Minden negyedik teherautó megbukott Európa útjain

Február közepén 24 országban zajlott a ROADPOL Truck&Bus ellenőrzési akciója. Megdöbbentő és a közlekedésbiztonság szempontjából riasztó, hogy a csaknem 210 ezer ellenőrzött jármű közül minden negyedik teherautó megbukott. A buszok közül csak minden 28. jutott hasonló sorsra. 2.341 kamion útja az ellenőrzés során véget is ért. Hazánk most nem, majd csak a májusi ellenőrzésben vesz részt.

A ROADPOL ellenőrzési naptára szerint idén három alkalommal zajlik egyhetes, átfogó, Truck&Bus ellenőrzés. Ebből az első már véget is ért februárban a 28 tagország közül 24-ben. Ebben Magyarország nem vett részt.

Az ellenőrzéseken ott volt az Európai Munkaügyi Hatóság (ELA) is, így az ellenőrzések kiterjedtek a munkaügyi és kiküldetési szabályok betartására is. Ezen felül a megszokott biztonsági ellenőrzéseket hajtották végre: vizsgálták a járművek műszaki állapotát, méretét és tömegét, a járművezetők jogosultságát, azt, hogy betartják-e a vezetési és pihenőidőket, és ellenőrizték a rakományt és a kísérő okmányokat is.

Riasztóak az adatok

Februárban a részt vevő 24 országban, összesen 121.933 kamiont és 91.590 buszt ellenőriztek a hatóságok, s 46.498 teherautós és 4.970 buszos szabálysértést tártak fel. Súlyos szabálysértések miatt 2.341 kamion továbbhaladását tiltották meg. 

A vizsgált teherautók 22,11%-ánál találtak szabálytalanságot (akár többet is), ez az arány a személyszállításnál csak 3,49%. Mindez azt jelenti, hogy majd minden negyedik teherautó, és minden 28. busz valamilyen okból megbukott. 

A ROADPOL szerint különösen a teherautókra vonatkozó adat riasztó. – A teherforgalom komoly kockázatot jelent a közlekedés biztonságára, így továbbra is szükség van az ellenőrzésekre – hívta fel a figyelmet a ROADPOL egyik vezető tisztviselője, H. P. Jansen. Valószínűleg növelni fogják majd az utakon az előre be nem jelentett ellenőrzések számát. 

A túlvezetés a leggyakoribb hiba

A tachográf rossz beállítása, illetve manipulálása leginkább a teherautósokra volt jellemző, de a buszosoknál is előfordult. – Az ilyen típusú csalások oka a szektorban tapasztalható versenykényszer. A fuvarozók számára ez komoly anyagi hasznot jelenthet, viszont ezzel rendkívüli módon nő a közúti biztonság kockázata is – állapította meg H. J. Jansen. 

Az ellenőrök az egy hét alatt 210 ittas, illetve 80 kábítószer hatása alatt álló vezetőt is lekapcsoltak. 3.110 teherautónál és 187 autóbusznál súlyos műszaki hibát találtak, ezek közül sok a túlsúly miatt következett be.

A teherautóknál a legtöbb szabálysértést az alábbiak miatt állapították meg:

  • vezetési idő túllépése (10.105 fő),
  • tachográf hibás beállítása (3.607 jármű), vagy manipulálása (468 jármű),
  • sebességhatárok be nem tartása, 
  • műszaki hibák,
  • túlsúly: 655 12 t-nál nagyobb, 923 12 t-nál kisebb jármű, 
  • rakományrögzítés 1.541 jármű.

A ROADPOL második, bejelentett Truck&Bus ellenőrzésére 2023. május 8-14. között kerül sor. A márciusi, a biztonsági öv használatát ellenőrző ún. „Seatbelt” ellenőrzésen már hazánk is részt vett. Bár ez az ellenőrzés elsősorban a személygépkocsikat célozta, de nem voltak kizárva alóla buszosok és teherautósok sem. Összesen 5.514 esetben találkoztak a rendőrök be nem kötött biztonsági övvel, ebből 4.531-szer a sofőr nem volt bekötve A gyermekbiztonsági rendszert 112 esetben nem használták, 14-en pedig bukósisak nélkül közlekedtek. Vigyázzunk rájuk!Forrás: ROADPOL; police.hu

Őri András

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu