Az MKFE szerint a mobilitási csomag több okból is hátrányosan érinti a közép- és kelet-európai fuvarozókat, de vannak jó elemek is benne.
Az új szabályok több nagy területet érintenek. Elsőként javítani igyekszik a pihenés feltételein. A vezetők nem tölthetik a heti rendes pihenőidőt a vezetőfülkében, a munkáltatónak szállásról kell gondoskodnia. Cél az is, hogy a sofőrök több időt tudjanak otthon tölteni. Ennek érdekében a jövőben úgy kell szervezni a fuvarokat, hogy a járművezetők rendszeres időközönként (3-4 hetente) haza tudjanak jönni. Az MKFE azonban úgy látja, hogy a pihenőidőknek már most is szigorú szabályai vannak, amiknek a megszegése súlyos bírságokkal jár, tehát senkinek sem áll érdekében, hogy ne tartsa be azokat. Másrészt a kabinban pihenés több szempontból is kényelmes a sofőröknek. A kabinok jól felszereltek, minden kényelem adott a sofőrök számára. Mivel pedig az áru a sofőrökre van bízva, így nem szívesen hagynák el az autót. Amúgy is kevés olyan szálláshely van, ahol a közelben lehet parkolni ekkora járművekkel, ha pedig a parkolóban kell hagyni az autót és onnan kell – például taxival – elmenni a szállásra, az újabb költségeket jelent, amit be kell építeni a fuvardíjba.
Tachográfok. Az újfajta tachográfok bevezetése viszont a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint nagyon jó kezdeményezés. A menetíró rögzíteni fogja a határátlépéseket, így várhatóan nehezebb dolguk lesz a csalóknak. Mivel már a 2,5 tonnát meghaladó járművekre is kötelező lesz, így például a román horror karavánokként elhíresült jelenséget hatékonyan vissza tudná szorítani. A románok foglalkoztatása – kisebb járművekkel, több fordulóval megoldott fuvarozás – már nem lesz annyira vonzó a megbízók számára. Remélhetőleg ennek hatására a fuvarozás szabályos és biztonságos lesz, a fuvarfeladatok pedig a tisztességes fuvarozókhoz kerülnek.
A kiküldetési szabályok és az egyenlő díjazás kikényszerítése viszont az MKFE szerint egyértelműen a nyugat-európai fuvarozóknak kedvez (elsősorban hollandoknak, németekek és a franciáknak).
A közép- és kelet-európai országok az EU csatlakozással piacot szereztek maguknak nyugaton. Az ottani multinacionális cégek azért választották a lengyel, magyar, román, szlovák fuvarozókat, mert jóval alacsonyabb áron dolgoztak, mint a nyugatiak. A mobilitási csomag viszont könnyen kiszoríthatja a kelet- és közép-európai fuvarozókat, miközben Nyugat-Európában 40-50 ezer fuvarozó hiányzik a piacról. A szabályozás tehát drágítja a fuvarozást, és drágítja az EU fuvarozást, amely így nemzetközi szinten is versenyhátrányba kerülhet.
Jogszabály-változtatásokkal kell segíteni a felkészülést
A szakmai szervezetek jelenleg is egyeztetéseket folytatnak és az Innovációs és Technológiai Minisztériummal annak érdekében, hogy a hamarosan életbe lépő szabályok felkészülten érjék a magyar vállalkozókat. Ennek érdekében terítéken van az új bérszerkezet kidolgozása és személyi jövedelemadó módosítása.
A cél az, hogy több minden beleszámítson a sofőr bérébe, hogy könnyebben teljesíthetők legyenek a bérrel kapcsolatos követelmények.
Bikki Laura