A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Olvasónk autóját Ausztriában túlsúlyosnak találták. A sofőr még ott kifizette a saját és a vállalkozás bírságát, vagy legalábbis azt hitte. Az osztrák hatóságtól azonban érkezett egy levél is. Ebben kérik a felrakó megnevezését, és azt is ki szeretnék deríteni, hogy a cég mennyit keresett a fuvarral. Vajon miért van ezekre szükség?

Ausztria a túlsúlybírság tekintetében kicsit másképp működik, mint a többi ország. Itt a közlekedési szabálysértésekre nincsenek egységes büntetési tételek. Az összegről az ellenőrzést végző rendőr vagy a közigazgatási szerv dönt, a súlyosság függvényében. Jogilag ilyenkor egy rövidített eljárás folytatnak le, aminek háromféle formája lehet:

  • helyszíni bírság (Organstrafverfügung): maximális összege 90 euró lehet, a bírságot két héten belül kell megfizetni.
  • Anonim eljárás (Anonymstrafverfügung). Ezt minden esetben a tulajdonosra is kivetik. Maximum 365 euró lehet, és négy héten belül kell kifizetni.
  • Közigazgatási eljárás (Strafverfügung) kétféle módon indulhat ellenünk:

– ha a megadott határidőig az előző két eljárás bírságát nem fizetjük ki, akkor legfeljebb 600 eurós bírságot kaphatunk.

– ha különösen súlyos a szabálysértés, vagy már korábban is volt szabálysértési ügyünk, akkor 2.180 euróra bírságolhatnak.

A közigazgatási eljárásban kiszabott bírságot megtoldják a közigazgatási illetékkel is, így a bírság összege akár 5.000 euró is lehet.

A helyszíni vagy az anonim bírság megfizetésével gyakorlatilag elismerjük a szabálysértést. Ha nem ismerjük el a vétkességünket, akkor egyből megindul a közigazgatási eljárás. Ekkor a sofőrnek kauciót (Sicherheitsleistung) kell fizetnie, amit később levonnak a közigazgatási bírságból. Csak az éljen ezzel a lehetőséggel, aki biztos az igazában, különben többet fog fizetni!

Túlsúly esetén az osztrák hatóság mindig megnézi, hogy hány százalékos volt a túlsúly, és a túlsúlyos fuvarért mennyi pénzt kapott a vállalkozás. Ebből ki tudják számítani, hogy a túlsúllyal mekkora többlethez jutottunk. Pontosan erre az összegre büntetik meg a sofőrt, és legalább ennek kétszeresére a céget. Az osztrákok a felrakót is felelőssé teszik a túlsúlyért, rájuk a fuvarozó céggel azonos bírságot rónak ki. Ezért van szükség a felrakó megnevezésére is – tudtuk meg az osztrák bírságolási szokásokat jól ismerő Kacsó Sándortól, az Asszisztencia 561 Kft ügyvezetőjétől.

Olvasónkkal valójában nem a bírságot fizettették meg a helyszínen. A nagy túlsúly miatt alapból közigazgatási eljárást indítottak, mert különösen súlyosnak ítélték. A sofőrtől és a vállalkozástól beszedett 700-700 EUR csak biztosíték volt. Az eljárás során azt érdemes dokumentumokkal bizonyítani, hogy nem volt annyi hasznunk a fuvaron, mint amit feltételeztek. Így kevesebből úszhatjuk meg a végén a büntetést.

Őri András