A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Azt gondolnánk, hogy ha csak 3,5 tonna alatti autókkal dolgozunk, akkor nem lesz dolgunk a különböző engedélyekkel. Ám vannak országok, ahová 3,5 t alatt is csak engedéllyel fuvarozhatunk. Mutatjuk, hol kell figyelni.

Hazánkban a díj ellenében végzett fuvarozáshoz csak akkor kell engedély, ha a jármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Ha viszont akár csak egy 3,5 tonna feletti autója is van a vállalkozásnak, akkor már szükség van engedélyre. Ezt a vállalkozás kapja, és a flotta minden járművében kell engedélykivonatot tartani.

Fuvarozás az EU-ban – flotta szabály

Az uniós fuvarokhoz közösségi engedély kell. A szabályok ugyanazok, mint a hazai engedélynél. Ha csak 3,5 tonna alatti járművünk van, akkor nincs szükség ilyen engedélyre, de ha a flottánkban van egy nagyobb autó, akkor már be kell szereznünk.

A közösségi engedélyt elfogadja  

– Svájc,

– Észak-Macedónia,

– Bosznia-Hercegovina és

– Szerbia is.

És hozzájuk csatlakozott a Brexit után az Egyesült Királyság is.

Fuvarozás az EU-n kívül

Ha a fuvarozási cél egy EU-n kívüli ország, akkor 3,5 t felett két lehetőség is adódik az engedély beszerzésére:

– a CEMT-engedély (ez több ország területére is érvényes)

– vagy ún. bilaterális engedély kell. Ezt kétoldalú szerződések alapján adják egymásnak az országok, s csak az adott ország területén érvényes.

CEMT engedélyek – szigorúan csak 3,5 tonna felett

A CEMT engedélyekkel egy kvótarendszer alapján, korlátozott számban jogosultak a fuvarozók egymás országaiba vagy azon áthaladva fuvarozni. CEMT engedélyt viszont csak 3,5 t feletti gépjárművel történő fuvarozásra lehet kiváltani. 3,5 t alatt tehát nincs CEMT. Ott, ahol a 3,5 t alattiakra is engedélykötelezettséget írnak elő, azt a kétoldalú megállapodás tartalmazhatja, s oda bilaterális engedély kell.

Hová kell engedély 3,5 t alatt?

Az adott országgal kötött kétoldalú megállapodástól függ az, hogy mekkora súlyhoz kötik az engedélykötelezettséget. Korábban az NKH oldalán volt egy évente frissített táblázat  a bilaterális és CEMT-engedély kötelelezettségekről országonként. Ebben a táblázatban, egyértelműen jelezték, hogy hol kell 3,5 tonna alatt is engedély. Az NKH megszűntével sajnos ez a táblázat is elérhetetlenné vált. Szerencsére a közelmúltban az ITM honlapján megjelent valami hasonló. Ennek a táblázatnak a „mentességek” oszlopában lehet megtalálni az információkat: bit.ly/OrszágonkéntiEngedély. 3,5 tonna alatt csak elvétve kérnek engedélyt, jelenleg csak a következő országokba kell a 3,5 tonnásoknak is:

– Azerbajdzsán

– Jordánia

– Kirgizisztán

– Koszovó

– Marokkó

– Montenegró

– Tádzsikisztán

– Törökország

– Tunézia.

Van 3 olyan ország, ahová kellene, de most tilos a fuvarozás, így engedélycsere sem volt:

– Afganisztán

– Kuvait

– Szíria.

Van két olyan EU-s tagország is, ahol a 3. országos – tehát az EU-n kívülről induló vagy oda érkező szállítás – csak akkor engedélymentes, ha a raksúly nem nagyobb 1 tonnánál. Ez Bulgária és Csehország.

Kétoldalú, ún. bilaterális engedélyek

Ha tehát a fenti országokba mennénk 3,5 t alatti autóval, akkor engedélyt kell kérnünk.

A kétoldalú engedélyek mindig csak egy útra szólnak, és fajtájuk szerint a következők lehetnek:

– Loco- engedély – két szerződött ország közötti közvetlen fuvarozás

– tranzit-engedély – két szerződött ország közül az egyik területén áthalad a másik ország fuvarosa

– 3. országos engedély – két szerződött ország közül az egyik fuvarosa a másik országból egy 3. országba szállít

– univerzális engedély – az univerzális engedély jellemzően loco- vagy tranzit fuvarra használható, de előfordul, hogy harmadik országos fuvarozásra is jogosít. Típusát az első használat határozza meg.

Az engedélyek iránti kérelmeket az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Jármű Hatósági Főosztályához kell benyújtani. (1138 Budapest, Váci út 188.) Ha van még a kvótából, akkor azonnal helyben át is vehetőek.  Az engedély díja 1.045 Ft/db.

Forrás: ITM

Őri András