A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Online számlázás magánszemélyeknek: januártól már kötelező

Január helyett csak áprilistól bünteti a NAV, ha nem jól működik egy vállalkozás online számlaadat-szolgáltatása. A három hónapos türelmi időtől eltekintve nincs változás az eredetileg megszabott menetrendben. Január elsejétől a magánszemélyek számára kiállított számlákat is azonnal látni akarja az adóhatóság az Online Száma rendszerében. 

A kötelező online számlaadat-szolgáltatásban július elseje volt az igazi nagy váltás. Ettől kezdődően a NAV-nak látnia kell minden egyes számlát, amit vállalkozások egymásnak állítanak ki. A rendszer működik, a számlázóprogramok automatikusan feltöltik a számlák közül azokat, amelyeknél ki van töltve a vevő adószáma. Ahol nincs adószám, az a számla nem kerül be a rendszerbe.

A következő nagy változás január elsején lesz. Ettől az időponttól kezdve már nemcsak a vállalkozások, hanem a magánszemélyek számára kiállított számláknak is meg kell jelenniük a rendszerben. Feladata ezzel kapcsolatban a számlázóprogram készítőjének van. Fel kell készítenie a rendszert a magánszemélyek számláinak továbbítására is. 

Az adatok kezelése között azonban nagy a különbség, így a programokba egy új funkciót is be kell építeni. A vállalkozások számára kiállított számlák minden adatát továbbítja a rendszer a NAV-hoz. A magánszemélyeknek kiállított számlákról azonban a név és a lakcím nem fog eljutni az adóhatósághoz. Helyettük csak egy jelzés kerül be az online rendszerbe arról, hogy az adat egy magánszemély számára kiállított számlához tartozik. A számlázókba tehát januárig be kell kerülnie egy új funkciónak. Számlaírás közben ki kell tudnunk választani, hogy a számlát magánszemély vagy adóalany részére állítjuk-e ki.

Önmagában az adószám megléte vagy hiánya nem elég tájékoztató ezzel kapcsolatban. Adószám ugyanis több esetben sem kerül rá a számlára:

– a vevő nem közösségi adóalany, azaz EU-n kívüli vállalkozás

– a vevő nem adóalany és nem magánszemély, például gazdasági tevékenységet nem folytató társasház, alapítvány egyesület

– a vevő magánszemély.  

A fentiek közül a két első esetben a vevő neve és címe akkor is átkerül a NAV-hoz, ha a számlán nincs adószám. Ha viszont a vevő magánszemély, akkor a nevet és a címet nem adhatja át a program a nyilvántartásnak. Ezért kell majd egy olyan választógomb, amivel a magánszemélyek számára kiállított számlákat meg tudjuk jelölni. 

Mi a feladatunk az átállással kapcsolatban? 

Ha megbízható, az új előírásokat beépítő számlázót használunk, akkor nincs sok dolgunk, hiszen a program készítője frissíteni fogja a szoftvert. Saját gépre letöltött, egyedi fejlesztésű program esetén gondoskodni kell arról, hogy megszerezzük a legújabb változatot, ami már tartalmazza a januártól elvárt új funkciókat. 

Hogyan használjuk a számlatömböt? 

Kézi számlát, papír alapú számlatömbben ugyanúgy írhatunk 2021-ben is, mint eddig. A feltételek azonban nem lesznek egyszerűek: minden egyes számla adatait 4 naptári napon belül fel kell tölteni a NAV Online Számla rendszerébe. Januártól már a magánszemélyek számára kiállított számlákat is. 

Kell-e adóazonosítót kérni a magánszemélytől?

Nem kell. Néhányan tévesen úgy gondolják, hogy mivel a vevő adószáma kötelező eleme a számlának, ezért januártól a cégektől adószámot, magánszemélyektől meg az adóazonosító jelet kell elkérni a számlázáshoz. Ez nem így van. Magánszemélyeknél továbbra is csak a névre és a lakcímre van szükség, s ez sem fog továbbítódni a NAV rendszerébe. Attól sem kell tehát tartani, hogy külföldi vevő nevére írt számlához milyen adószámot írjunk – ha a vevő magánszemély, semmiképpen nem kell adószám a számlaíráshoz. 

3 hónap haladék a bírságolásra

A koronavírus-járvány miatt a kormány idén nyáron is 3 hónap haladékot adott az online számlázás bevezetésére. Alapvetően a határidőket nem módosították, azonban jelezték, hogy a júliustól szeptember végéig tartó időszakot egyfajta próbaidőnek tekintik. Júliustól kötelező volt az új rendszer, de nem kapott bírságot az a cég, amelynek adatai szeptember végéig nem jelentek meg a rendszerben. Így lesz ez 2021-ben is. Az Online Számla 3.0 néven futó új verzió használata januártól kötelező, de március végéig nincs következménye annak, ha nem használjuk. 

Nagy Csaba

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu