Rovatunkban a fuvarozás területén dolgozó szakemberek válaszolnak meg és tesznek fel a szakmát érintő kérdéseket egymásnak. Ebben a hónapban aki válaszol és kérdez, a logisztikai vállalatok ügyvezetőit összefogó TransVino Klub megálmodója a J.S. Logistics Kft. ügyvezető igazgatója, Bujtás-Kiss Emese.
Ehavi kérdésünk: „Hogyan járult hozzá az akvizíció a vállalata eredményességéhez?”
Névjegy: Bujtás-Kiss Emese
Egy Nyíregyháza környéki tanyán nőtt fel, és a megyeszékhelyen elvégzett középiskola után a Debreceni Egyetemen nemzetközi üzleti szakirányon szerzett diplomát. Felsőfokú német és középfokú angol nyelvtudással került ki a németországi Kirkelbe, a J.S. Logistik GmbH-hoz, mint diszponens. A tulajdonos hamar felfigyelt a tehetséges és lelkiismeretes magyar szakemberre, olyannyira, hogy 2006-ban felkérték a cég hazai leányvállalatának megalapítására.
A J.S. Logisztics Kft. 8 fővel és 4 nyergesvontatóval kezdte meg tevékenységét, amely kezdetben a német anyacég alvállalkozójaként a fuvarozásra korlátozódott. Néhány év alatt aztán sikerült kialakítaniuk a saját ügyfélkörüket, így egyre kevesebb alvállalkozói feladatot kellett vállalniuk. A fuvarozási tevékenység mellett megjelent a szállítmányozás is. Specialitásuk lett a vonatjárat, ami a sofőrök váltását jelenti, hogy a jármű akkor se kényszerüljön állni, amíg az sofőr a pihenőidejét tölti. Sok szervezéssel járó megoldás, de ezzel maximalizálják a járműkihasználtságot.
A cégnek mára már 120 sofőrje és csaknem 100 darabos flottája van, az éves forgalmuk pedig 2023-ban elérte a 41 millió eurót. Öt éve kezdeményezte Bujtás-Kiss Emese egy logisztikai vezetői klub, a TransVino Klub létrehozását, amelynek ma már 15 tagja van, és évente négyszer gyűlnek össze aktuális szakmai eszmecserére.
Költségnövekedésre költségcsökkentés
A napjainkban tapasztalható brutális költségnövekedés komoly hatással van a 2024-es évünk eredményességére – mondja Bujtás-Kiss Emese, hozzátéve, hogy ezt már a sikeresen alkalmazott költségcsökkentési eszközökkel is nehezen lehet kompenzálni. Évek óta motiválják a gépjárművezetőiket a balesetmentes vezetésre, így kárhányadunk, emiatt pedig a biztosítási díjuk is alacsony. Díjazzák a gazdaságos vezetést is, ami alacsony átlagfogyasztást és gépjárműkopást eredményez. Folyamatosan keresik a kisebb-nagyobb megtakarítási lehetőséget, például egy új szállításkezelési rendszer bevezetésén dolgoznak, amitől további hatékonyságnövelést várnak.
Halálos verseny
Az ügyvezető igazgató szerint jelenleg az útdíjemelésen túli költségnövekedést szinte lehetetlen az ügyfelekre áthárítani. A piac halálos versenyre, szinte orosz rulettre kényszeríti a logisztikai cégeket. Ki-ki addig marad életben, amíg el nem fogynak a tartalékai. Elismerte, hogy ők is veszítettek piacot, amiért nem vállalták el az önköltségi ár alatti megbízásokat. A fuvarok elvesztését a járműparkjuk 10%-os csökkentésével kompenzálták.
Felvásárlás, út az eredményességhez
Régóta kerestek a piacon felvásárlási (akvizíció) lehetőséget, ami 2023 tavaszán, az Active Plus Logistics Kft. többségi tulajdonának megvásárlásában találtak meg. Ez nemcsak új ügyfeleket hozott, de lehetőséget teremtett, hogy bővítsenek a raktározás területén. A kezdeti nehézségeket hamar áthidalták. Feltöltötték a megüresedett sofőrhelyeket, lecserélték a járműállomány 90%-át. Az új cég, a J.S. Active Logistics Kft. forgalmát egy év alatt megkétszerezték.
Minden kollégát megtartanak
Céljuk, hogy a nehéz időkben is minden kollégájukat megtartsák és motiválják. Nagy hangsúlyt kap a továbbképzés is, kiemelten a középvezetők tekintetében, amihez külön büdzsét biztosítanak. A J.S. Logistics Kft.-nél egyébként minimális az elvándorlás mind az irodai, mind a sofőrállománynál. A sofőrjeik átlagosan csaknem 9 éve dolgoznak a cégnél, akiket emberközpontú vezetéssel igyekeznek megtartani. Jelenleg több mint 7 ezren követik a cég honlapját, amely egyben a fő toborzási felületük is.
Javulás csak jövő év közepétől
Bujtás-Kiss Emese szkeptikus az év végére, jövő év elejére jelzett fuvarpiaci fellendüléssel kapcsolatban. Úgy véli, az EU teljes területén inkább stagnálásra, illetve visszaesésre utaló jeleket látni, és legjobb esetben is jövő év közepétől számíthatunk némi javulásra.
Bujtás-Kiss Emese kérdése Kutasi Judithoz, a Willi Betz Hungária Fuvarozó és Szállítmányozó Kft. ügyvezetőjéhez: Milyen intézkedéseket hoztak a válságkezelés jegyében? Milyen tapasztalataik vannak a harmadik országbeli munkavállalók foglalkoztatásával kapcsolatban?
Őri András