A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A Fuvarlevél  újságjai, szakkönyvei és honlapja segítségével a magyar fuvarozó vállalkozók működését segíti. Könnyen érthetővé teszi  a hazai és nemzetközi  jogszabályok fuvarozókra vonatkozó  előírásait, továbbá megadja a választ az összes olyan kérdésre, melyekkel olvasói hozzá fordulnak. 

Olvasóink kérdezték oldalunkon, anonim módon folyamatosan megjelentetjük az ügyfélszolgálatunkhoz beérkező legfontosabb kérdéseket és válaszokat. A témák között egyszerűen kereshet, az oldal tetején található keresőmező segítségével. A kiválasztott kérdésre a választ bejelentkezés után olvashatja el. 

Hogyan alakulnak 2025-ben a külföldi minimálbérek?

*A szlovák törvény a munka nehézsége alapján sorolja kategóriába a munkavállalókat (a besorolások megtalálhatók a szlovák munka törvénykönyv 1. számú mellékletében). A  közúti szállításban dolgozók a 2. nehézségi fokba sorolódnak. ** Az oldal alján válasszuk a Testo_accordo_06.12.2024. pdf linket ***A fuvarozókra a “Personnel roulant” kategória vonatkozik.

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Hogyan működik az IMI egységes eu-s bejelentő felülete?

A sofőrök kiküldetését az Európai Unió bejelentési felületén (röviden: IMI) kell megtenni, melyet a www.postingdeclaration-training.eu oldalon érünk el. Az oldal többnyelvű, lehetőségünk van magyarra váltani. Első lépésként  a nevünk és e-mail címünk megadásával regisztrálnunk kell, és létre kell hoznunk egy felhasználói fiókot.  Ha sikeresek voltunk, akkor megérkezik a visszaigazoló üzenet és pár perc elteltével már […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

A mixeres, illetve a betonpumpás tehergépjárműveknek kell tachográfot használniuk?

Bár az 561-es rendelet lehetőséget ad a betonmixerek és építőipari gépek tachográf mentes közlekedésére, Magyarországon ez a könnyítés nem alkalmazható. A mentességeket az 561/2016/EK rendelet 13-as cikk tartalmazza, ami közvetlenül nem a fuvarozóknak, hanem a tagállamok kormányainak szól. Ez a cikk lehetővé teszi, hogy az ott felsorolt tevékenységeket a tagállamok kizárólag belföldön mentesítsék a menetíró […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Saját árut szállítok 3.5 t alatti furgonokkal. Kell menetlevelet vezetnem?

Nem kötelező, de ajánlott! Tehergépkocsik esetén 2014-ben megszűnt a menetlevél vezetésének általános kötelezettsége és csak a 7,5 tonna össztömeg feletti saját számlás közúti áruszállítást végző járműveknek kell menetlevelet vezetni. Kérdezőnknek azonban egy esetleges adóhatósági ellenőrzéskor tudnia kell igazolnia, hogy a járművet a vállalkozási tevékenysége érdekében használta. Ezt szabályosan kitöltött menetlevéllel vagy útnyilvántartással tudja megtenni. Emelett […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Egy 500 kg teherbírású kisteherrel szoktam ügyintézésre vagy tárgyalásra menni. Az ilyen utakra menetlevelet vagy fuvarlevelet kell vezetnem?

Amikor ügyintézésre használjuk a furgont, akkor nem kell fuvarlevelet vezetni, mivel nem díj ellenében fuvarozunk. Elvileg nincs olyan szabály sem, ami menetlevél vagy útnyilvántartás vezetését kötelezően előírja ilyen használatkor. A gyakorlatban viszont a NAV kötekedhet, ha nem tudunk olyan nyilvántartást felmutatni, ami a jármű használatát és ezzel együtt az elszámolt költségeket (pl. üzemanyag) igazolja, alátámasztja. […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Kizárólag Szerbiába szállítunk. A tachográfszerviz azt mondta, hogy nekünk nem kell lecserélni a tachográfot. Igazuk van?

A tachográfcserét a 165/2014/EU rendelet írja elő, melynek hatálya az unió területére, illetve az Egyesült Királyságra, Svájcra, Liechensteinre és Norvégiára vonatkozik. A cserekötelezettség ezért az unión belüli nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépjárműveket érinti (3,5 t feletti, díj ellenében árufuvarozást végző, illetve 7,5 t feletti saját számlás szállítást végző tehergépjárművek). Kérdezőnk kizárólag szerb-magyar vonalon szállít, ezért nem […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Lenne egy horvátországi fuvarom. Hogyan működik az útdíjfizetés egy 5 tengelyes nyergesre?

Horvátországban jelenleg még fizetőkapus rendszer van: csak az útdíj megfizetése után hajthatunk le az autópályáról. Az útdíjat fizethetjük készpénzzel, bankkártyával, üzemanyagkártyákkal (INA, MOL), előre feltöltött fizetőkártyákkal és OBU-val. Az előre feltöltött fizetőkártyát és OBU-t használók útdíjkedvezményt kapnak. A nyerges szerelvények a IV. útdíj fizetési kategóriába tartoznak, melyek pontos útdíját a https://www.hac.hr/en/toll/toll-rates linken találjuk meg. A […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Mikor kötelező telephelyet létesíteni a fuvarozónak?

A fuvarozó vállalkozásnak nincs szüksége külön telephely kijelölésére, ha csak néhány járművet használ. A vállalkozásnak akkor kell külön telephelyet létesítenie, ha 10 járműnél többel rendelkezik. A 10 jármű közé következő 3,5 tonna össztömeg feletti járműveket kell beszámítani: teherautókat, vontatókat, pótkocsikat és autóbuszokat. A félpótkocsit tehát nem kell külön számítani. Forrás: 89/1988. 7. §

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Égetett szeszt szállítok Romániába, 0.7 l-es palackokba kb. 50 literes mennyiségben. Milyen engedéllyel, illetve dokumentummal szükséges a feladónak, a fuvarozónak és a román címzettnek rendelkeznie, hogy szabályos keretek között történjen szállítás?

Az alkohol szállításához mind a belföldi feladónak, mind a román címzettnek megfelelő jogosultsággal kell rendelkezni. A belföldi feladónak jövedéki termékek előállítására, forgalmazására, raktározására vagy értékesítésre vonatkozó engedéllyel kell rendelkeznie, ami lehet adóraktári engedély, bejegyzett feladói engedély, eseti igazolt feladói engedély vagy jövedéki engedély. A román címzettnek a román hatóság által kiadott, igazolt címzetti státuszt biztosító […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Mikor kell kitölteni a munkáltatónak a tevékenységi igazolást?

2015-től nem használhatók a régi tevékenységigazoló lapok, így a munkáltatónak nem kell tevékenységi igazolást kiállítani. A letöltött vezetési és pihenőidőket a járművezetőnek kell igazolnia. Tőle várják el útközben is a közúti ellenőrök, hogy részletesen be tudjon számolni az elmúlt 56 napja valamennyi órájáról. A tevékenységeit tehát neki és nem a munkaadójának kell igazolnia. A mai […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

3,5 tonnás kisteherrel szállítanánk egy rendezvény eszközeit Szerbiába. Szükségem lesz engedélyre? A sofőr iratait le kell fordíttatni?

A szerb fuvarhoz elég lesz a közösségi engedély, nem kell sem szerb engedélyt, sem CEMT engedélyt beszerezni. Szerbia elfogadja a magyar műszaki előírások betartását bizonyító dokumentumot (forgalmi), így nem lesz szükség Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra sem (2014. évi LVIII. törvény). A sofőr papírjait nem kell szerb nyelvre fordítani. A fuvart saját számlás szállítás esetén szállítólevélnek, […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Egyik partnerem Portugáliában végzett építési munkát. A munkát befejezték és most arra kaptam fuvarmegbízást, hogy szállítsam haza a vállalkozás szerszámait. Kell erre EKAER-számot kérni?

Az EKAER-köteles termékek listáját az 51/2014. NGM rendelet tartalmazza. Ebben vtsz szám alapján könnyen ellenőrizhetjük, hogy az adott szerszám vagy termék szállításához szükség lesz-e EKAER-számra. Jelenleg a szerszámok nem minősülnek kockázatos terméknek, így nem szükséges bejelenteni a szállításukat sem. 

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Ausztriában és Németországban elfogadják az M+S gumit téli gumiként?

Ausztriában a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek november 01 és április 15. között kell téligumit használni. Az előírások szerint legalább egy hajtott tengelyre kerüljön M+S vagy 3PMSF jelölésű téligumi, melynek profilmélysége radiál esetén 5, diagonálnál 6 mm legyen. A pótkocsi tengelyeit nem kell téligumival felszerelni.   Az M+S (Mud & Snow, azaz sár és hó) gumik nedves, sáros […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Nemzetközi viszonylatban, saját számlás szállítás végzek. Tehergépjárműveim mentesülnek a tachográfcsere alól?

A 7,5 t feletti saját számlás szállítást végző tehergépjárműveket tachográffal kell felszerelni. Amennyiben kérdezőnk 7,5 t feletti járművel hozza-viszi saját áruját az unión belül, akkor nem kap felmentést a tachográfcsere alól. A 165/2014-es uniós rendelet ugyanis a cserekötelezettséget az uniós nemzetközi fuvarokat végző tehergépjárműveknek írja elő és nem tesz különbséget a díj ellenében fuvarozók és […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Hogyan kell Romániában útdíjat fizetni?

Romániában az útdíjat egy elektronikus matrica, a “rovinieta” megvásárlással fizetjük ki. Ennek ára függ  a jármű vagy járműszerelvény legnagyobb megengedett össztömegétől, a tengelyszámtól és attól, hogy mennyi időre vesszünk a matricát. A matrica megvásárolható a https://www.e-rovinieta.ro/hu oldalon. 

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Vinnék egy kamionnyi facsemetét Romániába, egy román magánszemélynek. Erre kell EKAER szám?

Igen. Az 51/2014. NGM rendelet szerint bejelentésköteles terméknek minősülnek a 0602-es vámtarifaszám alá tartozó növények: az élő növények (beleértve azok gyökereit is), a dugvány és oltvány, valamint a gombacsíra. Ár és súlyhatár szerint is EKAER köteles lesz a facsemete szállítmány. Mivel a szállítás nem belföldi, így akkor is be kell jelenteni, ha a vevő külföldi […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Egy 3.5 tonnás kisteherautóval vontatnék egy 3 tonnás utánfutót. Szükségem lesz tachográfra?

Jelenleg a 3.5 t kisteherautót még nem kell tachográffal felszerelni. Vontatás esetén, ha a vontató és a pótkocsi együttes megengedett legnagyobb össztömege több, mint 3,5 tonna, akkor az áruszállító kisterhet menetíróval kell felszerelni és alkalmazni kell a vezetési- és pihenőidők szabályait is. Ha a pót és a gép együttes megengedett össztömege túllépi a 3,5 tonnát, […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Közösségi engedéllyel kizárólag csak uniós fuvarokat viszek. Ez tachográf csere szempontból nemzetközi fuvarozásnak minősül?

 A tachográf szabályok tekintetében nemzetközi szállításnak minősül az uniós országokba vagy az uniós országokon át történő fuvarozás. A menetíró cseréjének a kötelezettségét is a 165/2014/EU rendelet írja elő (ez módosítja a 561/2006/EK rendeletet). A rendelet a csere kötelezettség alól csak az egyes tagállamok belföldi fuvarozóit mentesíti (165/2014/EU 3 cikk 2 bekezdés). Lehetőséget ad ugyanis arra, […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Nem emlékszem, hogy kinek és milyen dátumokkal kell tachográfot cserélnie?

A régi típusú digitális és analóg készüléket használó nemzetközis járműveket 2024. december 31-ig kell ellátni SMART 2 típusú menetíróval. A SMART 1 tachográfokat használó nemzetközi fuvarozóknak 2025. augusztus 18-ig kell új, intelligens tachográfra váltani. Utoljára a 2,5 tonna össztömeget meg nem haladó, nemzetközi forgalmat bonyolító kisteherautók kerülnek sorra. Ezen járművekbe 2026. július 1-ig kell beszerelni […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Régi típusú tachográfos járműveink vannak, van nemzetközi engedélyük, de nem viszünk külföldi fuvarokat. A tachográf csere a nemzetközi fuvarra használt járművekre vagy a közösségi engedéllyel rendelkező fuvarozókra vonatkozik?

A tachográf csere nem engedélytől függ, hanem attól, hogy belföldi vagy nemzetközi viszonylatban használjuk-e járműveinket. Jelen állás szerint belföldön továbbra is fuvarozhatunk régi típusú tachográffal. Kérdezőnknek, tehát ha nem vállal nemzetközi szállítást, nem kell menetírót cserélnie. 

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Hogyan tudom szabályosan leigazolni, hogy szeptember óta nem dolgoztam? Beteg voltam és most ülnék vissza egy nyergesre.

A 165/2014 EU rendelet 34. cikke szabályozza, hogy a betegséggel töltött időszakot, miként kell igazolni a menetírón. Analóg, korongos készülék használata esetén a sofőrnek, annyi korongot kell kitöltenie, ahány napig távol volt a munkahelyétől. Mindegyikre írja rá, hogy betegállomány. A digitális tachográfot használóknak a betegszabadság idejét pihenőként kell visszaírni a kártyára. A visszaírás után készítsen […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Sofőrünk betöltötte a 65. életévét, így nyugdíjba vonulás előtt áll. Milyen feltételei vannak a nyugdíj melletti tovább foglalkoztatásnak?

A versenyszférában az öregségi nyugdíjas (saját jogú nyugdíjas) munkavállalók korlátozások nélkül foglalkoztathatók. Nem vonatkozik rájuk sem keresetkorlát, sem munkaidő korlát. A nyugdíjas sofőr tehát dolgozhat teljes vagy részmunkaidőben, nappal, éjszaka és hétvégén is. A nyugdíjasként keresetét nem terheli semmilyen járulék, kizárólag a 15% szja-t kell fizetni.  Ki az öregségi nyugdíjas? Öregségi nyugdíjas (saját jogú nyugdíjas) […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

A járművemet egy azerbajdzsáni magánszemélynek adom el. Erre áfás vagy áfa nélküli számlát kell kiállítanom?

Unión kívüli (harmadik ország) értékesítés esetén a jármű eladásáról áfamentes számlát akkor állíthatunk ki, ha az alábbi feltételek együttesen teljesülnek: a jármű harmadik országba kerül, a jármű 90 napon belül elhagyja az unió területét (az nem elég, ha csak kiviteli eljárást indítja meg az eladó vagy a vásárló, a kiléptetés tényét a vámhatóságnak igazolnia is […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Sittszállító konténeres autón szükséges a tachográfot használni?

A kérdés megválaszolásához a 6/1990 KÖHÉM rendelet kell segítségül hívni. Ennek a rendeletnek az egyik pontja tartalmazza, hogy a kizárólag belföldön, „lakossági hulladékgyűjtés és szállítási munkákhoz” használt járműveket nem kell menetíróval felszerelni [6/1990 KÖHÉM 92. § (3) e)].  Az, hogy mi számít lakossági hulladékgyűjtés és szállítási munkának a hulladéktörvény tartalmazza [2012. évi CLXXXV. törvény 2. § (1) […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Vonórúddal egy 2 tengelyes, útdíjköteles járművel egy 5 tengelyes szintén útdíjköteles járművet vontatunk. Erre hogyan kell útdíjat fizetni?

Vontatórúddal történő vontatáskor a vonó és vontatott járművet egy szerelvénynek kell tekinteni. Annyi tengely alapján kell az útdíjat megfizetni, amennyi a két egybekapcsolt járműnek összesen van. Esetünkben a szerelvény 7 tengelyes lesz, így a J5 kategória alapján kell leróni az útdíjat a vontató járműnek. Javasolt a vontatott jármű OBU-ját leválasztani az útdíjfizetési hálózatról. Emelve vontatott […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Az osztrák A12-es autópályán szállítok betonacélt. Milyen forgalomkorlátozásra kell a Brenneren számítanom?

Kérdezőnknek ágazati és éjszakai vezetési tilalommal is számolnia kell a Brenneren.  Ágazati vezetési tilalom Az A12-es autópályán a 6,35-ös (Langkampfen/ Kufstein) és a 72-es (Innsbruck/Ampass) kilométerszelvények között ágazati vezetési tilalom van. Az ágazati korlátozás azt jelenti, hogy a 7,5 tonna össztömeg feletti járművel vagy járműszerelvénnyel az alábbi árukat nem lehet szállítani: az Európai Hulladékkatalógusban felsorolt […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Olvasóink kérdezték