A vezetési idő egy vagy két órával történő lehetséges meghosszabbítása a mobilitási csomag egyik újdonsága volt. Sajnos néha túl általánosan az terjed erről a lehetőségről, hogy általában véve megengedi a túlvezetést, ha a plusz idővel a sofőr haza vagy a lerakóra tudna érni. Ez azonban nem így van.
Kivételes körülmények kellenek
Ez a rendelkezés az 561-es rendeletet egészítette ki, annak a 12. cikkébe került be újdonságként. Észre kell vennük, hogy már a bevezetőben is úgy fogalmaz a rendelet, hogy minderre csak kivételes körülmények között kerülhet sor, ha az nem veszélyezteti a közlekedés biztonságát.
1 vagy 2 óra lehet, és csak arra, hogy hazaérjünk
A rendelet a következőt engedi meg:
- a járművezető 1 órával túllépheti a napi és a heti vezetési időt, hogy a munkáltató működési központját vagy saját tartózkodási helyét elérje és ott heti pihenőidőt vegyen ki.
- 2 órával túllépheti a napi vagy heti vezetési időt, ha a hosszabbítás előtt közvetlenül kivett egy 30 perces pihenőt és a rendszeres heti pihenő kivétele céljából tér haza.
Indokoljuk és kompenzáljuk!
További szabályok, hogy egy nyomtatásra kézzel feljegyzést kell készíteni az eltérés okáról, legkésőbb a célállomásra érve vagy az első pihenő során. A meghosszabbított vezetési időt pedig kompenzálni kell egy ugyanolyan hosszú pihenővel, legkésőbb az aktuális hetet követő harmadik hét vége előtt.
A kétheti 90 óra marad!
A rendelet tehát megengedi a heti és a napi vezetési idők meghosszabbítását. A napi vezetés így szélsőséges esetben akár 12 óra, a heti pedig akár 58 óra is lehet, a 2 órás plusz időt figyelembe véve. De vigyázzunk, egy szabályt a kivétel sem enged megváltoztatni: a kétheti 90 órányi vezetési idő nem módosítható.
Az sem mindegy, hogy milyen pihenő
Az eltérésre ráadásul csak akkor kerülhet sor, ha a bevezetőben említett két feltétel is teljesül:
- a túlvezetést valamilyen rendkívüli helyzetnek kell indokolnia. Ezt az indokot írásba is kell foglalni,
- az igénybe vett túlvezetési idő után a sofőrnek heti pihenőt kell kezdenie.
Figyelnünk kell a pihenőre: a rendelet itt több kifejezést is használ, okosan kell értelmeznünk őket.
- Az 1 órás eltérés esetén a hazatérés után heti pihenőt kell kezdeni. Ez lehet a 45 órás rendszeres heti pihenő és a csökkentett heti pihenő is.
- A 2 órás túlvezetésre rendszeres heti pihenő előtt van lehetőség. Azaz csak akkor élhet a sofőr a 2 órás túlvezetés lehetőségével, ha a hazatérése után 45-ös pihenője kezdődik.
Olyan előírás nincs, hogy előtte hány hetet kellene külföldön töltenie. Az sem baj, ha előző héten is teljes heti pihenőt tartott. Csak az a lényeg, hogy a hazaérkezése után rendes heti pihenő kezdődjön, ne csökkentett.
Egy olvasónk például 3-5 napos lengyel-cseh szállításokkal foglalkozik. Sofőrjeit minden péntek este hazahozza, s hétfő hajnalban indulnak újra fuvarra. Újabban azonban sok a terelés, útépítés, így szükségük lehet ezekre a plusz vezetési órákra. Normál körülmények között azonban a péntek esti 10 órás hazatérés és a hétfő hajnali 5 órás indulás között van 55 órájuk a pihenésre. Ebbe még akkor is belefér a rendes heti pihenő, ha 2 órával hosszabbítani kell a pénteki vezetési időt a terelések miatt.
A munkaidő így is csak 12 óra lehet
Az uniós szabály nem módosíthatja a hazai munkaügyi szabályokat sem. Hiába enged egy vagy két órával többet vezetni a rendelet, a maximális napi munkaidő legfeljebb 12 óra lehet. Ebbe bele kell férnie a vezetési időknek, a 15 percnél rövidebb megállásoknak és az egyéb munkának is.
Belföldön is el lehet-e térni a vezetési időktől?
Mivel az eltérést uniós szabály vezette be, több olvasónk is érdeklődik az iránt, hogy ez csak a nemzetközi fuvarozásra érvényes, vagy akkor is lehetősége van-e az eltérésekre, ha a sofőr csak belföldön dolgozik?
Az 561-es rendeletnek az eltérésekről szóló cikkelye nem tesz különbséget a belföldi és a nemzetközi fuvarozás között. Ha tehát az említett feltételek teljesülnek, akkor ez a szabály a csak belföldön dolgozókra is érvényes.
Nagy Csaba