A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az üzemanyaglopás komoly problémát jelenthet, akár az 5-10%-a is lehet az évente megvásárolt mennyiségnek. Ezzel éves szinten több millió forintos kárunk keletkezhet. Hogyan lehet megakadályozni a visszaéléseket?  

Az üzemanyaggal kapcsolatos visszaéleseket sokszor nem könnyű felderíteni. Ha a sofőr “ésszel” csinálja, lehet hogy észre sem vesszük.

– Ott, ahol állandó munkákat végeznek, hasonló súlyú rakománnyal, állandó útvonalon szállítanak, precízen kiszámolható az üzemanyag-fogyasztás, és pontosan ellenőrizhető is. A tankolókártya adatait összevetve a korábbi utak adataival, könnyen észrevehető, ha eltérés van, több a fogyasztás. Aki azonban változatos úton, eltérő mennyiségű rakományt fuvaroz, annak ezt igen nehéz nyomon követni. Úgy gondolom egy mérsékelt üzemanyag lopást a fuvarozó vállalkozások kénytelenek elviselni – mondja egy Hajdú-Bihar megyei fuvarozó cég képviselője.                                                                                    Vajon tényleg nem tehetünk semmi, le kell ezt nyelni?  

Műszaki megoldások: segítenek?

Ma már számos eszköz és műszer létezik, ami segít a mellétankolást vagy a tartályból való leszívást megakadályozni és nyomon követni. Ezekkel nagyrészt kiszűrhető a lopás, de azt tudnunk kell, hogy ezek sem százszázalékosak. – Tapasztalataink szerint a különböző érzékelők, gázolajszondák, amelyekkel a sofőrök tevékenységét és az üzemanyag-fogyasztását jobban nyomon lehet követni, nem 100%-ban megbízhatóak – mondja egy AETR asszisztenciával foglalkozó cég képviselője. Ez azt jelenti, hogy ha valaki “ésszel lop”, egyszerre kevés mennyiséget, nem bekamerázott kúton, akkor ezt műszerekkel nagyon nehéz kimutatni. A nagyobb tételben történő lopást azonban hatékonyan ki tudják szűrni a különböző nyomkövető rendszerek és mérőműszerek. Lássuk, melyik mit tud!

Amivel a mellétankolások is kiszűrhetők

Az FMS (Fleet Management System) a jármű fedélzeti számítógépéből és motorvezérlő elektronikájából nyer adatokat. Követi az üzemanyagszintet és a fogyasztást, és ezeket összehasonlítja a tankolási adatokkal. A fogyasztási adatokat az üzemelési körülményekkel és a tachográf adataival is össze tudja vetni, így jelezni tudja a helytelen vezetési stílusból származó túlzott üzemanyag fogyasztást is. Előnye, hogy egyszerű beépíteni, s minden üzemanyagnál használható.

Riaszt, ha leszívják a gázolajat

A kapacitív szonda egy önálló üzemanyagszint-mérő műszer. Az üzemanyagszint hirtelen csökkenését érzékeli, és erről riasztást is tud küldeni akár a sofőrnek, akár a fuvarszervezőnek. A szondát lehet használni a fedélzeti számítógép nélküli, idősebb járművekben is.

Üzemanyagfestés: elrettenti a tolvajokat

Megoldást nyújthat még az üzemanyag festése is. A megfestett üzemanyag ugyanis szinte egyáltalán nem értékesíthető tovább, vagy csak sokkal alacsonyabb áron.

Átfolyásmérő: láthatjuk, mennyi hiányzik

Az átfolyásmérő a felhasznált üzemanyagot méri. Pontos információt ad az elfogyasztott üzemanyag mennyiségről, de az adatai alapján csak azt tudjuk meg, hogy pontosan mennyi üzemanyag tűnt el. Azt nem lehet megmondani, hogy a leszívás mikor történt, így nehezebb a felelősségre vonás is. A szűrőbetét eltömődése miatt karbantartási igénye is van.

Védőbetét a leszívások ellen

A leszívások ellen nyújt védelmet a tank betöltő nyílására szerelt mechanikus védőbetét. Ennek feladata, hogy megakadályozza a hozzáférést a gázolajhoz akár nyitott tanksapka esetén is. A védőbetétek általában olyan kialakításúak, hogy azok nem lassítják a tankolást.

Akár börtön is járhat érte

Fontos tudnunk, hogy az üzemanyaggal  kapcsolatos visszaélés a Btk. szerint lopásnak minősül. Ez 50.000 Ft érték alatt szabálysértésnek minősül, felette már bűncselekményről beszélünk, ami börtönbüntetéssel is járhat. Az 50.000 Ft érték alatti folytatólagos, üzletszerű lopás is bűncselekménynek minősül, tehát az egy-egy alkalommal ellopott üzemanyag értéke összeadódik.

Ha a sofőrt sikerül a lopáson rajtakapni, és vállalja a felelősséget, akkor a béréből levonható az okozott kár, vagy kötelezni lehet annak visszafizetésére (figyeljünk arra, hogy általános esetben csak a nettó bér 33%-a vonható le). Ha nem vállalja a felelősséget, akkor feljelentést kell tenni, és peres úton érvényesíthetjük a vállalkozásunk  érdekeit.

Aki hosszú távon tervez, nem lop

Fontos lehet a megelőzésben a sofőrök motiválása is. – A koronavírus következtében a külföldön dolgozó sofőrök nagy része hazaköltözött, így a korábbiakkal ellentétben most nincs sofőrhiány – mondja a fuvarozó cég képviselője. – Ez kitűnő lehetőség arra, hogy megfelelő bérezéssel, béren kívüli juttatásokkal, gázolaj-norma használatával, vonzó céges környezettel elérjük, hogy a sofőrök hosszú távon gondolkodjanak a cégnél. Így a sofőröknek már jóval kevésbé éri meg rizikózni, hiszen az üzemanyag lopását gátló rendszerek miatt rövid távon le lehet bukni.

Nagy Gábor Zoltán