A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az egyéni vállalkozók ügyintézését nyártól átveszi az adóhatóság. A jövőben a NAV-nál és nem a kormányhivataloknál kell bejelenteni a vállalkozás indítását, megszűnését és a változásokat. Végleg megszűnik az egyéni vállalkozói igazolvány is, amire egy ideje már nincs szükség, önkéntes alapon lehetett eddig is kiváltani. Akinek van, annak február végéig le kell adnia a kormányhivatalnál.

Eddig a kormányhivatalok intézték az egyéni vállalkozások bejegyzését, megszűnését és a változások átvezetését. Itt vezették az egyéni vállalkozók nyilvántartását és a kormányhivatal volt jogosult a vállalkozások ellenőrzésére is. Most ezeket a feladatokat megosztják egymás között az állami szervek. Az egyéni vállalkozásokkal kapcsolatos feladatok közül átkerül az adóhatósághoz

  • az egyéni vállalkozói nyilvántartás vezetése,
  • a bejelentések fogadása és
  • a nyilvántartáson a változások átvezetése.

Továbbra is a kormányhivatalnál maradnak azonban a hatósági ellenőrzési feladatok.

A váltásra a félév végén kerül sor. Július 1-től az adóhivatal kirendeltségein kell intézni a vállalkozásokkal kapcsolatos ügyeket, előtte még a kormányablakoknál.

Megszűnik a vállalkozói igazolvány

A változással véget ér az egyéni vállalkozói igazolvány története is. A rendszerváltás után a kiváltott igazolvány volt az egyéni vállalkozás működésének a legfontosabb dokumentuma. Jelentőségét éppen 10 éve vesztette el. 2010-től már csak önkéntes alapon lehet kiváltani, nem kötelező. Ettől kezdve akkor vált valaki vállalkozóvá, amikor megtette az internetes bejelentést, és nem pedig az igazolvány átvételével. Önkéntes alapon mindmáig lehetett használni. Körülbelül a vállalkozók 10 százaléka élt ezzel a lehetőséggel és hajlandó volt fizetni azért, hogy papíron is megkapja a vállalkozói igazolványát. A több mint félmillió egyéni vállalkozó közül ma körülbelül 50 ezren rendelkeznek ezzel az igazolvánnyal. Ennél többen már nem lesznek, ugyanis januártól nem adnak ki új igazolványt a hatóságok és érvénytelenné válnak a régebben kiadottak is.

Fontos, hogy az érvénytelenné vált igazolványokat a vállalkozóknak március elsejéig le kell adniuk a hatóságnak. (De valójában semmi szankció nincs azokkal szemben, akik külön ezért nem mennek be az okmányirodába).

Vállalkozás öröklése

Könnyítettek azoknak a helyzetén, akik az elhunyt vállalkozó örökébe lépve folytatni akarják a tevékenységét. Az eddigi szabályok szerint az özvegynek vagy az örökösöknek 90 napon belül személyesen kellett bejelenteniük a kormányhivatalnál, ha élni kívántak ezzel a lehetőséggel. A törvénymódosítás most lehetővé teszi, hogy ezt az igényt elektronikus úton vagy egyszerű postai levélben is megtegyék.  

Forrás: 2019. évi CX tv.

Nagy Csaba