Közel 5 százalékkal emelkedhetnek jövőre az útdíjak.
Még 2020-ban vezette be a kormány, hogy minden évben automatikusan, az éves inflációval egyező arányban fogják változtatni a díjakat. Ez a szabály érvényes a személygépkocsik és buszok e-matrica rendszerére és a teherautók útdíjára is. Az idei év eleji változás volt az első ilyen rendszerű emelés. A 2022-es januári díjemelés nagyobb lesz, mert magasabb az infláció az előző évi adatnál.
Hivatalos útdíjak még nincsenek, azokat majd csak november végén fogja közölni a NÚSZ Zrt. Az eltérés a ma kiszámolható és a végleges adatok között csak egészen kicsi lehet, az is csak a kerekítések miatt. A tavaly elfogadott kormányrendelet ugyanis egyértelműen írja le a szabályokat. Az útdíjról nem kormányrendelet dönt. Minden évben az augusztusi átlagos fogyasztói árindexet hasonlítják össze az előző augusztusi adatokkal. Azaz az éves inflációt nézik, csak nem január és december, hanem augusztus és augusztus között. 2021-ben ez alapján 3,9 százalékkal emelkedtek a tarifák.
Az idei infláció ennél magasabb. A KSH hivatalos adatai szerint a növekedés 4,9 százalék volt, tehát ilyen mértékű díjemelésre kell felkészülnünk januártól.
A közölt táblázatok tehát nem a végleges, hanem az inflációs adat alapján várható 2022-es útdíjakat mutatják be.
Ugyancsak a 4,9 százalékos éves inflációval emelik meg januártól a tehergépkocsik e-útdíjait is. A díjak szerkezetükben nem változnak, maradnak a régiek a kedvezmények. Várhatóan csak az összegek módosulnak az ideihez képest
E-matrica díjkategória | Országos | Megyei | ||||||
10 napos | Havi | Éves | Éves | |||||
2021 | 2022 várható | 2021 | 2022 várható | 2021 | 2022 várható | 2021 | 2022 várható | |
D1M (motorkerékpár) | 1.530 | 1.605 | 2.600 | 2.727 | 44.600 | 46.785 | 5.200 | 5.455 |
D1
(személygépkocsi) |
3.640 | 3.818 | 4.970 | 5.214 | 44.600 | 46.785 | 5.200 | 5.455 |
D2
(7 fős személygépkocsi, kisteherautó 3,5 tonna alatt, kisbusz) |
7.270 | 7.626 | 9.930 | 10.417 | 44.600 | 46.785 | 10.390 | 10.899 |
B2
(autóbusz) |
16.100 | 16.889 | 22.830 | 23.949 | 207.770 | 217.951 | 20.780 | 21.798 |
U
(utánfutó) |
3.640 | 3.818 | 4.970 | 5.214 | 44.660 | 46.848 | 5.200 | 5.455 |
tengelyek száma | környezetvédelmi osztály | gyorsforgalmi út, autópálya | főút | ||
2021 | 2022 várható | 2021 | 2022 várható | ||
J2 | C (Euro I.) | 68,49 | 71,85 | 29,13 | 30,56 |
B (Euro II-IV.) | 59,56 | 62,48 | 25,33 | 26,57 | |
A (Euro V.) | 50,63 | 53,11 | 21,53 | 22,58 | |
J3 | C | 96,09 | 100,8 | 50,45 | 52,92 |
B | 83,56 | 87,65 | 43,87 | 46,02 | |
A | 71,03 | 74,51 | 37,29 | 39,12 | |
J4 | C | 155,22 | 162,83 | 96,82 | 101,56 |
B | 129,35 | 135,69 | 80,68 | 84,63 | |
A | 109,95 | 115,34 | 68,58 | 71,94 |
Forrás: nemzetiutdij.hu, KSH
Nagy Csaba