Olvasónk négykezes beosztásban dolgozik az autójával. Szeretné pontosítani, hogy mikor lesz négykezes a négykezes: a munkavégzés egy órája számít, vagy az, ha egy órán belül beül a második sofőr is?
A négykezes vezetés – hivatalos nevén a több fős személyzet – kérdéseit az 561/2006-os EU-rendelet szabályozza. Tavaly kisebb mértékben változott az előírás.
Az 561-es rendelet szerint akkor tekinthető négykezesnek a járat, ha két napi pihenőidő, vagy egy napi és egy heti pihenő között legalább két járművezető tartózkodik egyszerre a járműben. A rendelet szerint a vezetés első órájában egy másik járművezető jelenléte nem kötelező, de az időszak további részében igen.
Ez a meghatározás tehát már választ is ad a kérdésre: az 561-es rendelet nem a munkavégzéshez, hanem a vezetési idő alatti jelenléthez köti a kétszemélyes személyzetet.
Az első sofőr tehát elkezdi a műszakot, ám a telephelyen van egy órányi munkája még indulás előtt. Elvégzi, majd elindul. A munkaideje ekkor már egy órája tart. A vezetési idő 55. percében ül be mellé a másik sofőr, akit útközben vesz fel. Mivel ez egy órán belül megtörtént, ezért ők több fős személyzetnek minősülhetnek. Ennek további feltétele, hogy a munkanap további részében már mindkét sofőrnek a járműben kell lennie.
Hibaforrás a műszak vége. A hazaérkezés ugyanis nem történhet eltérő időben. Ha az egyik sofőr korábban kiszáll, akkor már nem beszélhetünk négykezes járatról. Ilyen esetben nemcsak ez az utolsó fél-egy óra minősítése változik meg, hanem az egész munkanapé. Ha csak kis ideig is, de az egyik sofőr vezet, amikor társa már nem ül benn az autóban, akkor megszegi a több személyes járatok fő szabályát. Így a teljes napját az általános szabályok szerint kell megítélni.
Ez főleg akkor gond, ha a párban dolgozó sofőrök éltek a négykezes járatok lehetőségével, és nem 24, hanem 30 órára tervezték a munkanapot. A munkanap végén azonban az egyik sofőr kiszállásával ez az egész felborul. Az autóban maradó fél azzal szembesülhet, hogy neki így már 6 órája meg kellett volna kezdenie a napi pihenőjét.
A helyzetre két megoldás van, máshogy nem lehet elrendezni a műszak végét:
– a két sofőr egyszerre száll ki, egyszerre fejezik be a munkát, vagy
– az első sofőr kiszállása után a járműben maradó társa tart egy 9 órás pihenőt és csak ezt követően megy tovább.
Nagy Csaba