Mérlegeljünk! – Teherautókba szerelhető mérlegek

kép forrása: HBL Mérleg Kft

A beszerelhető mérlegek segítenek abban, hogy ellenőrizzük az össztömeget és tengelyterhelést. Százezreket jelenthet, ha segítségükkel elkerülhetjük a bírságot. Magyarországon jelenleg csaknem 100 kapunál mérnek és a külföldi hatóságok is serényen mérlegelnek az európai utakon.

Mi is ez a mérleg?

A mérleg úgy működik, hogy a teherautó minden légrugójához beszerelünk egy precíz nyomásérzékelő szenzort – magyarázza Karácsonyi Zsolt, a HBL Mérleg Kft. ügyvezetője. Ez a légnyomás alapján méri a súlyt, ami a súlymérés alapja a légrugós teherautóknál. A laprugósaknál egy speciális érzékelő méri a terhelést, de ennek nem mindig lehetséges a beszerelése – tette hozzá.

A mérlegekhez tartozik egy kijelző, ezt a vezetőfülkébe szerelik be.    A sofőr itt lát minden adatot. A teherautó képe alatt megjelenik:

– a kormányzott tengelyek súlya,

– a hajtott tengelyek súlya,

– a tengelycsoport súly,

– az össztömeg

– és a nettó súly is.

Az újabb teherautókba néha gyárilag beépítik a mérőműszert. Ezeknél a kijelzőt legtöbbször a kilométerórába rakják be. Az utólag telepítetteknél egy külön egység van, emiatt könnyebben kezelhető és mindig szem előtt van. Lehetőség van mérlegjegy nyomtatására is. Emellett legtöbbször flottakövetőhöz is lehet csatlakoztatni, így a diszpécser az összes jármű súlyát követni tudja. A gyári mérlegeknél nincs tengelysúly-riasztás, az utólag beszerelteknél viszont beállítható, hogy ha túllépjük a megengedett súlyadatokat, akkor a kijelző hangjelzéssel figyelmeztessen. Ez egy fontos különbség.

Leginkább az ömlesztett árukhoz jön jól

A beépített mérlegek használata itthon nem túl elterjedt. Pőcze Dénes, a PMP-Trió Kft. vezetője például azt mondja, nekik két teherautójukban is van, de nem nézik. – A harmadik kocsiban őszintén, azt sem tudom, hogy van-e, annyira nem használjuk – mondja.

A tapasztalatok szerint a nagyobb, 2-5 tengelyes járműveknél van a legnagyobb igény a mérlegekre. Főleg azok a cégek kérik, ahol billencsek vannak, mivel az ömlesztett rakományoknál nem ismerhető úgy a súly, mint a raklapos fuvarozásnál. A HBL Kft.-nél a visszajelzések alapján ha valaki kér egy ilyen szerkezetet, idővel az egész flottát felszereli vele.

Sokszor nemcsak a bírság, hanem sok idő is megspórolható a mérlegekkel – mondja a szakember. Mivel raksúlyt is tudunk mérni, nem kell oda-visszaállni a hídmérlegen, plusz felrakni vagy leönteni a rakományból. Egy cég ezzel akár napi 40 perc rakodási időt is megtakaríthat. Az áru elhelyezésében is segít, hogy látjuk a tengelyek terhelését, tudjuk, hogy hova kell tenni az árut, így azonnal jó lesz a súly eloszlása és készen is vagyunk – magyarázza Karácsonyi Zsolt.

kép forrása: HBL Mérleg Kft

 

Beszerelés

A mérleges cégek kijönnek, nem nekünk kell odavinni az autót. A beszerelés 3-4 órát vesz igénybe. Ezután következik a kalibrálás: az alapbeállítás, ahol hídmérlegen üresen és rakottan ellenőrzik, hogy a mérleg a hibahatárokon belül mérjen. Ez átlagosan még egy órát vesz igénybe.   A HBL-nél nincs a beszerelésnek plusz költsége, az az árban van. A mérlegek beépítése után nincs több teendő, “csak használni kell” – mondja a szakember. A rugócsere sem befolyásolja, ez sem jelent gondot a használatában.

Lássuk a mérések pontosságát!

A mérlegek pontosságával kapcsolatban a HBL Kft. elmondta, hogy ezek nyilván nem olyan pontosak, mint a hídmérlegek. Például egy 40 tonnás nyergesvontató esetében 200 kilós hibával tudnak mérni.

– A mérés pontosságát nagymértékben befolyásolja a teherautó szintező szelepének pontossága. Ez a szelep tartja szinten az alváz magasságát a földtől. Amikor felkerül a rakomány, a szelep a terheléssel arányos sűrített levegőt juttat a légrugóba. Így marad a jármű alváza ugyanazon a szinten, mint terhelés nélkül. A szintezőszelep azonban bizonyos hibaszázalékkal dolgozik. Ez a hibahatár pedig a súlymérésre is hatással van, mivel a műszer a légrugó nyomásából számolja ki a terhelési adatokat – tudhattuk meg.

A pontosságot növeli, ha a sofőr nem lejtőn, hanem egyenes talajon ellenőrzi a jármű súlyát. Például egy erdőben vagy mezőn, ahol egyenetlen a talaj, nem túl jó ötlet mérni, ilyenkor mindig ellenőrizni kell a súlyokat, amikor kiérünk az aszfaltozott útra.

A teherautókba szerelhető mérlegek tehát nem annyira pontosak, mint a hídmérlegek. Tegyük hozzá, a hídmérlegek valószínűleg a TSM kapuknál is megbízhatóbbak, hiszen ilyenkor a jármű álló helyzetben van, nem mozog mérés közben. Ennek ellenére a TSM mérés eredménye lesz hiteles. Éppen ezért az alapos mérések ellenére sem szabad kicentizni a súlyt. Nem egy esetet hallottunk már arról, hogy a saját mérés ellenére a TSM mégis túlsúlyosnak találta az autót. Egy raklapos, kalodás árukat szállító fuvarozónál is büntetés lett a tengelysúly-terhelés vége, bár az ügyvezető szerint itt a sofőr is hibás volt, amikor “átvágtázott a mérlegen”.

Fontos tehát tudni, hogy a mérések eredménye csak tájékoztató jellegű, nem tekinthető hivatalosnak. Ellenőrzéskor vagy bírság kiszabásakor erre nem lehet hivatkozni.

Amit még mérlegelni kell…

Pár szót ejtsünk az árakról is! A HBL Kft.-nél egyedi árakat szoktak megadni, de nagyjából 300 ezertől 500 ezer forintig lehet számolni. 2 éves jótállási időt is vállalnak. 

Kis Zsuzsanna

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu