Franciaországban egyre nehezebben kezelik a menekült-problémát. Az elmúlt hónapokban a francia hatóságok többször is lezárták a parkolókat, remélve, hogy ezzel csökkenthetik a bevándorlók által elkövetett lopásokat és erőszakos eseteket. Csakhogy ettől a bevándorlók nem válnak kámforrá.
2021. májusában az európai kamionosokat megrázta a hír: megöltek egy román sofőrt. Mihai Spătaru-t Franciaországban, a Somme-i A28-as autópálya egyik pihenőjénél karddal támadták meg a felesége szeme láttára (a házaspár együtt vezetett). Kollégánknak valószínűleg azért kellett meghalnia, mert a kamionját egy tolvajbanda ki akarta rabolni.
Szintén tavasszal történt Calais-ban (Dunkkerque-től kb. 50 km-re), hogy egy közel 100 emberből álló csoport megtámadta a calais-i kikötőbe tartó teherautókat. Fémrudakat, betontömböket és köveket használtak. A sofőröket érthető módon sokkolta az eset. Egy lengyel sofőr így emlékezett vissza: “Hajnali 3:10-kor, amikor körülbelül egy kilométerre voltam, megláttam egy legalább 100 fős csoportot. Először azt hittem, hogy a busz tönkrement és az emberek azt várták, hogy helyrehozzák. De gyorsan rájöttem, hogy bevándorlók. Amikor a teherautók megálltak, kövekkel dobálták a járműveket. Őszintén szólva féltettem az életem.” A sok éve kamionozó Ryszard felháborodott a rendőrség semmittevésén is, elmondása szerint nem számíthattak a segítségükre.
A francia hatóságokra egyébként sok panasz érkezik: a bejelentés után 2-3 óra, mire kiérnek, felvesznek egy jegyzőkönyvet és kalap-kabát.
Évi 6 milliárd eurónyi rakomány tűnik el
A kár is felfoghatatlan. Az európai rakományokban a lopások évi 6 milliárd euró (2.160 milliárd forint) értékű kárt okoznak. Ez a szám 2015-ben kezdett el meredeken emelkedni, amikor beütött a menekült-válság.
A tolvajok változatos módszereket használnak, már bénító gázokat is bevetettek (dietil-éter, régen a műtéteknél használták az altatásokhoz). Egy sofőr reggel fejfájással ébredt, nem emlékezett semmire, de a fülkét szépen kirámolták. És sajnos azt kell mondani, hogy még “szerencsés” is volt, ugyanis nagyobb adagban ez lehet halálos is.
A ponyva, vámzárzsinórok elvágását sem kell bemutatni. És akkor örüljünk, ha nem jött ki velünk Angliába egy komplett család. Zsinór elvág, becsekkol, profi módon összeregaszt és a szigetországban kiderül, hogy potyautas van. Bírság, nem kevés. 4.000 font, sovány vigasz, hogy a briteknek sokkal többe fog kerülni az afgán család következő 50 éve.
Négy parkolót lezártak a tarthatatlan helyzet miatt
Jelenleg négy, Dunkerque környéki kamionparkolót zártak be Franciaországban: Beau Marais, Saint Georges sur l’Aa, Téteghem-Nord és Moëres. A döntés egyelőre határozott időre, fél évre szól 2021. július 1-jétől december 31-ig.
A hatóságok ezzel próbálják megakadályozni, hogy a bevándorlók bemásszanak a Nagy-Britanniába tartó járművekbe. Remélik, hogy így megvédik a sofőrök testi épségét és a rakományt is. Persze ezzel magát az alapproblémát nem szüntetik meg: a parkolók bezárásával az illegális bevándorlók nem fognak köddé válni. Máshol, máshogyan fognak próbálkozni, szóval ettől nem leszünk nagyobb biztonságban.
A franciák 71%-a szerint meg kell szüntetni a menekültek befogadását. Több franciaországi nagyvárosban megközelíti az 50%-ot a nem európai származású, 18 év alatti bevándorló hátterű fiatalok aránya (Párizs és Marseille egyes kerületeiben a 60%-ot is).
Sokan Nagy-Britanniába vagy Németországba indulnak, de itt rekednek. Ez az egyik oka, hogy Calais környéke nem egy életbizosítás. (Calais-ból a La-Manche csatornán keresztül lehet Dover-be, Nagy-Britanniába jutni, ezért olyan népszerű a bevándorlók között).
Kis Zsuzsanna