A Gruber Logistics egy külön erre az útra átalakított DAF kamionnal, vezető nélküli üzemmódban tette meg a Rotterdam és Oslo közötti utat.
Az EU által támogatott kísérleti program célja, annak a vizsgálata volt, hogy hogyan alkalmazkodnak az önvezető teherautók a különböző országok infrastruktúrájához. Az országonként változó előírások miatt nagy kihívást jelent az európai úthálózat felkészítése az önvezető járművek fogadására.
A vezető nélküli kamion útközben rengeteg közlekedési táblával, idegen nyelvekkel, különféle útadórendszerekkel, sebességkorlátozásokkal és közlekedési szabályokkal találkozik, melyekhez mind alkalmazkodnia kell. A rendszert képessé kell tenni a térképen látható útvonal, a helyi szabályok és a digitális jelek felismerésére.
A Sintef norvég kutatóintézet elemzi, hogy az adatok megfelelnek-e az alkalmazni kívánt L4-es szintű önvezető rendszernek. Az L4-es szintű automata vezetésnél a rendszer hosszabb időszakokra átveszi a jármű irányítását, a gépkocsivezető csak akkor avatkozik be a vezetésbe, ha a rendszer meghibásodik.
A kutatási program 28 millió euróba kerül, ennek 80 %-át az Unió vállalja. Az ITS Norway irányítása alatt álló programban 8 ország 34 szervezete vesz részt, befejezése 2026 márciusára várható.
Forrás: Verkehrsrundschau