A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A német rendőrség 121 euró pénzbírságra ítélt egy járművezetőt, mert a tengelysúly 12,39 százalékkal túllépte az engedélyezett határt. Az ügyből per lett. A bíráknak abban a kérdésben kellett dönteni, hogy bírságolható-e a sofőr a tengelytúlsúlyért, ha a felrakón nem volt lehetőség a mérlegelésre. A bíróság szerint annak van jelentősége, hogy a járművezető elkerülhette volna-e a tengelytúlsúllyal való közlekedést vagy nem. Álláspontjuk az volt, hogy a gépkocsivezető észre vehette volna a túlsúlyt. Nézzük a számokat! Esetünkben a rakomány 23,751 tonna csempe volt. Az üres szerelvény tömege a forgalmi szerint 15,713 tonna, így a szerelvény a rakománnyal együtt 39,464 tonnát tett ki. Ez tehát belefért a megengedett 40 tonnába, de nem garantálta azt, hogy az össztömeg az előírt tengelysúly-terhelésnek megfelelően oszlik el a platón. A német bíróság úgy vélte, hogy a rakomány súlyának csökkentésével elkerülhető lett volna a túlsúly. Ha ugyanis mérlegelésre nincs lehetőség, csak ez biztosíthatja az előírásos tengelyterhelést. A túlsúly alóli felelősség alól a járművezetőt tehát nem mentesíti az, hogy nincs a járművön vagy a felrakón mérleg. A jogi szakemberek hozzátették: tengelysúly megállapítására alkalmas mérleget bármelyik fuvarozó vállalkozás beszerezhet magának. 

Forrás: Verkehrsrundschau