Hogyan járjunk el etikusan, ha egy sofőrünk súlyos, esetleg halálos közlekedési baleset részese lesz, ám még nem tisztázott ebben a felelőssége? Mit tehetünk munkáltatóként ilyen helyzetben: engedjük dolgozni, vagy jogunk van felfüggeszteni a munkavégzés alól?
A fuvarozás veszélyes üzem, egy közúti baleset lehetőségét bizony számításba kell vennünk. Lehet, hogy gépkocsivezetőnk vétlenül keveredik egy súlyos balesetbe, ám az is lehet, hogy ő lesz a felelős a történtekért. Most nem a baleset kérdéskörét vizsgáljuk, hanem azt járjuk körbe, hogy milyen lehetőségeink vannak a további foglalkoztatásával kapcsolatban.
Bevonják a jogosítványát
Ha sofőrünk súlyos sérüléssel járó, netán halálos közlekedési baleset résztvevője, okozója volt, akkor számíthatunk arra, hogy a rendőrség a helyszínen rögtön bevonja a jogosítványát. Ez nem azt jelenti, hogy egyértelműen ő a felelős a történtekért. Elég a gyanú is ahhoz, hogy a rendőr ehhez a megoldáshoz folyamodjon. A rendőr köteles bevonni az érintett járművezető jogosítványát, ha közúti veszélyeztetéssel, halált vagy maradandó fogyatékosságot okozó közlekedési baleset okozásával gyanúsítható. Ha tehát egy baleset színhelyén az intézkedő rendőr bevonja a jogosítványt, az még nem azt jelenti, hogy be is bizonyosodott az illető büntetőjogi felelőssége. Ez egy óvintézkedés a rendőr részéről, amit nem is mérlegelhet.
A jogosítvány bevonása azt jelenti, hogy az illető ettől kezdve ha akarná sem tudja ellátni a feladatát. Hiszen a vizsgálat lezárásáig nem vezethet. Ez kényszerhelyzet, de meg is könnyíti a döntésünket, hiszen nem nekünk kell döntést hozni arról, hogy engedjük-e dolgozni a vizsgálat ideje alatt vagy nem.
Milyen lehetőségek vannak?
A baleset körülményeitől függően dönthetünk úgy, hogy nem szeretnénk tovább ezzel az emberrel együtt dolgozni, elbocsátjuk az állásából az okozott baleset miatt. Ha a balesetet szándékos magatartása, vagy valamilyen súlyos figyelmetlensége okozta, akkor ez az azonnali felmondás lehetőségét is megalapozza. Ilyen eset lehet az ittas vezetés, vagy a közlekedési szabályok súlyos megsértése. Például ha azért okozott súlyos balesetet, mert nem adott elsőbbséget egy kereszteződésben.
Ám mielőtt felbontjuk az illető munkaviszonyát, gondoljuk át, hogy mennyire biztos a felelőssége a történtekben! Ne essünk abba a hibába, hogy mintegy „megelőlegezzük“ a rendőrség megállapításait vagy egy bírósági ítéletet! Ha nem vétkes, akkor az eljárás végén visszakaphatja a jogosítványát. Akkor tekinthetjük felelősnek, ha ezt a rendőrségi vizsgálat egyértelműen bebizonyítja.
Na de mi legyen addig a balesetben részes sofőrrel, amíg tart a vizsgálat? Sofőrként nyilván nem tud dolgozni jogosítvány nélkül, de több lehetőségünk is van.
Az első esetben nem módosítunk sem a munkakörén, sem a munkaszerződésén, csak megváltoztatjuk a feladatokat. Erre a munkáltatónak lehetősége van. A munkáltató jogosult előírni, hogy az adott munkakörhöz milyen feladatok tartoznak. Megtehetjük, hogy a sofőrt, aki időlegesen nem vezethet, állandó telephelyi feladatokkal bízzuk meg. Ebben az esetben nem változik a fizetése sem. Természetesen a fizetés csak az alapbérét jelenti, napidíjra ebben az esetben nem számíthat. Legfeljebb akkor, ha kocsikísérőként tudjuk foglalkoztatni.
Ennél komolyabb változást jelent, ha időlegesen más munkakörbe helyezzük át. Ennek már vannak törvényi keretei. A munkáltatónak joga van az embereit más munkakörben, más helyszínen, akár másik munkáltatónál is foglalkoztatni, de nem állandó jelleggel. Egy évben ez a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás összesen 44 beosztás szerinti nap, vagy ha órában számolunk, akkor 352 óra lehet.
Lehetőségünk van arra is, hogy a vizsgálat idejére felfüggesszük valakinek a munkaviszonyát. Nem adunk neki más feladatot, nem engedjük dolgozni, de nem bontjuk még fel a szerződését. Erre a felfüggesztésre a munka törvénykönyve 30 napot biztosít. Ha a dolgozó valamilyen kötelességszegésben vétkesnek tűnik, akkor ki kell vizsgálnunk ezt az esetet. A vizsgálat idejére pedig felmenthetjük őt a munkavégzés alól úgy, hogy közben munkaviszonya érintetlen marad. Erre az időre távolléti díjat, azaz az alapfizetését kell fizetnünk.
Amire viszont nincs lehetőségünk: fizetés nélkül nem függeszthetjük fel senkinek a munkaviszonyát sem. A munkáltatónak nincs olyan joga, hogy valakit fizetés nélküli szabadságra küldjön. Amíg él a munkaszerződés, addig foglalkoztatási kötelezettségünk is van, a fenti eset kivételével.
Nehezíti a helyzetet, ha az illető közben keresőképtelenné is válik. Ilyen helyzetbe került olvasónk is. Sofőrje magánszemélyként halálos balesetet okozott, amit azonban eltitkolt a munkahelyén. A helyszínen bevonták a jogosítványát. Hogy ez ne derüljön ki, azonnal betegszabadságra vetette magát a háziorvosával. A baleset ténye így csak hetekkel később derült ki a munkáltató számára. Jogos a felháborodása: fizeti a betegszabadságot, fizeti a kötelező táppénz-hozzájárulást, miközben sofőrje számára nem az egészségügyi problémája jelenti a legnagyobb alkalmatlanságot. A bosszankodáson túl sokat nem tudunk tenni ebben a helyzetben. Ki kell várnunk a keresőképtelenség végét. Felmondhatjuk az illető munkaviszonyát, de a felmondás csak a táppénz vége után válik hatályossá.
Nagy Csaba