A Fuvarlevél újságjai, szakkönyvei és honlapja segítségével a magyar fuvarozó vállalkozók működését segíti. Könnyen érthetővé teszi a hazai és nemzetközi jogszabályok fuvarozókra vonatkozó előírásait, továbbá megadja a választ az összes olyan kérdésre, melyekkel olvasói hozzá fordulnak.
Olvasóink kérdezték oldalunkon, anonim módon folyamatosan megjelentetjük az ügyfélszolgálatunkhoz beérkező legfontosabb kérdéseket és válaszokat. A témák között egyszerűen kereshet, az oldal tetején található keresőmező segítségével. A kiválasztott kérdésre a választ bejelentkezés után olvashatja el.
Hogyan alakulnak 2025-ben a külföldi minimálbérek?
*A szlovák törvény a munka nehézsége alapján sorolja kategóriába a munkavállalókat (a besorolások megtalálhatók a szlovák munka törvénykönyv 1. számú mellékletében). A közúti szállításban dolgozók a 2. nehézségi fokba sorolódnak. ** Az oldal alján válasszuk a Testo_accordo_06.12.2024. pdf linket ***A fuvarozókra a “Personnel roulant” kategória vonatkozik.
Hogyan működik az IMI egységes eu-s bejelentő felülete?
A sofőrök kiküldetését az Európai Unió bejelentési felületén (röviden: IMI) kell megtenni, melyet a www.postingdeclaration-training.eu oldalon érünk el. Az oldal többnyelvű, lehetőségünk van magyarra váltani. Első lépésként a nevünk és e-mail címünk megadásával regisztrálnunk kell, és létre kell hoznunk egy felhasználói fiókot. Ha sikeresek voltunk, akkor megérkezik a visszaigazoló üzenet és pár perc elteltével már […]
Van egy szerb sofőrjelöltem, az ő jogsiját honosítani kell?
Szerb járművezető egy évig vezethet a saját országában kiadott jogosítvánnyal. Egy év után mindenképpen honosítani kell a jogosítványt. Ha az eredeti vezetői engedélyt nem latin betűs írással állították ki, akkor
Itthon költségként elszámolom az osztrák és a szlovák tankolások díját. Ebben az esetben visszaigényelhetem a gázolaj után külföldön megfizetett áfát?
A kettő nem zárja ki egymást, kérdezőnk nyugodtan visszaigényelheti a külföldön megfizetett áfát. Ezt megteheti erre szakosodott cég, vagy az ELEKÁFA nyomtatvány segítségével, a NAV-on keresztül. Ez utóbbihoz útmutatást talál
A mixeres, illetve a betonpumpás tehergépjárműveknek kell tachográfot használniuk?
Bár az 561-es rendelet lehetőséget ad a betonmixerek és építőipari gépek tachográf mentes közlekedésére, Magyarországon ez a könnyítés nem alkalmazható. A mentességeket az 561/2016/EK rendelet 13-as cikk tartalmazza, ami közvetlenül nem a fuvarozóknak, hanem a tagállamok kormányainak szól. Ez a cikk lehetővé teszi, hogy az ott felsorolt tevékenységeket a tagállamok kizárólag belföldön mentesítsék a menetíró […]
Saját árut szállítok 3.5 t alatti furgonokkal. Kell menetlevelet vezetnem?
Nem kötelező, de ajánlott! Tehergépkocsik esetén 2014-ben megszűnt a menetlevél vezetésének általános kötelezettsége és csak a 7,5 tonna össztömeg feletti saját számlás közúti áruszállítást végző járműveknek kell menetlevelet vezetni. Kérdezőnknek azonban egy esetleges adóhatósági ellenőrzéskor tudnia kell igazolnia, hogy a járművet a vállalkozási tevékenysége érdekében használta. Ezt szabályosan kitöltött menetlevéllel vagy útnyilvántartással tudja megtenni. Emelett […]
Egy 500 kg teherbírású kisteherrel szoktam ügyintézésre vagy tárgyalásra menni. Az ilyen utakra menetlevelet vagy fuvarlevelet kell vezetnem?
Amikor ügyintézésre használjuk a furgont, akkor nem kell fuvarlevelet vezetni, mivel nem díj ellenében fuvarozunk. Elvileg nincs olyan szabály sem, ami menetlevél vagy útnyilvántartás vezetését kötelezően előírja ilyen használatkor. A gyakorlatban viszont a NAV kötekedhet, ha nem tudunk olyan nyilvántartást felmutatni, ami a jármű használatát és ezzel együtt az elszámolt költségeket (pl. üzemanyag) igazolja, alátámasztja. […]
Kizárólag Szerbiába szállítunk. A tachográfszerviz azt mondta, hogy nekünk nem kell lecserélni a tachográfot. Igazuk van?
A tachográfcserét a 165/2014/EU rendelet írja elő, melynek hatálya az unió területére, illetve az Egyesült Királyságra, Svájcra, Liechensteinre és Norvégiára vonatkozik. A cserekötelezettség ezért az unión belüli nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépjárműveket érinti (3,5 t feletti, díj ellenében árufuvarozást végző, illetve 7,5 t feletti saját számlás szállítást végző tehergépjárművek). Kérdezőnk kizárólag szerb-magyar vonalon szállít, ezért nem […]
Lenne egy horvátországi fuvarom. Hogyan működik az útdíjfizetés egy 5 tengelyes nyergesre?
Horvátországban jelenleg még fizetőkapus rendszer van: csak az útdíj megfizetése után hajthatunk le az autópályáról. Az útdíjat fizethetjük készpénzzel, bankkártyával, üzemanyagkártyákkal (INA, MOL), előre feltöltött fizetőkártyákkal és OBU-val. Az előre feltöltött fizetőkártyát és OBU-t használók útdíjkedvezményt kapnak. A nyerges szerelvények a IV. útdíj fizetési kategóriába tartoznak, melyek pontos útdíját a https://www.hac.hr/en/toll/toll-rates linken találjuk meg. A […]
Mikor kötelező telephelyet létesíteni a fuvarozónak?
A fuvarozó vállalkozásnak nincs szüksége külön telephely kijelölésére, ha csak néhány járművet használ. A vállalkozásnak akkor kell külön telephelyet létesítenie, ha 10 járműnél többel rendelkezik. A 10 jármű közé következő 3,5 tonna össztömeg feletti járműveket kell beszámítani: teherautókat, vontatókat, pótkocsikat és autóbuszokat. A félpótkocsit tehát nem kell külön számítani. Forrás: 89/1988. 7. §
Égetett szeszt szállítok Romániába, 0.7 l-es palackokba kb. 50 literes mennyiségben. Milyen engedéllyel, illetve dokumentummal szükséges a feladónak, a fuvarozónak és a román címzettnek rendelkeznie, hogy szabályos keretek között történjen szállítás?
Az alkohol szállításához mind a belföldi feladónak, mind a román címzettnek megfelelő jogosultsággal kell rendelkezni. A belföldi feladónak jövedéki termékek előállítására, forgalmazására, raktározására vagy értékesítésre vonatkozó engedéllyel kell rendelkeznie, ami lehet adóraktári engedély, bejegyzett feladói engedély, eseti igazolt feladói engedély vagy jövedéki engedély. A román címzettnek a román hatóság által kiadott, igazolt címzetti státuszt biztosító […]
Mikor kell kitölteni a munkáltatónak a tevékenységi igazolást?
2015-től nem használhatók a régi tevékenységigazoló lapok, így a munkáltatónak nem kell tevékenységi igazolást kiállítani. A letöltött vezetési és pihenőidőket a járművezetőnek kell igazolnia. Tőle várják el útközben is a közúti ellenőrök, hogy részletesen be tudjon számolni az elmúlt 56 napja valamennyi órájáról. A tevékenységeit tehát neki és nem a munkaadójának kell igazolnia. A mai […]
3,5 tonnás kisteherrel szállítanánk egy rendezvény eszközeit Szerbiába. Szükségem lesz engedélyre? A sofőr iratait le kell fordíttatni?
A szerb fuvarhoz elég lesz a közösségi engedély, nem kell sem szerb engedélyt, sem CEMT engedélyt beszerezni. Szerbia elfogadja a magyar műszaki előírások betartását bizonyító dokumentumot (forgalmi), így nem lesz szükség Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra sem (2014. évi LVIII. törvény). A sofőr papírjait nem kell szerb nyelvre fordítani. A fuvart saját számlás szállítás esetén szállítólevélnek, […]
Egyik partnerem Portugáliában végzett építési munkát. A munkát befejezték és most arra kaptam fuvarmegbízást, hogy szállítsam haza a vállalkozás szerszámait. Kell erre EKAER-számot kérni?
Az EKAER-köteles termékek listáját az 51/2014. NGM rendelet tartalmazza. Ebben vtsz szám alapján könnyen ellenőrizhetjük, hogy az adott szerszám vagy termék szállításához szükség lesz-e EKAER-számra. Jelenleg a szerszámok nem minősülnek kockázatos terméknek, így nem szükséges bejelenteni a szállításukat sem.
Ausztriában és Németországban elfogadják az M+S gumit téli gumiként?
Ausztriában a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek november 01 és április 15. között kell téligumit használni. Az előírások szerint legalább egy hajtott tengelyre kerüljön M+S vagy 3PMSF jelölésű téligumi, melynek profilmélysége radiál esetén 5, diagonálnál 6 mm legyen. A pótkocsi tengelyeit nem kell téligumival felszerelni. Az M+S (Mud & Snow, azaz sár és hó) gumik nedves, sáros […]
Nemzetközi viszonylatban, saját számlás szállítás végzek. Tehergépjárműveim mentesülnek a tachográfcsere alól?
A 7,5 t feletti saját számlás szállítást végző tehergépjárműveket tachográffal kell felszerelni. Amennyiben kérdezőnk 7,5 t feletti járművel hozza-viszi saját áruját az unión belül, akkor nem kap felmentést a tachográfcsere alól. A 165/2014-es uniós rendelet ugyanis a cserekötelezettséget az uniós nemzetközi fuvarokat végző tehergépjárműveknek írja elő és nem tesz különbséget a díj ellenében fuvarozók és […]
Hogyan kell Romániában útdíjat fizetni?
Romániában az útdíjat egy elektronikus matrica, a “rovinieta” megvásárlással fizetjük ki. Ennek ára függ a jármű vagy járműszerelvény legnagyobb megengedett össztömegétől, a tengelyszámtól és attól, hogy mennyi időre vesszünk a matricát. A matrica megvásárolható a https://www.e-rovinieta.ro/hu oldalon.
Vinnék egy kamionnyi facsemetét Romániába, egy román magánszemélynek. Erre kell EKAER szám?
Igen. Az 51/2014. NGM rendelet szerint bejelentésköteles terméknek minősülnek a 0602-es vámtarifaszám alá tartozó növények: az élő növények (beleértve azok gyökereit is), a dugvány és oltvány, valamint a gombacsíra. Ár és súlyhatár szerint is EKAER köteles lesz a facsemete szállítmány. Mivel a szállítás nem belföldi, így akkor is be kell jelenteni, ha a vevő külföldi […]
A nemzetközi fuvarozók télen felmentést kapnak a magyar forgalomkorlátozás alól?
Igen. A hétvégi és ünnepnapi kamionstop 2024. november 04. és 2025. március 1. között nem vonatkozik a nemzetközi forgalomban közlekedő legalább Euro 3-as környezetvédelmi besorolású járművekre [190/2008. kormányrendelet 2. § (3)].
Egy 3.5 tonnás kisteherautóval vontatnék egy 3 tonnás utánfutót. Szükségem lesz tachográfra?
Jelenleg a 3.5 t kisteherautót még nem kell tachográffal felszerelni. Vontatás esetén, ha a vontató és a pótkocsi együttes megengedett legnagyobb össztömege több, mint 3,5 tonna, akkor az áruszállító kisterhet menetíróval kell felszerelni és alkalmazni kell a vezetési- és pihenőidők szabályait is. Ha a pót és a gép együttes megengedett össztömege túllépi a 3,5 tonnát, […]
Közösségi engedéllyel kizárólag csak uniós fuvarokat viszek. Ez tachográf csere szempontból nemzetközi fuvarozásnak minősül?
A tachográf szabályok tekintetében nemzetközi szállításnak minősül az uniós országokba vagy az uniós országokon át történő fuvarozás. A menetíró cseréjének a kötelezettségét is a 165/2014/EU rendelet írja elő (ez módosítja a 561/2006/EK rendeletet). A rendelet a csere kötelezettség alól csak az egyes tagállamok belföldi fuvarozóit mentesíti (165/2014/EU 3 cikk 2 bekezdés). Lehetőséget ad ugyanis arra, […]
Igaz, hogy jövőre már nem 28 hanem 56 nap adataival kell elszámolnia a sofőröknek?
Igen, 2025. január 1-től 28 napról 56 napra nő az ellenőrzési időszak. Ez azt jelenti, hogy a gépjárművezetőnek be kell tudnia mutatni az adott napon és azt megelőző 56 napban használt adatrögzítő lapokat (gépjárművezetői kártya, kinyomat, korong, nyilatkozat).
Nem emlékszem, hogy kinek és milyen dátumokkal kell tachográfot cserélnie?
A régi típusú digitális és analóg készüléket használó nemzetközis járműveket 2024. december 31-ig kell ellátni SMART 2 típusú menetíróval. A SMART 1 tachográfokat használó nemzetközi fuvarozóknak 2025. augusztus 18-ig kell új, intelligens tachográfra váltani. Utoljára a 2,5 tonna össztömeget meg nem haladó, nemzetközi forgalmat bonyolító kisteherautók kerülnek sorra. Ezen járművekbe 2026. július 1-ig kell beszerelni […]
Régi típusú tachográfos járműveink vannak, van nemzetközi engedélyük, de nem viszünk külföldi fuvarokat. A tachográf csere a nemzetközi fuvarra használt járművekre vagy a közösségi engedéllyel rendelkező fuvarozókra vonatkozik?
A tachográf csere nem engedélytől függ, hanem attól, hogy belföldi vagy nemzetközi viszonylatban használjuk-e járműveinket. Jelen állás szerint belföldön továbbra is fuvarozhatunk régi típusú tachográffal. Kérdezőnknek, tehát ha nem vállal nemzetközi szállítást, nem kell menetírót cserélnie.
Hogyan tudom szabályosan leigazolni, hogy szeptember óta nem dolgoztam? Beteg voltam és most ülnék vissza egy nyergesre.
A 165/2014 EU rendelet 34. cikke szabályozza, hogy a betegséggel töltött időszakot, miként kell igazolni a menetírón. Analóg, korongos készülék használata esetén a sofőrnek, annyi korongot kell kitöltenie, ahány napig távol volt a munkahelyétől. Mindegyikre írja rá, hogy betegállomány. A digitális tachográfot használóknak a betegszabadság idejét pihenőként kell visszaírni a kártyára. A visszaírás után készítsen […]
Sofőrünk betöltötte a 65. életévét, így nyugdíjba vonulás előtt áll. Milyen feltételei vannak a nyugdíj melletti tovább foglalkoztatásnak?
A versenyszférában az öregségi nyugdíjas (saját jogú nyugdíjas) munkavállalók korlátozások nélkül foglalkoztathatók. Nem vonatkozik rájuk sem keresetkorlát, sem munkaidő korlát. A nyugdíjas sofőr tehát dolgozhat teljes vagy részmunkaidőben, nappal, éjszaka és hétvégén is. A nyugdíjasként keresetét nem terheli semmilyen járulék, kizárólag a 15% szja-t kell fizetni. Ki az öregségi nyugdíjas? Öregségi nyugdíjas (saját jogú nyugdíjas) […]
A járművemet egy azerbajdzsáni magánszemélynek adom el. Erre áfás vagy áfa nélküli számlát kell kiállítanom?
Unión kívüli (harmadik ország) értékesítés esetén a jármű eladásáról áfamentes számlát akkor állíthatunk ki, ha az alábbi feltételek együttesen teljesülnek: a jármű harmadik országba kerül, a jármű 90 napon belül elhagyja az unió területét (az nem elég, ha csak kiviteli eljárást indítja meg az eladó vagy a vásárló, a kiléptetés tényét a vámhatóságnak igazolnia is […]
Sittszállító konténeres autón szükséges a tachográfot használni?
A kérdés megválaszolásához a 6/1990 KÖHÉM rendelet kell segítségül hívni. Ennek a rendeletnek az egyik pontja tartalmazza, hogy a kizárólag belföldön, „lakossági hulladékgyűjtés és szállítási munkákhoz” használt járműveket nem kell menetíróval felszerelni [6/1990 KÖHÉM 92. § (3) e)]. Az, hogy mi számít lakossági hulladékgyűjtés és szállítási munkának a hulladéktörvény tartalmazza [2012. évi CLXXXV. törvény 2. § (1) […]
Vonórúddal egy 2 tengelyes, útdíjköteles járművel egy 5 tengelyes szintén útdíjköteles járművet vontatunk. Erre hogyan kell útdíjat fizetni?
Vontatórúddal történő vontatáskor a vonó és vontatott járművet egy szerelvénynek kell tekinteni. Annyi tengely alapján kell az útdíjat megfizetni, amennyi a két egybekapcsolt járműnek összesen van. Esetünkben a szerelvény 7 tengelyes lesz, így a J5 kategória alapján kell leróni az útdíjat a vontató járműnek. Javasolt a vontatott jármű OBU-ját leválasztani az útdíjfizetési hálózatról. Emelve vontatott […]
Az osztrák A12-es autópályán szállítok betonacélt. Milyen forgalomkorlátozásra kell a Brenneren számítanom?
Kérdezőnknek ágazati és éjszakai vezetési tilalommal is számolnia kell a Brenneren. Ágazati vezetési tilalom Az A12-es autópályán a 6,35-ös (Langkampfen/ Kufstein) és a 72-es (Innsbruck/Ampass) kilométerszelvények között ágazati vezetési tilalom van. Az ágazati korlátozás azt jelenti, hogy a 7,5 tonna össztömeg feletti járművel vagy járműszerelvénnyel az alábbi árukat nem lehet szállítani: az Európai Hulladékkatalógusban felsorolt […]