A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az Fuvarlevél azzal foglalkozik, hogy újságjai, szakkönyvei és honlapjai segítségével a magyar fuvarozó vállalkozók működését segíti. Méghozzá úgy, hogy könnyen érthetővé teszi számukra a magyar jogszabályi dzsungel rájuk vonatkozó előírásait, és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Azért, hogy ezt még egyszerűbbé tegyük előfizetőinknek, fenntartunk egy ügyfélszolgálatot, ahol a felmerülő kérdésekre, gyors, pontos szakmai választ kaphatnak.

Alkalmi munkavállalónak adható belföldi napidíj?

Törvényi akadálya nincs, érdemes megfontolni. Nézzük miért! A belföldi hivatalos kiküldetésről szóló kormányrendelet szerint a munkaviszonyban álló munkavállalóknak adható a napidíj. A munkaviszonyt itt az adózás rendjéről szóló törvény értelmezése szerint kell használni. Márpedig e törvény szerint munkaviszony  a munka törvénykönyve szerinti munkaviszony és  minden más, munkavégzésre létesített jogviszony, amelyekre a munka törvénykönyve rendelkezéseit kell […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Vitába keveredtem az egyik sofőrünkkel, hogy honnan is számoljuk a belföldi kiküldetést? Szerinte a telephelytől, szerintem pedig a telephely településének végét jelző táblától? Melyikünknek van igaza?

A telephely a kulcsszó. Sofőrjeink ugyanis akkor dolgoznak kiküldetésben, ha a munkáltató tevékenységével összefüggő feladat miatt egy másik településre utaznak. A „másik települést“ a munkavégzés helyéhez mérten kell néznünk. Egy sofőrnek a munkavégzési helye változó, akár az egész ország területe is lehet. Ebben az esetben azt a székhelyet, telephelyet kell saját településnek tekinteni, ahová rendszeresen […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

3,5 t alatti járművel szállítok. A belföldi fuvarlevél vezetése választható opció vagy kötelező?

Aki tehergépkocsival díj ellenében másnak az áruját szállítja, annak a járműhöz fuvarlevelet kell használnia. Fontos megjegyezni, hogy ez a kötelezettség nemcsak a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozik, hanem minden tehergépkocsira, mely díj ellenében szállítást végez. Tehát a 3,5 tonna alatti furgonhoz is vezetni kell a fuvarlevelet, ha díj ellenében szállít. A fuvarlevél a szállítás fő […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Lesz egy monacói fuvarom. Igaz, hogy csak egy elosztóközpontig vihetem a szállítmányt?

A Monacói Nagyhercegség területére nem hajthatnak be a 7,5 t össztömegnél nagyobb teherautók. Kérdezőnk csak a Monaco Logistique elosztóközpontig viheti a fuvart, ha nehéz teherautóval szállít. A 3,5 -7,5 t közötti járművek csupán reggel 8 és 9 között nem közlekedhetnek a Nagyhercegség területén.

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Svájcon keresztül szállítok tejterméket Németországba. Az éjszakai közlekedési tilalom alatt Bázelből, átmehetek még németbe? Vagy meg kell várnom a tilalom végét?

Svájcban általános éjszakai vezetési tilalom van érvényben 22:00 és 5:00 óra között. A tilalom az alábbi járművekre vonatkozik: a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépjárművek,  az 5 tonnát meghaladó megengedett össztömegű nyerges vontatók és azon járművekre, amelyek 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű pótkocsit vontatnak. Ha az éjszakai szállítás nem kerülhető el, külön engedély kérhető a […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Az autókereskedő árajánlata alapján, annak írásos visszaigazolásával rendeltem meg egy nyergest. Ezt követően szóbeli megállapodás alapján előleget is fizettem. Azonban a jármű nem érkezett meg a szóban vállalt októberi határidőre, ezért e-mailben lemondtam a megrendelést. A kereskedő nem akarja visszafizetni az előleget, sőt felszólított a jármű átvételére. Igaza van? Valóban nem kapom vissza a pénzem?

Egy gyártótól megrendelt teherautóra manapság nem szokás megadni a pontos szállítási határidőt. A kereskedő által készített szerződésben többnyire „tervezett átadási határidőről” esik szó. Pontos határidőt az autóipari cégek nem szívesen vállalnak, mert ha nem kapnak időben alapanyagot, akkor a rajtuk kívül álló okok miatti késésért nem akarnak vagyonokat fizetni. A szállítási határidő közlése helyett jó […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Az egy-két óra túlvezetés csak nemzetköziből hazatérve engedélyezett vagy belföldön is alkalmazható?

Az 561-es rendeletet 12. cikke tartalmazza, hogy milyen kivételes körülmények között léphető túl a vezetési idő. Eszerint: a járművezető 1 órával túllépheti a napi és a heti vezetési időt, hogy a munkáltató működési központját vagy saját tartózkodási helyét elérje és ott heti pihenőidőt vegyen ki. 2 órával túllépheti a napi vagy heti vezetési időt, ha […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

A belföldi napidíjat és az üzemanyag-megtakarítást az egyéni vállalkozó is elszámolhatja?

Napidíj A személyi jövedelemadóról szóló törvény 2019. január 1-jétől életbe lépett változása engedi meg, hogy az egyéni vállalkozók is elszámolhassák a napidíjat (11. sz. melléklet I/19. pont). A  törvény  11. sz. melléklete részletezi azokat a költségeket, amik egyéni vállalkozásban elszámolhatók. Eszerint elszámolható költség „…a belföldi hivatalos kiküldetést teljesítő munkavállaló költségtérítéséről szóló kormányrendelet szerint naponta számított igazolás nélkül […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Hogyan kell útdíjat fizetni Bulgáriában egy 40 tonnás járműnek?

Bulgáriában  az autópályák, a gyorsforgalmi utak, az elsőrendű utak és a Duna-hidak használata díjköteles.A 3,5 t feletti teherautóknak az útdíjat OBU-val vagy viszonylati jeggyel kell megfizetni.   Viszonylati jegy A viszonylati jegy megvásárolható a következő helyeken: www.bgtoll.bg https://vinetki.bg a BGToll mobil alkalmazásán keresztül a BGToll  ügyfélszolgálati irodáiban a határátkelőknél, nagyobb benzinkutaknál kihelyezett önkiszolgáló terminálokon. A […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Kelet -Balkáni részre és Törökországba lenne fuvarom. A TIR jelzést hol kell elhelyezni?

A TIR jelzést a jármű elejére és hátuljára kell feltenni. A TIR felirat latin nagybetűinek 200 mm magasaknak kell lenniük. A felirat kizárólag kék alapon fehér színű lehet. (2013. évi XLII. törvény, 16 cikk és 2009/477/EK) Jelen információ tájékoztató jellegű, nem tekinthető állásfoglalásnak.

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

A kormányhivatal ügyfélszolgálati irodáján személyesen kértem az A1 igazolás kiállítását. Az ügyintézőtől azt a választ kaptam, hogy csak 3 hónap múlva tudják az igazolást megküldeni. Nincs lehetőségünk várni, 10 nap múlva útnak kell indítani a sofőrt, ezért a kék kártyát csináltattuk meg a sofőrnek (európai egészségbiztosítási kártya). Ez probléma lehet?

Az A1 igazolást jobb ügyfél- vagy cégkapun keresztül kérni a székhelyünk szerinti kormányhivataltól (bit.ly/2024A1). Ha minden adatot jól adtunk meg, akkor 8 nap alatt kézhez kapjuk az igazolást. Ha uniós egészségbiztosítási kártyával indul útnak a sofőr és útközben bármilyen baleset éri – ami munkabaleset lesz- akkor a kék kártya csak 2.000 euróig fog téríteni, felette […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Cégtulajdonosként, nem munkaszerződéssel, hanem társas vállalkozóként dolgozom, és így viszek el egy-egy fuvart. Hogyan tudom igazolni, hogy “tulajdonosi” minőségben ülök a volán mögött?

Külföldi és belföldi közlekedési ellenőrzéskor kérhetik, hogy a sofőr igazolja milyen minőségben ül az autóban. Kft., Bt. vagy Rt. tulajdonosaként a cégkivonattal, egyéni vállalkozóként az egyéni vállalkozók nyilvántartásából származó kivonattal igazolható a tulajdonosi “státusz” (261/2011.  kormányrendelet). Külföldi fuvarnál az igazolást célszerű legalább angol nyelvre lefordítani. A fordításnak nem kell hitelesnek lennie. A hiteles magyar nyelvű cégkivonatot […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Utánfutóra, félpótkocsira kell a kód XL?

Az XL kód nem kötelező. A járművek felépítményét – dobozos felépítmény, billencs stb. – a gyártók egy része minősíti az EN 12642 európai rakománybiztonsági szabvány alapján. Ez két minősített felépítménytípust különböztet meg: az L minősítésű, normál felépítményt, melynek homlokfala 5 tonnás terhelést bír el és az XL-es minősítésű, erősített felépítményt, melynek homlokfala 12,5 tonna terheléssel bírkózik […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Ki lehet a vállalkozás szakmai irányítója?

Törvényi elvárás, hogy a fuvarozó vállalkozásnak legyen egy olyan vezetője, aki a szakmai felkészültségét megfelelő vizsgákkal is igazolni tudja. Ő a szakmai irányító. A szakmai vezető lehet a vállalkozás tagja, tulajdonosa vagy alkalmazottja, ezek híján pedig megbízható külsős szakember is. Ez utóbbi esetben feltétel, hogy a szakmai irányító legfeljebb két vállalkozásnál működhet, s legfeljebb 50 […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Szállíthatok-e a német tilalom alatt burgonyát?

Németországban a vasárnapi és ünnepnapi kamionstop a 7,5 t feletti járművel fuvarozókat érinti. A vezetési tilalom alól mentesülnek többek közt azok a 7,5 t feletti járművek, amelyek a gyorsan romló élelmiszereket szállítanak, például friss tejet és tejterméket, friss húst és húskészítményeket, friss halat, friss halterméket, romlandó gyümölcsöt és zöldséget (1069/2009/EK 8. cikk és 9. cikk f […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Hogyan kell eljárni, ha zálogjog érvényesítésével szeretném behajtani a fuvardíjat egy megrendelőtől?

A zálogjog egy hasznos eszköz a nemfizetők megfékezésére, de csak akkor, ha tudjuk helyesen alkalmazni. A fuvarozói zálogjog azt jelenti, hogy ha a megbízó nem fizeti ki a fuvardíjat, akkor a nálunk lévő árut zálogként használhatjuk. Azaz visszatarthatjuk a fizetésig, vagy ha ez nem történne meg, akkor el is adhatjuk, hogy a pénzünkhöz jussunk. Ezt […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Hogyan kerülhetem el a lakóhelyem és a budapesti autóhof közötti utazások miatti munkaidő-veszteséget? Elegendő egy tárolási engedély az autóhofban, vagy budapesti telephelyre van szükségem?

A budapesti telephelyi bejelentés vagy tárolási engedély nem oldja meg a helyzetet. az 561/2006/EK rendelet szerint feltétel, hogy az adott hely nem a lakóhely vagy munkahely működési központja (a járművezető általános tartózkodási helyeként szolgáló munkáltatói működési központ) Ha személyautóval megy és saját maga vezet, akkor ez egyéb munka. Ha tömegközlekedéssel utazik, vagy autóval és nem […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Lehet-e az autóműszaki vizsga érvényességét az eredeti időponthoz igazítani, ha a vizsgát idő előtt elvégzik?

Igen. Ha a forgalmi engedély érvényességének lejárta előtt legfeljebb 30 nappal visszük műszaki vizsgára az autót, akkor az új műszaki érvényessége nem a műszaki vizsga napjától fog számítódni, hanem attól a naptól, amikor lejárt volna a műszaki vizsga. Ez a rendelkezés 2012. július 1-től érvényes, és a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. KöHÉM rendelet […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Szlovéniában milyen súly- és mérethatárok vonatkoznak a tehergépjárművekre, pót- és félpótkocsis szerelvényekre?

A nemzetközi forgalomban közlekedő járművek és járműszerelvény legnagyobb megengedett méreteit (hosszúság, szélesség, magasság) és legnagyobb megengedett össztömegét egységesen határozzák meg az EU-ban. Az unióban érvényes méret és terhelhetőségi adatokat a 96/53/EK irányyelv 1. mellékletében találjuk meg. Eszerint a járművek legnagyobb szélessége: 2,55 m (kivéve a szabályozott hőmérsékleten szállítókat melyeknél 2,6 m a megengedett legnagyobb szélesség) legnagyobb magassága: 4 […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

A munka törvénykönyve alapján a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapra (heti pihenőidőre) elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén száz százalék bérpótlék jár. A bérpótlék mértéke ötven százalék, ha a munkáltató másik heti pihenőnapot (heti pihenőidőt) biztosít. Azt szeretném megkérdezni, hogy utazó munkavállalókra van-e eltérő szabályozás, vagy a munka törvénykönyve előírásai alkalmazhatók-e abban az esetben, ha a munkaidőkeret végén a munkavállalónak túlmunkája keletkezett, és az nem lett megváltva másik pihenőnappal? Ilyen esetben a 100 %-os bérpótlék jár-e?

Az utazó munkavállalók munkaidejéről az 1988 évi. I. tv. 18/A-18/L. § rendelkezik. Ez nem tartalmaz eltérő rendelkezést a heti pihenőnapra elrendelt munkavégzés esetére az Munka Törvénykönyvéhez (Mt.) képest. Tehát az Mt szerint kell eljárnunk: A munkaidőkereten felül teljesített órákra 50% bérpótlékot kell fizetni. A pótlék helyett adható szabadidő is, ha erről a felek korábban megállapodtak. […]

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »

Magyar fuvarozóként Németországból szállítok Szerbiába. Milyen engedélyekre lesz szükségem?

Csak a közösségi engedélyre lesz csak szükség, ugyanis a szerb-magyar kétoldalú megállapodás alapján (2014. évi LVIII. törvény 6 cikk) nem kell CEMT vagy kétoldalú engedély a fuvarhoz. Nem lesz szüksége a nemzetközi időszakos vizsgálati bizonyítványra sem (nemzetközi műszaki), mivel a szerb hatóságok elfogadják a magyar forgalmit.

Ez a bejegyzés csak előfizetők számára érhető el. log in

Tovább olvasom »