A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A rakodás céljától is függ majd, hogy milyen gépkezelői engedélyre lesz szükség a targonca vezetéséhez. Aki egy teherautóra pakolja az árut, annak új vizsgára lesz szüksége, aki csak egy raktárban dolgozik, annak nem. A teljesen logikátlannak tűnő megkülönböztetést a Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság állásfoglalása erősítette meg.

Tavasz elején írtunk arról a miniszteri rendeletről, mely új képzésre kötelezi az emelő- és rakodógépek kezelőit. Még egy 2009-es jogszabályváltozás írja elő, hogy a korábbi, „mustársárga” gépkezelői jogosítványok érvényessége 2015. december 31-én végleg lejár. Ezt követően, 2016-tól már új típusú jogosítványt kell szerezniük azoknak a gépkezelőknek is, akik akár 20-30 éve kezelik ezeket a gépeket hiba nélkül. Az új gépkezelői jogosítványhoz ráadásul OKJ-s vizsga is kell, amit a régi szabály szerint nem kellett megszerezniük. Így akinek nincs OKJ-s képzettsége, annak ezt a tanfolyamot is el kell végeznie. Korábban egy targoncavezetői jogosítványt akár egy 32 órás képzés elvégzésével is meg lehetett szerezni, most viszont egy legalább 90 órás OKJ-s tanfolyam kell a vizsgához. A teljes költség 100-150 ezer forint, amit annak is ki kell fizetnie, aki évtizedek óta ilyen gépekkel dolgozik.

Az új képzési követelményről szóló rendeletnek van azonban néhány olyan szabálya, ami az egész változásnak a hatályát leszűkíti a közúti közlekedési ágazatra. Már a rendelet címe is így szól: „a közúti közlekedési ágazatban használt önjáró emelő- és rakodógépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról”. Vagyis ugyanarra a munkára más szabályok vonatkoznak aszerint, hogy a targoncás mit rak fel, milyen célból rakodik a gépével? Nehéz elképzelni, de így van. Ezt a furcsa, elképzelhetetlen helyzetet most az országos Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság egy írásos állásfoglalásban hivatalosan is megerősítette.

Az állásfoglalást egy fuvarozótársunk kérésére állította ki az igazgatóság Munkavédelmi Főosztálya, dr. H. Nagy Judit főosztályvezető aláírásával.

A főosztályvezető az állásfoglalásban megerősíti, hogy a hivatkozott rendelet hatálya csak a közúti áruszállítást végző járművek megrakodásához vagy ennek előkészítéséhez alkalmazott önjáró emelő- és rakodógépekre terjed ki. Ez azt jelenti, hogy ha a targoncával NEM közúti áruszállítást végző járműre rakodnak, hanem egy állványra, akkor arra már nem terjed ki a rendelet hatálya. Ebben az esetben nincs is szükség sem az új típusú gépkezelői jogosítványra, sem a hozzá kötelező OKJ vizsgára. Akinek megvan a régi, mustársárga gépkezelői (épületgép-kezelői) papírja, vagy a kék színű, targoncavezetői jogosítványa, továbbra is használhatja ezeket, nem kell kicseréltetni. Az igazolvány érvényességéhez az orvosi alkalmasságot kell időről-időre igazolni.

Ha ellenben a targoncásnak az a feladata, hogy a raktárhoz betolatott teherautóra felpakolja az árut, akkor már kell neki az új típusú igazolvány is. Az építőiparban dolgozó targoncásoknak tehát egyáltalán nem kell új papírok után futniuk – hacsak nem kell mondjuk téglát teherautóra rakodniuk.

A fentiek alapján képzeljük el, hogyan zajlik majd egy raktár munkanapja? A műszakvezető két csoportba osztja majd a targoncásokat. Józsi bácsinak csak régi típusú papírja van, ő a bejárat közelében nem dolgozhat, nehogy úgy tűnjön, hogy autót kell megraknia. Őt csak a belső árumozgatáshoz lehet használni. Esetleg arra talán megkérhető, hogy a raktár belsejéből kihozza a raklapokat, s letegye valahova a bejárat közelébe. Itt már a fiatal Géza kapja fel a raklapot, mert neki van friss OKJ-s végzettsége és új gépkezelői jogosítványa, ő jogosult arra, hogy a rakodó kamionra is felpakolja az árut.

Igaz, ha még szorosabban vesszük a rendelet előírásait, akkor Józsi bácsit a raktár közelébe sem szabad már engedni. A rendelet ugyanis úgy fogalmaz, hogy a jármű megrakodásához vagy ennek előkészítéséhez alkalmazott emelőkre és rakodókra érvényes az új előírás. Tehát Józsi bácsi azt sem teheti meg, hogy egy sarokba összeállítja azt az árut, amit majd fel kell tenni a kamionra. Valószínű, hogy ez az összehordás már a rakodás előkészületének számít, így ehhez is kell az új engedély.

A magyar jogban ez a rendelet szinte páratlan. Nem ismerünk másik olyan szabályt, ami a végzett munka jellege alapján követelne más és más felkészültséget a munkát végző személytől. Nem a bonyolultsága, a nehézségi foka, veszélyessége, hanem a rakodás helye alapján különíti el a feladatot végzők egyes csoportjait. 2016-tól tehát az egyik targoncásnak szüksége lesz új papírokra, a másiknak meg nem. Pedig mindketten ugyanolyan nehézségű munkát végeznek majd, ugyanazokon a gépeken.