A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egy fontos határidő: aki OBU-t használ, annak február 9-15. között nyilatkoznia kell arról, hogy a jövőben a tengelyszám állítását a beltéri egységen, vagy a HU-GO internetes felületén akarja-e beállítani.

Az útdíjrendszer tavaly nyári indulása óta egyre több szolgáltató hoz forgalomba olyan beltéri egységeket, melyek alkalmasak a jármű tengelyszámának beállítására. A NÚSZ Zrt. (Nemzeti Útdíj Szolgáltató) most mindenki számára lehetővé teszi, hogy a tengelyszámot a sofőr az OBU-n állítsa be, de erről minden felhasználónak előzetesen nyilatkoznia kell február 9-15 között.

Bár több forgalmazott fedélzeti eszköz tartalmazza ezt az állítási lehetőséget, a HU-GO rendszere kezdetben nem tette lehetővé, hogy a sofőr a készüléken állítsa át a megváltozott tengelyszámot. A változás később sem volt egységes: volt olyan szolgáltató, amelyiknél ezt meg lehetett tenni, a másiknál akkor sem, ha az általa forgalmazott készülék erre alkalmas lett volna. Ez akár be is csaphatta a sofőrt: a készülék ugyanis egyes esetekben jelezhette a tengelyszámváltást, de az nem hangolódott össze a HU-GO rendszerével. Így nem is vált hivatalossá.

Régi hibáját hozzák helyre most azzal a rendszernek, hogy ezt az átállítást minden felhasználó számára, egységes eljárás alapján lehetővé teszik. Mostantól a sofőr az OBU-n is állíthatja majd a tengelyszámot. Ehhez az kell, hogy a jármű üzemben tartója erről előzetesen nyilatkozzon. Be kell lépni a HU-GO oldalán a jármű regisztrációs felületére, s ki kell választani, hogy a jövőben hogyan akarják állítani a változó adatokat. Két lehetőség lesz, ezek közül kell választani:
· HU-GO portálon keresztül
· Bevallási közreműködő igénybevételével

Az utóbbi lehetőség, a bevallási közreműködőn keresztüli igénybevétel jelenti azt, hogy a kocsiban elhelyezett készüléket használja. Aki viszont akarja, megmaradhat az internetes állítás mellett – számára akkor nem lesz semmi további változás. Ha viszont valaki a másik megoldást választja, akkor mindig amellett kell maradnia, a továbbiakban már nem tudja használni az internetes állítási lehetőséget. Visszaváltani később is lehet, de egyszerre csak az egyik megoldás használható. A váltás egyébként nem egyszerű eljárás, időt kell rá szánni. Figyelni kell arra is, hogy az átállás folyamata alatt sehogyan sem lehet tengelyszámot váltani, addig a legutolsó beállítás marad érvényben.

Az internetes felületen a kapcsoló átállítása ugyanis még nem jelenti azt, hogy attól a pillanattól kezdve a rendszer úgy is működik. Ha a tulajdonos jelzi, hogy mostantól a bevallási közreműködőn keresztül akarja a beállítást végezni, akkor a NÚSZ Zrt. előbb megkeresi a megjelölt bevallási közreműködőt (azt a céget, mellyel a tulajdonos az OBU működtetésére szerződést kötött). Tőlük hivatalosan is meg kell tudni, hogy az ügyfél által megvásárolt OBU alkalmas-e a tengelyszám állítására. Azt is meg kell tudni tőlük, hogy a szolgáltató cég (a bevallási közreműködő) vállalja-e, hogy ennek a funkciónak a használatában közreműködik (elvileg lehet olyan társaság, amelyik eladta az erre alkalmas OBU-t, de nem akarja vállalni a vele kapcsolatos adminisztrációt).

Ha a szolgáltató megfelelő választ ad, elfogadja az ügyfél jelentkezését, akkor automatikusan működni kezd ez a lehetőség. Erről az ügyfél nem kap külön értesítést. Arról tudhatja meg, hogy minden rendben van, hogy az internetes regisztrációs oldalon, ahol a kapcsolót átállította, nem talál hibaüzenetet, s rendben levőnek látja a beállításokat. Ha a szolgáltató a kérést elutasítja (mert pl. az ügyfél által vásárolt készülék erre nem lesz jó), akkor ugyanitt egy hibaüzenet jelenik meg: „Az átállítás sikertelen, kérjük, keresse meg a Bevallási Közreműködőjét”.

Menet közben nem lehet állítani!

A szolgáltató felhívja a figyelmet arra, hogy az átállítás az OBU használatával sem végezhető el menet közben, csak álló autóban. Ha a műveletet mozgás közben végzik el, akkor a régi beállítás marad érvényben, nem történik meg a váltás. A váltással meg kell várni a visszaigazolást. Az átállás úgy történik, hogy az OBU átállítását érzékeli a bevallási közreműködő szolgáltató, s ő közli ezt a NÚSZ-szal. A NÚSZ Zrt. pedig emailben visszaigazolja az üzemben tartónak, hogy a váltás megtörtént. Hogy ez mennyi idő alatt fog megtörténni, azt jelen pillanatban nem tudni, majd a gyakorlat mutatja meg. Az általános szerződési feltételek szerint a visszaigazolásnak 30 másodpercen belül kell megérkeznie. A változás hatályba lépése ettől az időponttól el is térhet – a pontos időpontot a levélnek tartalmaznia kell. A hatályba lépés időpontját maga az OBU is jelezheti, ennek lehetősége készüléktől függ. Elképzelhető például olyan készülék, mely villogó fénnyel jelzi, ha az átállítás folyamatban van, s folyamatosan világítani kezd, ha az átállítás befejeződött. Vagy egy hangüzenet jelzi, hogy „JDB változás folyamatban, kérem várjon!”, majd egy másik jelzi a változás hatályba lépését: „a JDB változtatás megtörtént” (a JDB a tengelyszám hivatalos neve a szerződési feltételekben). A szabályzat erre több módszert is elfogad. A lényege az, hogy a sofőrnek látnia kell egy jelzést arról, hogy a változtatási kérelem elindult, de azt a rendszer még nem fogadta el. Majd látnia kell egy másikat is arról, hogy a változás megtörtént, indulhat.

Az új rendszerre való átállás február 9-én 00.00 órakor kezdődik. Ekkor valamennyi úthasználó regisztrációját beállítják úgy, hogy a váltást a HU-GO rendszerben lehet elvégezni. Azoknál is átkapcsolódik az internetes beállításra, akik ma az OBU-n keresztül tudnak változtatni! A tengelyszámot ekkor automatikusan beállítják arra az értékre, amit a jármű regisztrációja február 8-án 23.59 perckor alapértelmezettként tartalmaz. Éppen ezért az átállási időszakban – február 9 és február 15 között – minden felhasználónak be kell lépnie az internetes felületre és ki kell választania a neki megfelelő módszert.

Bár a változás minden felhasználót érint, az információkat a HU-GO oldalon jól elrejtették. A változásokról szóló tájékoztató a címoldalon a „Tájékoztató levél a bevallási közreműködőkre vonatkozó ÁSZF-ről” címet viseli. Ez pedig eléggé úgy tűnik, mintha csak a közreműködő szervezetekre vonatkozó apró adminisztrációs módosítás lenne. Pedig nem az, a változás mindenkit érint, aki nem alkalmi viszonylati jeggyel közlekedik.