A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Sok fuvarozó tapasztalja, hogy problémás a járműpark bővítése és frissítése. Extrém hosszú időt, akár fél-egy évet is várni kell a megrendelésekre. Nemcsak az új, hanem a használt eszközök beszerzése is nehéz. Megkérdeztük a gyártókat, mikorra számíthatunk javulásra. 

A korábban megszokottnál sokkal hosszabb gyártási határidővel lehet most járműveket beszerezni. Ennek több oka is van. – Tavaly jelentősen visszaesett a tehergépjármű-piac egész Európában a koronavírus-járvány okozta bizonytalanságok miatt. Sok fuvarozó vállalat az idén valósítja meg az elmaradt beruházásokat, ezért jelentősen megnőtt a kereslet a gyártók kapacitásához képest, így a szállítási határidők megnyúltak – tájékoztatta lapunkat Kiss Attila, a DAF Hungary Kft. kereskedelmi vezetője. 

Beszerzési problémák is lassítják a gyártást

Mindezt fokozza, hogy a járvány következtében alkatrész és alapanyag-hiány sújtja az iparágat, így nem mindig sikerül a megrendelt járműveket időben legyártani. Jelenleg a chip-hiány, félvezetői-hiány okozza a legnagyobb problémát. 

(A hazai autóipar is megérzi a világszerte tapasztalt alkatrész-hiányt, és az ellátási láncok szakadozását. Júniusban az Audi Hungária kényszerült leállásra, júliusban pedig három hétre a kecskeméti Mercedes-gyárban állt le a termelés).

Érdemes fél évvel előre gondolkodni

A DAF-nál úgy vélik, hogy az alkatrész és alapanyag-hiány még egy rövid ideig fennáll majd, ezért további bizonytalanságokra lehet számítani. Ők 2022 második negyedévi szállítással tudnak csak új rendelést felvenni. 

Hasonlóan látja a helyzetet Fáczán Gergely, a Volvo Trucks Hungary értékesítési igazgatója is. A Volvo korábban is inkább csak megrendelésre gyártott, készletre nem, néhány kivételtől eltekintve. – Jelenleg az a jellemző, hogy a megszokott 3-4 hónap helyett 7-9 hónap a szállítási idő. Akár vontatóról, akár félpótkocsiról vagy kamionról van szó, a szállítási idő sajnos ugyanannyi. Ennek oka az extrém módon megnövekedett járműigény. Hiszen majdnem egy teljes év kimaradt, amikor nem volt kereslet az új járművekre. Viszont ezalatt az idő alatt az eszközök öregedtek, és most mindenki frissíteni szeretne. A gyártók pedig nem képesek ezt a nagy keresletet azonnal kielégíteni – hangsúlyozza Fáczán Gergely. A beszállítói lánc akadozása miatt pedig nem tud növekedni a gyártási kapacitás. 

A Volvónál a korábban megszokott mennyiséget elő tudják állítani, de jelenleg minden idők legmagasabb megrendelés állományával rendelkeznek, megdöntve ezzel a korábbi 2019-es rekordot. A kamionok mellett ugyanúgy van igény közösségi közlekedésre gyártott buszokra is, a turistabuszok iránti kereslet viszont drasztikusan leesett, ez egyelőre nem is változott. Ez érthető is, hiszen még mindig bizonytalan a turisztikai helyzet, ráadásul egy jól felszerelt új turistabusz jóval többe kerül, mint például egy kamion.

Az értékesítési igazgató úgy véli, egy éven belül nem várható javulás, ezért a fuvarozó vállalkozásoknak érdemes több, mint fél évvel előre gondolkodniuk, ha járművet szeretnének beszerezni. A Volvo egy augusztusi kamionrendelést jövő év márciusára, áprilisára tud teljesíteni. De Fáczán Gergely szerint elképzelhető az is, hogy ez 2-3 hét alatt 1-2 hónappal is tovább csúszik az extrém nagy igény miatt.

A speciális igények is megnövelhetik a gyártási időt

Turi Szabolcs, a MAN Magyarország új tehergépjármű értékesítési igazgatója úgy látja, várhatóan jövő év első negyedévének végétől, de inkább az év második felétől várható a beszállítói hiányok mérséklődése. A nagy ázsiai kitettség miatt ugyanis belátták az alkatrészgyártók, hogy Európán belül, akár Magyarországon is érdemes átállni egyes üzemeknek például félvezető gyártásra. A MAN-nál a legfontosabb feladat ezeket a forrásokat pótolni. De nemcsak elektronikai alkatrészekből van hiány, fennakadások érezhetők a panelek szállításában is a platók vagy dobozos felépítmények esetében. 

Úgy tapasztalják, hogy jelenleg mindenféle járműre, eszközre óriási a kereslet, mivel a tavalyi megtorpanás után nélkülözhetetlenné váltak az elmaradt fejlesztések. Turi Szabolcs tájékoztatása szerint még idénre is vállalnak szállítást, de hogy tudják-e tartani a határidőt, az attól függ, hogy az októberi, novemberi gyártási helyzet hogyan alakul majd a beszállítási problémák miatt. – Tudunk felvenni rendelést, de a gyenge láncszem most a beszállítói oldal. A chipek sajnos nagyon sok alkatrészbe kellenek. Előfordult már olyan, hogy egy járműben nem volt rádió vagy telefon, de ettől még át tudtuk adni, mert helyi megoldással lehetővé tettük, hogy ez működjön. Amikor pedig megjött az alkatrész, akkor utólag pótoltuk. Vannak viszont olyan alkotóelemek, fő egységek, amiket a gyár nem engedhet el, ilyen például a váltó vagy a tachográf – hangsúlyozta az értékesítési igazgató. 

Jelenleg átlagosan 30-45 napos csúszással tudják szállítani a megrendelt járműveket. A gyár minden nap figyeli a beszállítói oldalt. Ha látják, hogy a megszokott helyről nem érkezik meg az alkatrész, akkor próbálják máshonnan beszerezni. Turi Szabolcs kiemelte: a csúszások ellenére minden megrendelt járművet le tudtak szállítani. Ha valaki most rendel tőlük, akkor jövő év első negyedévére tudják vállalni a szállítást. De a speciális járművek, vagy speciális igények a mostani helyzettől függetlenül is növelhetik a gyártási időt.

Szilágyi Katalin