Megváltozik a kiküldetés szabályozása

A megszakításra csak új tachográffal jár mentesség

Megváltoznak a kiküldetés szabályai. Augusztustól azt is kiküldetésnek kell tartanunk, ha egy kétoldalú szállítás során megszakítjuk az utat egy felrakóval vagy lerakóval, kivéve, ha a jármű új típusú, intelligens tachográffal van felszerelve. Korábban ilyen szabályozás még nem volt, ami nem a feladat jellege, hanem a tachográf alapján tett volna különbséget a szállítási munkák között.
A változás a közlekedési törvény módosításában jelent meg, és augusztus 21-től lesz hatályos. 

Az útközbeni be- és kirakodás csak az új tachográffal fér bele

A küldetésekkel kapcsolatos jelenlegi szabályozást a 2020-ban megjelent mobilitási csomagnak köszönhetjük. Az előírások szerint a kétoldalú szállítási műveleteket nem kell kiküldetésnek tekintenünk, így nem kell betartani az ezzel kapcsolatos szabályokat sem. Az eddigi szabályozás szerint nem minősült kiküldetésnek, ha a kétoldalú szállítást a járművezető egy kiegészítő fuvarral megszakította. Így az még belefért a kétoldalú szállításba ha a sofőrnek volt útközben

  • egy berakodási és kirakodási,
  • egy berakodási vagy
  • egy kirakodási művelete azokban az országokban, melyeken a cél felé áthaladt. 

Ez az előírás augusztustól annyiban módosul, hogy a fenti kiegészítő fuvarokat csak akkor nem kell kiküldetésnek tartanunk, ha a jármű intelligens menetíró készülékkel van felszerelve. 

2024 végéig minden autóban új menetírónak kell lenni

Valójában a mostani változást már a 2020-ban megjelent új szabályok is tartalmazzák. A szöveg szerint a részrakodás mentessége csak addig az időpontig alkalmazandó, amíg az első alkalommal tagállami nyilvántartásba vett járműveket fel nem szerelik a határátlépést és a további tevékenységeket is rögzíteni képes intelligens menetíró készülékkel. Ettől kezdve már csak akkor jár a mentesség, ha az érintett sofőrök intelligens menetíró készülékkel felszerelt járművet vezetnek.

Ennek a változásnak most jött el az ideje. Idén augusztustól az újonnan forgalomba kerülő járműveket már csak a legújabb fejlesztésű, új generációs digitális tachográffal szerelhetik fel a gyártók. Ezzel a készülékkel szemben a fő elvárás a helymeghatározó adatok automatikus kezelése. A készüléknek nemcsak induláskor és az esti érkezéskor kell rögzítenie a jármű helyadatait, hanem fel kell jegyeznie a határátlépéseket, a rakodásokat és napközben, munka közben is 3 óránként rögzítenie kell a jármű aktuális pozícióját. 

Előbb-utóbb ki kell majd cserélni minden más készüléket is, de a régebbi tachográfok használói kaptak még egy kis haladékot. A nemzetközi fuvarozásban használatos járműveknél a végső határ­idő 2024. december 31. Addig a napig az összes működő tachográfot ki kell cserélni a legújabb, most forgalomba kerülő típusra. A leendő belföldi szabályokat még nem ismerjük. 

Amíg nincs új menetíró, addig csak a megszakítás nélküli kétoldalú szállítás mentesül

Az augusztusi változással együtt hatályba kell léptetni az irányelvnek ezt a kiegészítését. Így tehát augusztustól csak a megszakítás nélküli kétoldalú szállítások nem számítanak kiküldetésnek. Ha a járművezető a kétoldalú szállítást kiegészítő fuvarral megszakítja, akkor már a kiküldetési irányelv hatálya alá kerül és be kell tartani az ezzel kapcsolatos előírásokat (bejelentés, külföldi bér). 

Megjegyzés: Azok a kétoldalú szállításokhoz kapcsolódó kiegészítő fuvarok számítanak majd  kiküldetésnek az új típusú tachográf hiányában, amikor nem itthonról vagy haza hozunk árut, hanem két másik tagállam között szállítunk. Az nem baj, ha több helyen megállunk árut felvenni és az összes árut hazahozzuk, hiszen egy út során több kétoldalú műveletet is lehet végezni.  (→ A kétoldalú szállítási és kiegészítő szállítási feladatokra pontos példákat talál a  bit.ly/kikuld23 linken.)

Forrás: 2023. évi XL. tv.


Használható a külföldön bérelt teherautó is

A közlekedési törvény friss módosítása jelentős előrelépést hozott a bérelt járművek használatában is. Ez a változás már június 26-tól hatályos.

A korábbi, általános szabályozás szerint a közúti forgalomban egy jármű csak magyar hatósági jelzéssel és forgalmi engedéllyel vehet részt többek közt akkor, ha az üzembentartó magyarországi vállalkozás. A szabály alól volt néhány kivétel, például a rövid, alkalomszerű használatot engedélyezték külföldi rendszámos autóval is (fél éven belül összesen 60 napot lehetett így használni).

A mostani módosításba viszont bekerült egy új kivétel. Nem vonatkozik a tilalom a bérelt tehergépjárművekre. Nem került mellé semmilyen időbeli korlát sem. Azaz ma már nem érheti semmilyen retorzió a vállalkozót, ha külföldön bérelt teherautóval közlekedik Magyarországon akár fuvarozási, akár saját számlás szállítási céllal (2023. évi XL. tv. 7.§). 


Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu