Sok fuvarozó cég nem szívesen alkalmaz dupla legénységet egy járműre. Ennek több oka is van. Tartanak attól, hogy ez magasabb költségekkel jár, és amúgy is nehéz munkaerőt találni, pláne két olyan embert, akik jól kijönnek egymással. Pedig bizonyos esetekben megéri négykezes járatokat indítani.
A Kühne Logistics University (KLU) kutatói a közelmúltban arra a megállapításra jutottak, hogy a csapatmunka eredményesebb és kifizetődőbb a fuvarozásban. A négykezes járatokkal ugyanis hatékonyabban kezelhetjük a flottánkat, és csökkenthetjük az üresjáratok számát is, ha ki tudjuk használni a benne rejlő lehetőségeket.
A kétfős járatok 30 órás ciklusokban dolgozhatnak. A gépkocsivezetők hetente két alkalommal kétszer 10 órát is vezethetnek, ami alkalmanként 20 vezetési óra. Mivel a sofőrök felváltva vezethetnek, az úton töltött idő (benne minden szünettel és pihenő időszakkal) így sokszor rövidebb, mint az egyfős járatok esetén. Elméletileg kétszer akkora távolságot tehet meg a kamion 30 óra alatt, mint az egy fős járat 24 óra alatt.
Az elmélet jó, de a gyakorlat más
Sok mindentől függ, hogy működik-e egy négykezes járat. – Hiába szeretnénk időt spórolni egy nagyobb távolságú fuvarnál, ha egy baleset miatt nem tudunk haladni, a hajó nem visz el, vagy odaérünk egy lerakóhoz reggel, de csak este szedik le az árut. Ilyenkor odalesz egy egész napunk – mondja egy fuvarozó vállalkozó. Úgy látja, főként az autóipari beszállító cégek alkalmaznak négykezes járatokat, illetve azoknak éri ez meg, akiknek bejáratott, állandó munkái vannak. Ő azt tapasztalta, hogy bizonyos fuvaroknál egyedül jobban haladt volna, vagy egyedül is el tudta volna végezni a megbízást ugyanannyi idő alatt, mint négykezes járatban. Az sem mellékes, hogy kétfős járat esetén két munkavállalót kell fizetni, miközben nem biztos, hogy a fuvardíjak ezt fedezik. Nehéz jó sofőr párost is találni, akik megértik egymást és nem vitáznak. A több napos összezártság, konfliktusforrás lehet.
Hasonlóan látja egy másik fuvarozással foglalkozó cég tulajdonosa is. Mint mondja, a négykezes járat egy nehéz műfaj. Sok gépkocsivezető nem is akar ilyet vállalni. Nehéz megtalálni azt a két embert, aki hajlandó egymással dolgozni, a szűk vezetőfülkében pedig el kell tudni viselni a másikat. Fontos ezért, hogy a páros tagjai hasonló érdeklődésűek és elfogadóak legyenek. Ha régóta ismerik egymást, vagy éppen házaspárról van szó, akkor ott ez működik, de akik most ismerkednek össze, lehet, hogy két út után már nem akarnak többet egymással dolgozni, mert annyira eltérőek a szokásaik. Ráadásul van, aki rendesen dolgozik, és van olyan, aki csak úgy csinál, mintha dolgozna. A kiponyvázásnál, rakodásnál például elmismásolja a munkát, pedig gyorsabban végeznének, ha az egyikük intézné a papírokat, a másik pedig rakodna. Célszerű, ha a sofőrök kialakítanak egymás között egyfajta munkamegosztást, hogy melyik az a munkafolyamat, amelyikben egyikük vagy másikuk jobb: például van, aki inkább platót takarít, van, aki menetlevelet ír.
A négykezes járat a sofőröknek talán annyiban kedvező, hogy munka közben nem érzik magukat magányosnak, van kivel beszélgetniük. De hátrányai is vannak ennek a munkaformának. Azért a 21 órás munkaidő nagyon hosszú, még akkor is, ha felváltva pihennek a gépkocsivezetők. A 9 órás pihenőidő 2 órával kevesebb, mint egy fős járat esetén, ráadásul a 30 órás ciklus miatt teljesen felborul a biológiai órájuk. Azzal is számolhatnak, hogy kétszer annyi holmit kell pakolgatniuk egy akkora fülkében, ahol egy gépkocsivezető szokott tartózkodni. Emellett gyakrabban kell vásárolniuk, tovább tart a fürdés és többe is kerül. Legtöbbször menet közben tudnak csak enni, és sokszor nehéz nappal pihenni a zaj vagy a meleg miatt.
Milyen területen érdemes négykezes járatot indítani?
Négykezesnél a munkabér és a járulékok, illetve a hajó kabinjegyeinek ára többe kerül, de a „guruló költségek” nem magasabbak. A kétfős járatok ezért leginkább az expressz fuvarozásban előnyösek, és ha hosszabb útvonalon kell szállítani, mivel gyorsabban megtehetnek egy utat. A rakodásnál nem igazán jelent előnyt, hogy két sofőrünk van, mert még ponyvázás és rögzítés esetén is maximum 10-15 perccel lesz csak gyorsabb a munka.
Emellett nagy értékű fuvarozás esetén van még létjogosultsága ennek a munkaformának. Ebben az esetben a megrendelő előírhatja, hogy két gépkocsivezető legyen a fedélzeten vagyonvédelmi okokból. Ilyenkor logikus, hogy mindkettő vezessen is.
Szilágyi Katalin