Tisztelt Olvasóink!
Már megjelent a Magyar Közlönyben a rendelet, így hivatalosan is megismerhetők a 2024-es útdíjak. Teherautókra már január elsejétől az új tarifák lesznek érvényben, az autóbuszok februártól lépnek az új rendszerbe. A külsőköltség-díjak bonyolult számítása miatt konkrét díjakat továbbra is csak szakaszokra lehet számolni. Ehhez a NÚSZ Zrt. elkészítette a kalkulátort.
Az erről megjelent cikkünket az alábbi linken találják!
Pontosítottuk a jövő évi útdíjakra vonatkozó számításunkat. Ezúttal a nettó és a bruttó összegeket is feltüntettük.
Emlékeztetőül: A táblázatban szereplő összegek csak egy hozzávetőleges útdíjat mutatnak egy kilométerre vetítve. Pontos díjat csak konkrét útszakaszra lehet számolni.
Ahogy korábban is írtuk, az új rendszer szerinti útdíjak két összetevőig kalkulálhatók:
- az infrastruktúra díj
- és a CO2-díj kiszámolható egy kilométerre vetítve (külön autópályákra és gyorsforgalmi utakra és külön a főutakra.) Ezeket a “fix” részeket külön szerepeltetjük a táblázatban.
A levegő és zajszennyezés díja azonban attól függ, hogy az adott szakasz áthalad-e például sűrűbben lakott területen, azaz mekkora a külvárosi utak aránya az adott szakaszon belül.
Itt, a táblázatban átlagértékek szerepelnek, amiket a jogszabály-tervezetben szereplő 2.584 elemi útszakasz átlaga alapján számoltunk. Megnéztük, hogy az autópályák elemi szakaszain átlagosan mennyi a külvárosi utak aránya, és ugyanezt a főutaknál is. A következő számok jöttek ki:
- gyorsforgalmi utak esetén ez 9%
- főutak esetén ez 15,3%
Ezekkel az átlagokkal számoltuk ki a levegő- és zajszennyezés díját.
A múltkori összesítésünkbe sajnos egy hiba is becsúszott. A jogszabálytervezet ugyanis az infrastruktúra díjakat bruttó összegben adta meg, a külső költség-díjakat viszont nettóban. Sajnos a mi számolásunkban is így szerepelt. Közöljük tehát a javított értékeket.
A hibáért szíves elnézésüket kérjük!