A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Márciusban még csak alig valamivel kevesebb teherautó közlekedett az utakon, mint a koronavírus-járvány előtti hónapokban, áprilisra azonban ötödével csökkent a számuk – derül ki a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adataiból. A NÚSZ szerint a visszaesés a teherautók körében márciusban még csak mindössze egy, áprilisban viszont már 21 százalékos volt, miközben a személygépkocsik matricaforgalma márciusban 30 százalékkal csökkent, áprilisban pedig a felére esett vissza.

Az útdíjfizetési adatok jól mutatják, hogyan zajlott a koronavírus-járvány hazánkban. Március közepén jelentek meg az országban az első korlátozó kormányrendeletek, ekkor vezette be a kormány a veszélyhelyzetet.

A márciusi járműforgalom már eltért a szokásostól. A forgalomcsökkenés már március első felében érezhető volt, de a hónap elejének erős számai miatt ez sem a személygépkocsiknál, sem a teherforgalomban nem tűnt jelentősnek. Aztán a kijárási korlátozás bevezetésének hetében már 3,2 millióval kevesebb e-matricát adtak el, mint tavaly azonos időszakban. A személygépkocsik után beszedett autópálya-díjak 30 százalékkal estek vissza a hónap során. Ezen belül a külföldi járművek forgalma felére csökkent, míg a hazai matricavásárlások 22 százalékkal csökkentek.

Az áruszállítás ekkor még folyamatos volt: a 3,5 tonna feletti teherautók útdíjfizetése márciusban alig 1 százalékkal csökkent a tavalyi évhez képest. Március elején még nőtt is a forgalom, a hónap utolsó hetében viszont már 200 ezernél is több teherautó hiányzott az utakról a megszokotthoz képest.

Az igazán erős visszaesést az április és a bevezetett kijárási korlátozás hozta magával. A személyautók forgalma a felére zuhant vissza. A külföldi autók szinte eltűntek: 90 százalékkal esett vissza a számuk, a hazai járműforgalom 40 százalékkal csökkent.

A teherforgalom csökkenése áprilisban sem közelítette meg a személygépkocsikét: átlagosan 21 százalékkal csökkent a forgalom, ebből 15 százalék írható a belföldi fuvarozók számlájára, 27 százalékkal pedig a külföldi fuvarozás esett vissza a magyar utakon. Ez az átlagos 21 százalék azt mutatja, hogy a nehézségek ellenére az áruszállítás mindvégig folyamatos maradt. Szinte csak azok a fuvarok álltak le, amelyek a veszélyhelyzet alatt leállított gyárakba vitték volna a nyersanyagot. Ez a hétről-hétre változó, hullámzó forgalom hetente 50 és 500 ezer közötti elmaradt járművet jelent.

A csökkenő forgalom csökkenő bevételeket jelentett. A NÚSZ összegzéséből kiderül, hogy viszonylati jegyből körülbelül 40 százalékkal, fedélzeti eszközzel fizetett útdíjból körülbelül 15 százalékkal kevesebb bevétel érkezett ezekben a hónapokban.

Az útdíjfizetést ellenőrző kamerák sem tétlenkedtek a korlátozás által érintett hónapokban. Márciusban és áprilisban is kiszűrték és bírságolták a díjfizetés nélkül közlekedőket. A 3,5 tonna feletti járműveknél összesen 28 ezer esetben kellett bírságot kiszabni a meg nem fizetett díjak miatt. A büntetések többségét a külföldiek kapták, az esetek 82 százalékában nem magyar rendszámú teherautó volt az érintett. 

Nagy Csaba