A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A hegyeshalmi határ magyar oldalán 500-800 méter hosszan olyan rossz az út, hogy az már veszélyezteti a teherautókat és a szállított árut is. A problémát fokozza, hogy itt állítják le az autókat hatósági ellenőrzésre is, ami sötétben még veszélyesebbé teszi az útszakaszt. Vajon várhatjuk-e az egyik legfontosabb határátkelőhöz vezető út felújítását?

A  Hegyeshalomnál belépő kamionforgalom nem az M1-es autópályán hanem egy úgynevezett gyűjtőúton lépi át az országhatárt, és azon keresztül csatlakozik az autópályára. Ez a nagyjából 750 méteres, két sávos útszakasz már régóta borzasztó állapotban van. Nem kevesen bosszankodhatnak emiatt nap mint nap: az úton nagy a forgalom, személy- és teherautók is használják.

És az út rossz állapota csak az egyik gond. Itt végzik a tehergépjárművek hatósági ellenőrzését is, a fuvarozók szerint balesetveszélyesen. Az ellenőrök leintik az autót, aminek az út szélére húzódva kell átvészelni az ellenőrzést, sokszor a padkára is fel kell ugratni. Ez fényes nappal is veszélyes, nemhogy éjszaka. A fuvarozók az osztrák példát követelik megoldásként, ahol külön, forgalomtól elzárt, biztonságos ellenőrző pontokat alakítottak ki. Megkerestük az illetékeseket, hogy megtudjuk, várható-e megoldás a problémára.

Az előkészítésnél tartanak

– Az említett szakaszon a burkolat állapota megfelelő – állítja a Magyar Közút. Ők folyamatosan végzik a szükséges kátyúzási, javítási munkákat. A felújításra viszont ők, mint fenntartók, csak javaslatokat tehetnek. Az ilyen beruházások külön programokon keresztül valósulnak meg hazai vagy európai uniós forrásokból. Ilyen külön program a hegyeshalmi határátkelő fejlesztése is, ami már a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) feladatkörébe tartozik – magyarázza a Magyar Közút képviselője.

A határátkelő fejlesztésének előkészítése megkezdődött – erősítette meg az információt a NIF. Jelenleg a tervezési szakaszt megelőző tanulmányterven dolgoznak. Ebben vizsgálják meg, hogy a felújítás mellett van-e lehetőség arra, hogy plusz sávot alakítsanak ki a hatósági ellenőrzésekhez. Meg kell nézni például, hogy az ellenőrző sáv kialakításához szükséges terület kinek a tulajdonában van, mennyibe kerül a megvásárlása stb. A tanulmányterv elfogadását követően írják ki a pályázatot az engedélyezési terv és kiviteli terv kidolgozására – teszi hozzá a NIF munkatársa. Konkrét időpontra sajnos nem kaptunk ígéretet. Tekintve, hogy még csak a tanulmány készül, még évekbe telhet.

Addig is marad az út széle

Az említett útszakaszon főként a rendőrség és a NAV szokott ellenőrizni, nemcsak nappal, éjszaka is.

– A kamionterminálról kivezető és az autópályára felhajtó ágon a nehéz tehergépjárművek valóban jelentősen megrongálták az útpadkát – ismerte el a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóosztálya. De – mint mondják – a rendőrség itt csak célirányos ellenőrzéseket végez, a horrorkaravánokat és egyéb kirívó szabálytalanságokat próbálják kiszűrni. A nyilatkozatuk arra nem tért ki, hogy szerintük biztonságosak-e az ellenőrzések. Valószínűleg nem, de a rendőrség sem tudja máshova félre állítani a kamionokat, mint az út szélére.

A gyűjtőút első harmadában a NAV is rendszeresen folytat ellenőrzéseket. Ők az EKÁER szabályok betartását vizsgálják. Szerintük az út jól belátható, éjszaka ki van világítva, és a szakaszon 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben. A járőrök figyelemfelhívó terelőbójákat használnak, éjszaka és rossz látási viszonyoknál pedig az autók fényhídjait is bekapcsolják. – A tehergépjárművek kiválasztása és kiterelése biztonságos körülmények között történik, a KRESZ szabályai szerint – írja újságunknak a NAV sajtóosztálya.

A felújításra tehát sajnos hosszú időt kell még várni. Abban pedig, hogy a plusz sáv is megvalósul, csak bizakodhatnak a fuvarozók. Pedig nem sok értelme van a felújításnak, ha utána is a padkán átugratva ellenőriznek a hatóságok.

Egyelőre az sem látszik, hogy a hatóság komolyabban keresné a megoldást a problémára: mondjuk ellenőrző sáv hiányában egy közeli parkolóba terelve végeznék az ellenőrzést, hogy se a fuvarozók, se a többi autós életét ne veszélyeztessék a hatósági ellenőrzések.

Király Viktória