A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Milyen munkabér jár a határon várakozás idejére?

Kép forrása: MTI/ Varga György

A járványveszély miatt bevezetett határellenőrzések, az országhatárok lezárása visszahozta a fuvarozóknak azt az időszakot, amikor minden egyes határátlépés sok-sok órányi várakozással járt együtt. Miként kell elszámolni ezeket az időket? Hogyan oldjuk meg, hogy a lehető legkisebb veszteséget jelentsék számunkra?

A közlekedési törvény határozza meg, hogy a sofőrök tevékenységei közül mit tekintünk a munkaidő részének. Eszerint munkaidő a fuvarozásra fordított teljes idő, ami magába foglalja a következőket:

– vezetési idő

– be- és kirakodás ideje

– takarítás, karbantartás

– a jármű, a rakomány biztonságával kapcsolatban végzett munkák

– az előírások teljesítésére fordított idő, beleértve a rakodás felügyeletét

– rendőrségi, vám-, határőrizeti, vagy más hatósági eljárásokra fordított idő

– továbbá a be- és kirakodásra való várakozás ideje, amennyiben ennek időtartama nem volt előre meghatározható.

Ez az utolsó pont némi kiegészítésre szorul. A törvény szerint a határozatlan idejű várakozást a be- vagy kirakodásra a kollektív szerződés kiveheti a munkaidőből és rendelkezésre állási időnek minősítheti. Az MKFE által kötött, a fuvarozókra érvényes kollektív szerződés így tartalmazza ezt a rendelkezést. Tehát, ha a fuvarozó vállalkozás az MKFE tagja, akkor a határidő nélküli rakodásra várakozást rendelkezésre állási időnek kell tekinteni. A nem MKFE-tag cégekre és vállalkozásokra ez nem érvényes, ott ez munkaidőnek számít.

A határon várakozás ideje rendelkezésre állási idő

Rendelkezésre állási időnek minősül minden olyan idő, ami nem munkaidő és nem pihenő. Ide tartoznak főleg az alábbi tevékenységek:

– a jármű kompon vagy vasúton történő szállításának ideje

– a határátlépéssel összefüggő várakozás

– a hétvégi vagy más, időszaki korlátozás miatti várakozás ideje

– több sofőrös fuvar ideje alatt a vezetésen kívül az autóban eltöltött idő.

A határátkelésre történő várakozás tehát minden sofőr számára rendelkezésre állási időnek számít. Amikor a határátkelőhöz érnek, akkortól a tényleges ügyintézés, a vám- és egyéb vizsgálat ideje már munkaidőnek számít.

A rendelkezésre állási időre a járművezetőnek az alapbér 40 százalékát kell fizetni – ez megegyezik A munka törvénykönyve szerint az ügyelet esetén fizetendő díjazással. A kollektív szerződés hatálya alá tartozó, azaz MKFE-tag vállalkozások ezt úgy is megoldhatják, hogy havonta 10 ezer forint átalányt fizetnek a sofőrnek a rendelkezésre állás idejére. Így nem kell külön számolni, hogy hány órát töltött a sofőr rendelkezésre állással. Az átalánynak azonban arányosnak kell lennie, tehát tényleg az átlagos rendelkezésre állási időre kell kiszámítani. Ha pedig ez lényegesen változik, akkor a változásokhoz hozzá kell igazítani az átalányt is.

Egy a fontos tehát: a határátkelésre való több órás, akár egy napos várakozás nem munkaidő, nem kell rendes bérrel, vagy főleg túlórával elszámolni. Ez rendelkezésre állási idő, amit vagy a bér 40 százalékával, vagy előre megállapított havi átalánnyal fizetünk ki a járművezetőknek.

Forrás: 1988. évi I. tv. 18/I. §

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu