Az aktuális kérdés: Hogyan látja, a nemzetközi furgonozást milyen mértékben érintette a járvány?
A közelmúltban nyitott kamionmosó mennyire váltotta be a hozzá fűzött reményeket?
A járvány csak rövid időre torpantotta meg a nemzetközi furgonozást. Talán épp azért, mert kevesebb lett a kamionos munka, így nagyobb szükség volt a kis autókra – összegzi az elmúlt időszakot Domokos László, a Domi Transport vezetője. Szerinte a mobilitási csomag furgonozókra vonatkozó rendelkezéseinek életbe lépése át fogja szabni a piacot, de a gyors szállításokat vállalni tudó kisautós cégekre a jövőben is szükség lesz.
Húsz éve foglalkozok a fuvarozásnak ezzel a területével, és szerencsére azt kell mondanom, hogy a kezdeti megtorpanás után gyorsan visszaálltunk a régi kerékvágásba. A járvány tavaly márciusban robbant ki, a hatásait pedig rá két hónapra kezdtük el érezni. Egy hónapos megtorpanásunk volt csak, bár ennek akkor még nem láttuk, hogy mi lesz a következménye. A gyors visszarendeződésnek persze az is lehetett az oka, hogy kevesebb lett a kamionos munka, és nagyobb szükség volt a kis autókra.
A legnagyobb nehézséget a szállításban a határhelyzet és a napi szinten változó jogszabályok betartása okozta. Egyszerűen nem tudtuk, hogy az adott napon milyen szabály van érvényben, merre menjünk, hol engednek át a határon. Más téren nem akadályozott minket a járványhelyzet, mivel több ágazatban is dolgozom, ezért nem éreztük úgy meg. Talán a ruha és cipőipari cégek sínylették meg ezt az időszakot, aminek a mai napig érezhető a hatása. Vannak olyan megbízóink, akiknek napi, heti szinten szállítjuk a ruhákat, cipőket, ott még most sem állt vissza a rend, jócskán vannak fennakadások. Az autóipari szállításaink viszont érezhetően nem estek vissza.
A furgonosokat mindig azért fizették meg, és azért van rájuk szükség, mert amint a termék elkészül, kerülhet is fel az autóra, és viszonylag gyors határidővel kiszállítjuk az ügyfélnek. Azt gondolom, hogy egyre nehezebb a furgonozás, mert szűkül a piac. Ha életbe lép a mobilitási csomag furgonosokat érintő része, akkor vissza is fog esni, kevesebben leszünk, de szükség lesz ránk akkor is. Sok cégnél ugyanis azt tapasztalom, hogy még el sem készült az áru, de már érdekelődnek, hogy mikor érünk ki vele. A megbízók nem mindig tudják megvárni, hogy a nagy autók, kamionok összegyűjtsék a kisebb mennyiségeket és majd utána kiszállítsák a termékeket. Én például sok olyan céggel működök együtt, amelyek hétvégén is dolgoznak. A kamionoknak pedig ilyenkor tilalom van, miközben az árunak hétfőre, nyitásra ott kell lennie. Ezt a feladatot csak a furgonok tudják elvégezni.
Április óta üzemel az új kamionmosó
Régi álmom volt egy kamionmosó, nemcsak a járvány hatására léptem meg. Itt kisteherautók, kamionok, munkagépek, földmunkagépek, buszok tisztítására van lehetőség. Úgy látom, egyre igényesebbek a fuvarozók, hogy megfelelő minőségben tudjanak kiállni az ügyfelekhez. Ehhez elengedhetetlen, hogy tényleg tiszták, gondozottak legyenek a járművek, hiszen mindenki a saját cége nevét viszi. Áprilisban nyitottunk, a nyári időszak nem feltétlenül az autómosók időszaka, viszonylag kevesen járnak most be, de ennek a szolgáltatásnak van jövője. Minden város nem bír el egy kamionmosót, de itt, Szekszárdon és a környékén még nem volt ilyen. Hiszem, hogy ha tisztességgel, becsülettel végezzük ezt a feladatot is, akkor van benne lehetőség, és sikeresen működhet.
Decsi Pétertől, a D-Logistic Kft. ügyvezetőjétől kérdezem: Hogyan élték meg a járványhelyzetet? Hogyan látja a billencses fuvarozói munkák jövőjét?
Szilágyi Katalin