A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Október 1-től 17,6%-kal nőttek az útdíjak, és 2024 elején újabb emelés várható. Ez egyelőre még csak tervezet, a végső rendelet nem jött még ki. És bár pontos számokat lehetetlen adni, készítettünk egy összefoglaló táblázatot megközelítő értékekkel, hogy segítsünk abban, hogy mi várható útdíj ügyben.

Ha megvalósul a kormány tervezete, akkor az útdíjat csak meghatározott útszakaszokra lehet kiszámolni pontosan, mert az útdíj függ majd attól, hogy merre megyünk. 

Ennek oka az, hogy az utak különböző népsűrűségű területeken mennek át. Ott, ahol nagyobb a népsűrűség, több díjat vetnek ki, ahol kisebb, ott kevesebbet, legyen szó autópályáról vagy főútról. Több ezer útszakasz van felsorolva a rendeletben és mindegyiknek más a díja. (Erről részletesen következő cikkünkben olvashat.) 

Ennek ellenére tudunk becslést adni, hogy mennyi lesz átlagosan a díj. Annak egy része ugyanis nem függ a fent említett népsűrűségtől, hanem csak az autó környezetvédelmi besorolásától és tengelyszámától. Ezt a pontosan meghatározható díjtételt külön feltüntettük a táblázatunkban. (A pontosan meghatározható díj az úgynevezett infrastruktúra díjból tevődik össze, meg egy másik tételből, amit a CO2 kibocsátás után vetnek ki.) 

A díjak útszakaszonként változó részére pedig meghatároztunk egy átlagot. (Lásd keretben, hogy miként.) Így jött ki egy becsült útdíj.


Hogyan határoztuk meg az útszakasztól függő részét az útdíjnak?

Ha valaki kíváncsi rá, és nem mumusa a matek, íme leírjuk, hogyan számoltunk.

A tervezett rendelet két kategóriát határoz meg népsűrűség szempontjából:

  • külvárosi út
  • településeket összekötő út.

Azt is megadja, hogy a fenti kategóriáknak mennyi a díja kilométerenként. Ez függ attól, hogy főútról vagy gyorsforgalmi útról beszélünk, és attól is, hogy milyen a jármű környezetvédelmi kategóriája. A rendelettervezet sok ezer sorban felsorolja, hogy az adott útszakasz hányadrésze tartozik az egyik vagy a másik fenti kategóriába.

Aki még tudja követni (nekünk se volt egyszerű) annak íme a számolás:

Megnéztük, hogy az egyes útszakaszokban mennyi a külvárosi út aránya (összeszoroztuk a külvárosi útszakasz arányát az út hosszával).

Az így kiszámolt fenti értékeket összeadtuk, és a kijött értéket osztottuk az útszakaszok összes hosszával.

A fenti műveleteket külön végeztük el főutakra és gyorsforgalmi utakra, (azaz autópályákra és autóutakra.)

A következő számok jöttek ki a külvárosi utak arányára:

  • gyorsforgalmi utak esetén ez  9%
  • főutak esetén ez 15,3%.