A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Ősztől állhat fel az engedélyregisztrációs rendszer

Kevés a munka a magyarok számára, mindeközben más országok fuvarozói vígan és jóval alacsonyabb áron dolgoznak. Pedig ettől olcsóbban már tényleg nem lehet fuvarozni. Vajon megoldja-e a problémákat az ellenőrzések szigorítása és az őszre várhatóan felálló engedély regisztrációs rendszer? A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét (MKFE) kérdeztük.

Most már húsba vágó a probléma

A szabálytalanul működő külföldi fuvarozókkal kapcsolatos problémák nem újkeletűek, de a COVID helyzet miatt ez már húsba vágó kérdéssé alakult. Ezek a fuvarozók jóval a reális – 1 euró körüli ár –  alatt tudnak fuvart vállalni. Hogy hogyan, arról sokaknak vannak elképzelései.

– Munkaidőt „nyernek”, mert manipulálják a tachográfot, nem vagy nem megfelelő kategóriára fizetik az útdíjat, vagy az EKAER-számokkal élnek vissza. Míg a csalók spórolnak, addig annak, aki becsületes, alig marad nyeresége, nem tud fejleszteni, nem tud olyan áron fuvarozni, amit a simlis cégek ajánlanak, mert lenyomják a fuvardíjakat. A hatóságok – létszám híján – nem tudnak eleget ellenőrizni, nem tudnak megfelelő hatékonysággal foglalkozni ezekkel a problémákkal, holott az államkasszát is milliárdokkal rövidítik meg a zavarosban halászók – panaszolja olvasónk.

A gondok, úgy tűnik, mostanra már a döntéshozók ingerküszöbét is elérték. Nézzük meg, mivel igyekeznek javítani a helyzeten!

Szigorítják az ellenőrzéseket

A problémák miatt az MKFE tavaly nyár végén javasolta az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, hogy újítsák meg a papír alapú engedélyeket, és vezessék be az előzetes elektronikus engedély regisztrációt. Előbbi 2020. január 1-től megvalósult, az előzetes engedély regisztrációs rendszer bevezetése azonban késik. A koronavírus járvány miatt elmaradt a tavaszi tesztüzem, most a szeptemberi indítás a cél. Erről folyamatosan egyeztet az érdekképviselet a tárcával.

Arról is megállapodtak, hogy fokozzák az ellenőrzéseket annak érdekében, hogy kiszűrjék a szabálytalankodó fuvarozókat. Az ellenőrzések kiterjednek majd a pihenőidőkre, a tachográf kártyára, a vezetési és pihenőidő szabályok betartására, a fuvarlevélre és természetesen az engedélyekre, tehát mindenre, aminek a kijátszásával alacsonyan lehet tartani a fuvardíjakat.

Szeptemberben indul az új engedély regisztrációs rendszer

Az engedély regisztrációs rendszer, a BIReg, a tervek szerint 2020 szeptemberétől indul el, de az éles üzem csak decembertől várható. Várhatóan akkortól fogják bírságolásra is használni.

A BI-Reg pótolhatja majd a még mindig hiányzó ellenőröket. A rendszer lényege, hogy a magyarországi tevékenység megkezdése előtt regisztrálniuk kell magukat a fuvarozó cégeknek – honosságtól és engedélykötelezettségtől függetlenül. A határátlépés előtt a járműveket és a felhasznált engedélyeket is fel kell vinni a rendszerbe, enélkül nem végezhetnek szabályosan fuvartevékenységet Magyarországon. Így minden jogosulatlan járműmozgás kiszűrhetővé, ellenőrizhetővé és persze büntethetővé válik, ráadásul mindez automatikusan. A rendszer a már meglévő eszközöket használná: a teljes kiépítettségnél az EKÁER rendszer, a TSM-kapuk, a HU-GO kamerák és akár a VÉDA pontok adatait is használná. Végső állapotában teljes lefedettséget biztosít majd.

A fel- és lerakóhelyeknek kötelező lesz az engedélyeket kezelni, „érvényteleníteni”. A BIReg ugyanakkor a fel- és lerakók adminisztrációs terheit is csökkenti: az engedélyeket várhatóan nem kell majd fénymásolni és 1 évig megőrizni, azokat elég lesz rögzíteni a rendszerben, ahol bármikor visszakereshetők.

Az új rendszerben az EU-n kívüli és az EU-s fuvarozóknak is regisztrálniuk kell majd. Engedélyköteles fuvaroknál további adatokat is fel kell vinniük a felületre. A rendszerrel teljes mértékben nyomon követhetővé válik a járművek mozgása, és szabálytalanság esetén a hatóság azonnali riasztást kap. Ezzel kiszűrhető az összes jogosulatlan fuvar, ami az MKFE becslése szerint akár 50-60 milliárd forint értékű fuvarfeladatot jelenthet, amelyekhez jelenleg nem tudnak szabályos engedélyeket kapcsolni. Ezek a fuvarok a rendszer bevezetésével a magyar vállalkozóknál maradhatnak.

 Bikki Laura

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu