Az osztrák ellenőrzések nagyon szigorúak: tüzetesen átvizsgálják az autót, és ha hibát találnak, azonnal büntetnek. Ráadásul sokszor duplán: a céget és a sofőrt is. Vajon el kell fogadnunk, hogy “aki keres, az talál”, vagy fel lehet úgy készülni, hogy még az igen alapos osztrák közutasok se találjanak fogást rajtunk?
Egy olvasónk már több alkalommal megtapasztalta az osztrák rendőrök „alaposságát”, de a legutóbbi sokba került. A 40 tonnás kamiont Pölten Herzongerburgban állították meg a rendőrök, és műszakilag átvizsgálták. A kamion sofőrje – egyben a cég tulajdonosa – úgy gondolta, nincs oka aggódni, hiszen a három éves, rendszeresen szervizelt kamion két hónapja volt műszaki vizsgán. Mégis csak kerékcsere és 475 euró befizetése után távozhatott. Az ellenőrzés során derült ki, hogy lejárt a LARM igazolása, így az erre kivetett 35 eurós bírságot jogosnak vélte. (Ez a zajcsökkentett üzemmódról szóló igazolás, aminek hiányában büntetik az éjszakai vezetést Ausztriában.) Azt már kevésbé, hogy az egyik gumiabroncs belső felületén látni vélt szakadásért 220 euróra büntették a céget és újabb 220 euróra a sofőrt, jelen esetben a tulajdonost. Mivel egyéb hibát nem találtak, miután felrakta a pótkereket és kifizette a bírságot, útjára engedték. A keserű szájízt csak fokozta, hogy a két és fél órás kiesés miatt aznap már nem tudott lerakodni, így további veszteségei keletkeztek az ügybuzgó rendőrök miatt. Olvasónkat a halmozott bírság háborította fel leginkább. Miért kellett a cég és a sofőr nevére is kiállítani egy bírságot? Arra kíváncsi, hogy jogos volt-e ez a bírság, és miként tudná elkerülni a hasonló helyzeteket.
A sofőr és a vállalkozás is büntethető
A jármű nem megfelelő műszaki állapotáért a járművezető és a vállalkozás is büntethető – mondja Kacsó Sándor, az Aszisztencia 561 Kft. ügyvezetője. A halmozott büntetésre az 561/2006/EK rendelet III. fejezetének 3. pontja jogosítja fel a hatóságokat. Eszerint a fuvarozó vállalkozás felelős a járművezető szabálysértéseiért. A sérült abroncsért a sofőrt azért tartják felelősnek, mert nem ellenőrizte ezek állapotát. A munkáltatóját pedig azért, mert a rendelet erre feljogosítja őket.
A szakértő szerint a munkáltató csak akkor kerülheti el az ilyen büntetéseket, ha van az autóban egy igazolás arról, hogy indulás előtt a gumikat szervízben átvizsgálták és azok üzemképes állapotban voltak. Persze mindez németre fordított igazolás legyen, a szerviz által hivatalosan aláírva, pecséttel ellátva. Jelen esetben egy ilyen igazolás 220 eurót ért volna. Hiszen az említett rendelet szerint a tagállamok figyelembe vehetnek bármely bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a fuvarozó vállalkozást nem lehet felelősnek tekinteni.
Persze nem túl életszerű, hogy minden indulás előtt átvizsgáltassuk szervizben az abroncsokat és erről igazolást készíttessünk. És ha nem az abroncs, akkor találnak mást. – Már megszoktuk, hogy ha meg akarnak büntetni, találnak hibát – teszi hozzá olvasónk.
—————————————————————————————————————————————————————-
Honosítható a menet közben elvégzett műszaki vizsga?
Az osztrák közutasok műszaki átvizsgálása gyakorlatilag egy műszaki vizsgának felel meg. Jogosan adódik a kérdés, hogy akkor honosítható-e itthon, és ezzel meghosszabbítható-e a műszaki alkalmasság ideje. Sajnos nem. A műszaki vizsga honosítására csak a külföldről behozott járműveknél van lehetőség. A magyar rendszámú járművön menet közben elvégzett műszaki vizsga nem honosítható.
—————————————————————————————————————————————————————-
Zsiványkodnak az osztrák közutasok?
Kacsó Sándor úgy gondolja, hogy az osztrákok mindenkivel szigorúan járnak el, a magyarokkal sem kivételeznek. Bár hallani néha, hogy súrolják a jogosság határát. Előfordul, hogy olyan műszaki állomáson javíttatják a kamiont, ami a rendőr rokonáé. Ezért kicsit szigorúbban vizsgálgatja a járművet, hogy aztán a szervízben jó drágán kicseréljék a hibásnak ítélt alkatrészeket.
Sok esetben gondot jelent az is, hogy a sofőrök nem beszélnek jól németül. Ezért nehézkesen értik meg egymást a rendőrrel, ami konfliktushelyzetet teremt. A hatóságoknak közúti ellenőrzésnél nem kell tolmácsot biztosítani, ez csak büntetőeljárásnál kötelező. Ezért jó, ha a sofőrnél van egy telefonszám, amit ilyenkor felhívhat (ahol tolmácsolni tudnak), vagy a telefonján van egy fordító alkalmazás.
Mit lehet tenni?
Kacsó Sándor szerint az Ausztria felé fuvarozóknak az alábbiakat érdemes megszívlelni:
Legyenek a gumik hibátlan állapotban! Ha szakadást vagy törést találunk, biztosan nem ússzuk meg a bírságot. A gumit is azonnal kicseréltetik.
November 1-től április 15-ig fokozottan ellenőrzik a téli gumik állapotát és a hólánc meglétét. Téli gumi és hólánc minden járműre, még a személyautókra is kötelező, ezek nélkül meg se próbáljuk átlépni a határt!
A fékeket különös előszeretettel vizsgálják. A fékpofák ne legyenek kopottak, repedtek, ne legyen rajtuk olyan sérülés, ami alkalmatlanná teszi a járművet a közlekedésre!
Ha folyik vagy csöpög az olaj, ne induljunk el! Az ilyen jellegű hibákat hárítsuk el még a határ előtt!
Az ellenőrzés során működjünk együtt a rendőrrel, ne háborogjunk! Ha kellő tisztelettel állunk az ellenőrhöz, akkor ugyanezt fogjuk visszakapni.
Ha súlyos hibát fedeznek fel, és bevonják a forgalmi engedélyt, akkor két lehetőségünk van: vagy a helyszínen megjavíttatjuk a járművet, vagy trélerrel más javító műhelybe szállíttatjuk. A forgalmi engedély a rendőr által meghatározott okmányirodában kérhető vissza. A javítást nem elég számlával igazolni, a járművet ismét ellenőrzik, ezért ha máshol javíttattuk, a visszaszállításáról is gondoskodnunk kell.
A büntetés ellen fellebbezni lehet, de csak akkor van értelme, ha az igazunkat bizonyítékokkal is alá tudjuk támasztani. A fellebbezést a határozatot kiállító hatóságnak címezzük!
Csondor Magda