A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Mikor lesz négykezes a négykezes?

Olvasónk négykezes beosztásban dolgozik az autójával. Szeretné pontosítani, hogy mikor lesz négykezes a négykezes: a munkavégzés egy órája számít, vagy az, ha egy órán belül beül a második sofőr is? 

A négykezes vezetés – hivatalos nevén a több fős személyzet – kérdéseit az 561/2006-os EU-rendelet szabályozza. Tavaly kisebb mértékben változott az előírás. 

Az 561-es rendelet szerint akkor tekinthető négykezesnek a járat, ha két napi pihenőidő, vagy egy napi és egy heti pihenő között legalább két járművezető tartózkodik egyszerre a járműben. A rendelet szerint a vezetés első órájában egy másik járművezető jelenléte nem kötelező, de az időszak további részében igen.

Ez a meghatározás tehát már választ is ad a kérdésre: az 561-es rendelet nem a munkavégzéshez, hanem a vezetési idő alatti jelenléthez köti a kétszemélyes személyzetet.  

Az első sofőr tehát elkezdi a műszakot, ám a telephelyen van egy órányi munkája még indulás előtt. Elvégzi, majd elindul. A munkaideje ekkor már egy órája tart. A vezetési idő 55. percében ül be mellé a másik sofőr, akit útközben vesz fel. Mivel ez egy órán belül megtörtént, ezért ők több fős személyzetnek minősülhetnek. Ennek további feltétele, hogy a munkanap további részében már mindkét sofőrnek a járműben kell lennie. 

Hibaforrás a műszak vége. A hazaérkezés ugyanis nem történhet eltérő időben. Ha az egyik sofőr korábban kiszáll, akkor már nem beszélhetünk négykezes járatról. Ilyen esetben nemcsak ez az utolsó fél-egy óra minősítése változik meg, hanem az egész munkanapé. Ha csak kis ideig is, de az egyik sofőr vezet, amikor társa már nem ül benn az autóban, akkor megszegi a több személyes járatok fő szabályát. Így a teljes napját az általános szabályok szerint kell megítélni.

Ez főleg akkor gond, ha a párban dolgozó sofőrök éltek a négykezes járatok lehetőségével, és nem 24, hanem 30 órára tervezték a munkanapot. A munkanap végén azonban az egyik sofőr kiszállásával ez az egész felborul. Az autóban maradó fél azzal szembesülhet, hogy neki így már 6 órája meg kellett volna kezdenie a napi pihenőjét.

A helyzetre két megoldás van, máshogy nem lehet elrendezni a műszak végét:

– a két sofőr egyszerre száll ki, egyszerre fejezik be a munkát, vagy

– az első sofőr kiszállása után a járműben maradó társa tart egy 9 órás pihenőt és csak ezt követően megy tovább.

Nagy Csaba

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu