A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Olvasónk nyerges vontatója leégett egy kereszteződésben. A tűzet nem baleset vagy természeti katasztrófa okozta, hanem a jármű öngyulladásáról van szó. Az árut sikerült megmenteni és a lerakóra szállítani. A vontatón volt casco, de a biztosító nem akarja kifizetni sem az elszállítás, sem a javítás költségeit. Öngyulladás esetén valóban nem várható kárrendezés a biztosítótól?

Sok minden okozhatja

Az öngyulladást több tényező is okozhatja. Például egy elektromos hiba: megsérül a kábelek szigetelése, tönkremegy egy biztosíték vagy egy elektromos berendezés, esetleg az akkumulátornál meglazul a kötés. Ez a tűztípus leggyakrabban a korosabb, nem szervizelt járműveknél alakul ki.  

Az öngyulladás másik gyakori oka a motortérben lévő anyagokra vezethető vissza. Például meglazul egy-két tömítés, elkezd csöpögni az olaj. Ezután elég egy szikra, és már lángol az autó.

Túlterhelt teherautóknál fordulhat elő a futóműtűz. A túlsúly miatt ugyanis a futóműnél és légféknél növekszik a súrlódás (magasabb lesz, mint a legnagyobb megengedett összsúlyra tervezett érték). Ez túlhevüléshez és a kenőanyag öngyulladásához vezethet.

A tűzeseteknél nem elhanyagolható ok az emberi figyelmetlenség sem. Egy rosszul elnyomott cigaretta csikk vagy egy műszerfalon hagyott napszemüveg, vizespalack is a jármű kiégéséhez vezethet. Komoly veszélyforrás az ebédfőzéshez használt turista gázpalack is.

Mi a gond az öngyulladással?

Fuvarozóként számos biztosítással kell rendelkeznünk. Fuvarozói felelősségbiztosítással védjük magunkat a szakmai felelősségi körünkbe tartozó hibák ellen. Például ha vészfékezéskor megsérül az áru, akkor a fuvarozói felelősségbiztosításunk fizeti a kárt a vállalkozásunk helyett. A szállított árut szállítmánybiztosítással védheti a gyártója, tulajdonosa. Ez a biztosítás általában akkor fizet, hogy ha az áru valamilyen váratlan veszély során sérül meg vagy ellopják. Például akkor, ha egy szélvihar megborítja a járművet és az áru megsérül.

A fuvarozói felelősségbiztosításban és a  szállítmánybiztosításban az a közös, hogy a káresemény mindig visszavezethető egy konkrét okra. Például a sofőr figyelmetlenségére vagy egy szélsőséges időjárási körülményre. Sőt az is közös ezekben a biztosításokban, hogy igazából a szállítandó árut védik és nem a szállító járművet.

Öngyulladásnál az a gond, hogy a járműben keletkezett károkat sem a fuvarozói felelősségbiztosítás sem a szállítmánybiztosítás nem téríti meg. Hiszen ezek a biztosítások, csak az árukárokra fizetnek.

Az autót magát a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) és a casco védi. A kgfb viszont egy felelősségbiztosítás. Azokra a károkra fizet, amit velünk szemben támasztanak, vagyis amit mi okoztunk a biztosított járművel. Marad a casco. Ez fedezetet nyújt olyan elemi károk esetén, mint például a tűz, villámcsapás, robbanás stb.

Viszont, ahogy minden biztosításnál, úgy a cascónál is vannak kivételek, amikor nem fizet a biztosító.

Öngyulladás esetén a biztosító biztosan meg fogja nézni, hogy

– megfelelően karban volt-e tartva az autó,

– nem volt-e túlterhelt,

– volt-e tűzoltókészülék (ez 3,5 tonna felett kötelező),

– kiképeztük-e tűzoltásra az embereinket stb.

Ha elhanyagolt, rossz műszaki állapotban volt az autó, mert elmaradtak a szervizek, akkor sajnos a casco sem fog fizetni az öngyulladásra. Hiszen nem tettünk eleget a kármegelőzési kötelezettségünknek, azaz súlyosan gondatlanok voltunk. Szintén kibújhat a biztosító a fizetési kötelezettség alól, ha lemaradt a tűzoltópalack a 3,5 tonnánál nagyobb gépkocsiról, és ezért nem tudta megkezdeni a sofőr időben az oltást.

Milyen tűzoltó készüléket használjunk?

A 3,5 t feletti járműveknek olyan tűzoltó készülékkel kell rendelkezniük, ami alkalmas A, B, C tűzosztályú tüzek oltására. Ez mindig fel van tüntetve a készüléken.

Az A, B, C tűzosztályok jelentése:

A: a szilárd anyagok tűzeseteit jelenti (papír, fa, textilek stb.),

B: az éghető folyadékok és cseppfolyós szilárd anyagok (üzemanyag, gumi, műanyag stb.),

C: éghető gázok (földgáz, PB gáz stb.).

Tehergépjárműveken elhelyezendő tűzoltókészülék
A jármű megengedett

legnagyobb össztömege

Szükséges ABC tűzoltó készülék mennyiség

porral oltó(k) esetén

3.500-12.000 kg 1 db 6 kg töltettömegű
12.000- 1 db 12 kg töltettömegű vagy

2 db legalább 6 kg-os

A 6/1990. KöHÉM rendelet 107. § alapján.

Ezen felül javasolt (nem kötelező) a fülkében is elhelyezni egy kisebb 2-3 kg-os tűzoltót, ami az elektromos tüzek megfékezésénél tehet jó szolgálatot.

Király Viktória