A sofőrhiány Európában évek óta nagy probléma. Csak senki nem foglalkozott vele igazán addig, amíg roskadásig voltak az üzletek polcai. Aztán a britek kénytelenek voltak megtapasztalni, milyen az, amikor jó pár töltőállomáson már csak WC-re lehet menni, nincs sör a kocsmában, és sok alapvető élelmiszer is hiánycikk. Pont, mint a sofőrök.
Sokkoló kép, amikor a hadsereg száll ringbe, hogy segítse az üzemanyag-ellátást. A benzinkutak előtt kígyózó sorok most még nyugodtak, de tudjuk, hogy az ilyen várakozásokból komoly nézeteltérések adódhatnak.
Az angolok csúnyán benézték ebből a szempontból a brexitet. Emellé még jött a pandémia. A határellenőrzések során szétszívatták a kollégákat, így aztán sokan a járványhelyzet megszűnése után nem tértek vissza. A következményeket láthatjuk. Már a nyáron is akadozott az ellátás, erre annyit reagáltak “odafenn”, hogy 9-ről 11 órára emelték a vezetési időt.
Nem sokat segített a miniszterelnökük nyilatkozata sem, sőt inkább még egyet rúgott a szakmába: a kelet-európai sofőröket okolta a pánikhelyzetért. Szerinte kb. mindenért ők a hibásak: olcsón vállaltak munkát, szemet hunytak a rossz munkakörülmények felett. Na, akkor most meg lehet mutatni a szigetországban! Elmentek a külföldiek, elhárultak az akadályok, amiket az alávaló kelet-európai sofőrök okoztak. Lehet menni az “őslakóknak” a fülkékbe.
Nagy-Britanniában további hátrány az, hogy nem egy életbiztosítás az ország. Nagyon sok a bevándorló, sok a rablás. Az őrzött parkolók száma minimális, sokszor szinte csak fizetős benzinkutakon lehet megállni. Ott meg reggelre kilopják az ember szemét is. Évtizedek óta nem fejlesztették a pihenőket, nem javítottak a munkakörülményeken, nem emeltek fizetést. Most meg lehet tátott szájjal csodálkozni.
A pánikszerű tankolás és bevásárlás, valamint a nyakukon lévő karácsonyi “plusz” teher csak ront a helyzeten. Ezt a meglévő, vagyis “megvolt” sofőrállománnyal is nehéz lenne kiszolgálni, 50 ezer kelet-európai minusszal meg lehetetlen. Hiába vezetnek be pl. limitet a tankolásnál: aki fél a hiánytól, fogja magát és átmegy a következő kútra.
Mára már a hulladék elszállítása is gondot okoz: nincs sofőr ahhoz sem. Így pl. az áruházak kénytelenek tovább tárolni, mert nincs, aki elvigye.
Egyelőre annyi “előrelépés” történt, hogy gyorsított munkavállalási eljárást engedélyeztek a sofőröknek, és 2022. március végéig lehetnek kinn a külföldi kollégák. Hurrá! Hagyjuk ott a jelenlegi munkahelyünket, hogy 3 hónapig ott dolgozhassunk. És aztán mi lesz? 3 hónap alatt kiképeznek több tízezer sofőrt? Vagy csak a karácsonyi időszakban kellünk, aztán mehetünk, ahová akarunk?
És igen, elkéstek: hiába a 2 milliós fizetés, már nem akar menni a kutya sem. Eddig pár száz sofőr jelentkezett a több ezer helyre. Ez még tűzoltásnak is kevés lesz, mint békán a toll.
Egész Európában végigsöpör
A rossz körülmények, alacsony fizetések, drága jogosítvány, áldozatokkal járó munka mellett a legnagyobb gond: nincs utánpótlás. A kamionosok zöme 50+-os. Alig találni már 30-asokat is, a még fiatalabbakat pedig tényleg lasszóval kell keresni.
Németországban 45-65 ezer, a lengyeleknél 120 ezer, Belgiumban 5 ezer fő hiányzik. Az európai államok különféleképpen kezelik a problémát: vezetési óraszámokat emelnek, magasabb fizetést ígérnek, “luxus” pihenők építésébe fognak, támogatják a képzéseket, népszerűsítő kampányokkal próbálják a fiatalokat a szakmába csábítani.
A kamionosok jó fejek
Belgiumban sajátosan közelítették meg a sofőrhiányt. Készült egy kisfilm arról, hogy milyen jó fejek is a kamionosok. Egy kocsmában vagyunk, ahol épp zajlik egy baráti römi-parti. Majd beüt a mennykő: elfogy a sör. A pultos srác csak szörtyögő habot tud csapolni, erre mindenki felugrik az asztaltól és fogja a fejét. Kitör a pánik. Majd a fiatal pultos elmegy a raktárba, felpattan egy nyergesre, és egy kamionnyi sörrel tér vissza. Hősként ünnepelik. Aztán a chips is elfogy… A kisfilmet itt lehet megnézni: bit.ly/belgakisfilm
Fuvaros tiltakozások Európa több országában
A franciáknál áll a szemét, mert a hulladékszállítóknál is betelt a pohár: ugyanannyi pénzért évi 28 nappal többet kell dolgozniuk. A kamionosok pedig jobb béreket és munkakörülményeket követelnek. Emellett a nyugdíj-reformmal is hadilábon állnak. A franciák híresen “gyakorlott” sztrájkolók, brutálisan harcos szakszervezetekkel a hátuk mögött, így itt biztosan várható folytatás. Megfontolandó nyomást fognak gyakorolni a döntéshozókra, hiszen itt 43 ezer pilóta hiányzik a rendszerből.
Az olasz fuvarozók sem tétlenkednek. Ők a Covid-igazolás eltörlését követelik. Itáliában 2021. október 15-étől kötelezővé tették, hogy a közúti fuvarozásban csak a védett munkatársak vehetnek részt (oltott, felépült a fertőzésből vagy negatív PCR tesztje van). Az olasz kollégák között körülbelül 30% azoknak az aránya, akiknek nincsen védettségi igazolványuk. De az utolsó csepp a pohárban az volt, hogy az oltatlanok munkáltatóit igen durván 400-1000 euró közötti összegre bírságolják.
Mozgolódtak a román fuvarozók is. Egyrészt azért, mert a román kormány megadóztatja a napidíjat, amit ráadásul most az elmúlt 5 évre visszamenőleg is be akarnak szedni. Felháborodást váltott ki az is, hogy Románia – más országoktól eltérően- a sofőrökre is kiterjesztette a karanténkötelezettséget. De szenved az ágazat a kötelező felelősségbiztosítások – szerintük indokolatlan – drágulásától is. Az Agerpres hírügynökség beszámolója szerint a fuvarozószervezetek 100 nyergessel terveztek a kormány székhelye elé vonulni, ám miután a pénzügyminisztérium nyitott volt a tárgyalásra, lefújták az akciót.
Kis Zsuzsanna