“Okosrendszer” a logisztikában

Külföldön  már tesztelik a blockchain informatikai rendszert, ami a fuvarozásban, szállítmányozásban is hozhat változásokat. Használatával csökkenhet az áruküldéshez kapcsolódó papírmunka, javulhat a nyomkövetés, és nem lehet majd meghamisítani a szerződéseket sem. Az új rendszer néhány év múlva már élesben működhet.

Több nagyvállalat – köztük például a konténerszállító Maersk – már elkezdett tapasztalatokat gyűjteni arról, hogyan működik a gyakorlatban a blockchain informatikai rendszer. Ez tulajdonképpen egy olyan közös nyilvántartási rendszert jelent, amit az egymással kapcsolatban lévő cégek közösen használnak. Mindenki lát minden adatot, nyomon követheti, hogy mi történik. De mindenki csak azokhoz az adatokhoz férhet hozzá, amelyikhez jogosultsága van, és ha egy adat bekerül, akkor az ott van. Nem lehet törölni, módosítani, csak bizonyos jóváhagyott szabályok alapján.

Ezt a rendszert korábban csak adattárolásra használták a cégek, ám a fejlesztéseknek köszönhetően ma már sok mindenre képes. Például alkalmas árukövetésre is, sőt akár az áru minőségét, állapotát is lehet ellenőrizni benne. (Az adatokat a teherautókba, konténerekbe elhelyezett, internetre csatlakoztatott érzékelők küldik a rendszernek, például a hőmérsékletről és a páratartalomról.)

Szakértők kiemelik, hogy az új megoldással kevesebb papírmunkával járna az áruküldés. Létre lehet hozni okos szerződéseket. Ezek elektronikus szerződések, amiket nem kell kinyomtatni, aláírni. Előnyük, hogy az adatokat nem lehet kitörölni, hamisítani bennük. És attól okosak, hogy olyan programokat, kódolt utasításokat tartalmaznak, amelyek automatikusan végrehajtják a szerződésben foglalt rendelkezéseket. Például a rendszer automatikusan elküldi a pénzt, amikor az áru eléri a célját.

Nem lehet elkerülni az informatikai fejlesztéseket

Szükség is van informatikai fejlesztésekre. Jelenleg ugyanis elég lassan áramolnak az adatok a felek között, sok a papírmunka, és az árufuvarozási számlákat gyakran pontatlanul töltik ki a vállalkozások.

Ezt erősítette meg lapunknak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) is. Tapasztalataik szerint a közepesnél kisebb vállalkozásoknál még sok helyen ma is a kockás papír és a telefon helyettesíti a korszerű informatikát. Pedig fontos lenne foglalkozni az új informatikai megoldásokkal, mert egy komolyabb pályázatnál előnyt jelent, ha egy vállalkozásnak korszerű, biztonságos informatikai rendszere van. Ezek nemcsak a szolgáltatási folyamatokat segítik, de a döntések előkészítését is támogatják.

– Egy jó rendszer biztosítja a naprakészséget, a nyomon követhetőséget, figyeli a határidőket, kezeli a különleges igényeket. Menedzseli a jármű flottát, a gépjárművezetők továbbképzését. A szállítmányozásban résztvevő vállalkozások rengeteg adattal dolgoznak, ezeket jól kell tudniuk elemezni. Szükségük van tehát egy korszerű informatikai rendszerre, ami csökkenti a hibázási lehetőségeket, javítja a hatékonyságot, és erősíti a versenyképességet – hangsúlyozza az MLSZKSZ.  

Arra lehet számítani, hogy a következő 2-3 évben a logisztikában is megjelennek az okos rendszerek. A blockchain egy nagyon korszerű informatikai megoldás, de egy jó ügyviteli rendszer is tud hasonlókat.

A szövetség szerint fontos, hogy a vállalkozások szerezzenek be a tevékenységük támogatásához megfelelő informatikai rendszert, mert az Excel tábla ma már nem elég. Több figyelmet kell fordítani a honlapkészítésre, a karbantartására és az adatbiztonságra is.

Szilágyi Katalin

 

 

 

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu