tehetjük meg.) Fontos, hogy ezeket a szerepköröket még ebben az évben rendezzük. 2025. január 15. után már nem fogunk tudni a régi rendszer szerint működni. 

Gond lehet még azzal is, aki hivatalosan járna el. Egyéni vállalkozó ma képviseleti meghatalmazást csak magánszemély számára adhat, cégnek nem. Az erre szolgáló nyomtatványon csak konkrét személyt lehet megnevezni. Azaz Kis Júlia könyvelőt meg tudja hatalmazni, de a Kis és Társa Könyvelő Kft.-t már nem. Ez probléma a könyvelőirodán belül is. A vállalkozó mondjuk megbízza az iroda vezetőjét, de a beosztott könyvelő nem fogja tudni használni a főnöke hozzáférését.

Hogyan kell regisztrálni?

Az Ügyfélkapu+ használatához előbb töltsünk le a telefonunkra egy hitelesítő programot. Mindkét nagy alkalmazásboltban megtaláljuk a Google, Microsoft vagy NISZ hitelesítő programjait. Ezek közül bármelyik megfelel. 

A program letöltése után lépjünk be a régi Ügyfélkapu felületén. Erre az ugyfelkapu.gov.hu címet használjuk. A rendszer felajánlja a választást, hogy használhatjuk az Ügyfélkapu+ programot is, de ne tévedjünk el, egyelőre a régi oldalra van szükségünk. 

Belépés után kapunk egy bővebb menüsort, választható feladatokkal. Itt keressük meg az Ügyfélkapu+ igénylése címet, és arra kattintsunk. Még egy figyelmeztetést kapunk, majd elindítjuk az igénylést. Megjelenik egy QR-kód, ezt kell a telefonon megnyitott hitelesítő alkalmazással beolvastatni.

Ha ez sikerül, megjelenik a következő ablakon a törlőkód. Ez egy számsor, amit el kell mentenünk. A program a mentésre külön felhívja a figyelmet, s addig ne is lépjünk tovább, amíg el nem mentettük ezt a számsort. Azért ne hagyjuk ki a mentést, mert akkor a törlőkódot soha többet nem fogjuk tudni előhívni. Szükség akkor lesz rá, ha másik telefont akarunk majd valamikor használni. Ha a törlőkódot nem mentjük el, akkor az eszköz megváltoztatásához be kell mennünk személyesen az okmányirodába, csak ott lehet majd megoldani a problémát.

A regisztráció ezzel a lépéssel kész, megtörtént. A továbbiakban a régi ügyfélkapuhoz már nem is férünk hozzá, csak az Ügyfélkapu+ fog működni. Használatához a régi jelszóra lesz szükségünk. A jelszó után egy új lépésként azonban meg kell majd nyitni a telefonon a hitelesítő programot, és beírni az ott megjelenő számsort. Ez a számsor folyamatosan változik, körülbelül 30 másodpercenként új kombinációt ad ki a készülék. Egy-egy számsor nagyjából 3 percig lesz érvényes, ennyi időnk van a beírásra. Utána azzal már nem lehet belépni.

Figyeljünk arra is, hogy egy telefonon csak egy hitelesítő program tud futni, ami csak egy személyhez tartozhat.

2025 végén az Ügyfélkapu+ is megszűnik 

Amit eddig leírtunk, az a 2025-re érvényes megoldás. Lesz azonban még egy lépés: 2025. december 31-én az Ügyfélkapu+ is bezár, s csak az új alkalmazás, a DÁP marad.

Mi a különbség a DÁP és az Ügyfélkapu+ között? Az Ügyfélkapu+ a regisztráció során kér csak egy QR-kódot, ezt követően a hitelesítő szoftver által generált számsorral kell belépnünk. A DÁP esetében minden egyes belépésnél kell majd a QR-kód. Belépéskor a weboldal megjelenít egy QR-kódot, azt le kell olvasnunk a telefonunkkal és így jutunk el a kívánt szolgáltatáshoz.

DÁP regisztráció

A DÁP-ot az tudja közreműködés nélkül regisztrálni, akinek új személyi igazolványa van. Még a kártya formájú sem mind alkalmas rá. Csak az regisztrálhat saját maga, akinek az igazolványát 2021. június 23. után állították ki. Kell még a hozzá adott PIN kód is, amit aktiválnunk is kellett (ezt mindenki egy zöld borítékban kapja meg a személyi mellé, de még nem láttam senkit, aki aktiválta volna). Akinek nem ilyen igazolványa van, hanem régebbi, vagy nincs meg a hozzá tartozó kód, annak először be kell mennie az okmányirodába, ott kell indítani a regisztrációt.

Az sem mindegy, milyen telefonunk van

Akinek nincs telefonja, az hamarosan a legegyszerűbb ügyeket sem tudja majd saját maga elintézni, mindenért be kell mennie az okmányirodába. Az sem mindegy azonban, hogy milyen telefonunk van. A program használatához okostelefonra van szükség, a hagyományos, régi készülékekkel nem megyünk semmire. Már ez egy jelentős szűrő, hiszen az idősebbek egy része nem használ okostelefont. A DÁP használatához ráadásul NFC-képes mobiltelefon kell (azaz olyan, amelyikkel ma bankkártya helyett fizetni is lehet), ez viszont ma még sokaknál nincs.

Gondban lesznek a Huawei-tulajdonosok is annak ellenére, hogy Magyarországon például 2020-ban még minden negyedik telefon Huawei volt. Ez a márka saját operációs rendszert használ, nem kompatibilis sem az Android, sem az iOS rendszerével. Csakhogy ez a márka a kínai kormány, ezzel a kínai kommunista párt befolyása alatt áll, adatokat oszt meg kínai állami szervekkel. Éppen ezért nemzetbiztonsági okokból ma még egyáltalán nem biztos, hogy a digitális állampolgárság programot Huawei-re is rá fogják engedni a fejlesztők. Egyelőre nincs is a programnak ilyen változata.

Mi történik, ha cseréljük, elveszítjük vagy összetörjük a telefont?

Az egy emberhez rendelt DÁP-program egy és csak egy telefonon futhat egy időben. Azaz bajban leszünk, ha a telefont összetörjük vagy elveszítjük. Erre egyelőre nincs állami megoldás.

Az Ügyfélkapu+-hoz legalább kapunk egy törlőkódot. Ez a törlőkód kell ahhoz, hogy a telefonról lecsatlakoztassuk a programot, és átvihessük másik készülékre. A DÁP-hoz viszont nincs ilyen törlőkód. Magát a digitális állampolgársági profilt tehetjük inaktívvá, azaz kikapcsolhatjuk. Ha megvan a telefon, akkor azon, ha nincs meg, akkor csak személyesen a kormányhivatalban. A DÁP profil kikapcsolása azonban azzal jár, hogy minden adatunk, hivatalos üzenetünk törlődik. Később újra regisztrálhatjuk magunkat, de nulláról kezdve. A telefoncsere kérdésére tehát ma semmilyen megoldása nincs az államnak. Még abban sem lehetünk biztosak, hogy egy nagyobb programfrissítés nem fogja-e majd működésképtelenné tenni a DÁP-ot. Az is előfordulhat, hogy a telefon javítása, szoftverfrissítése után is hasonló kálváriát kell majd bejárnunk ahhoz, hogy a programot továbbra is használni tudjuk.

A DÁP kötelezővé tétele még erősen kétséges. Valószínűleg a bevezetését vagy halasztását az Ügyfélkapu+ jövő évi tapasztalataihoz fogják majd kötni. Egyelőre tehát az a feladatunk, hogy az Ügyfélkapu+-hoz szükséges módosításokat megtegyük. 

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu