A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Több mint 50 millió forintos kárt szenvedett el fuvarozó kollégánk, akinek a sofőrje nem vette kellően figyelembe a fuvarmegbízás utasításait. Ekkora értékű árut loptak el az autóról a tolvajok egy éjjel a belga-francia határon. A biztosító nem fizet, mert a sofőr nem őrzött parkolót használt. 

A fuvarozó szerelvénye Anglia felől jött, amikor a sofőr a belga-francia határ közelében leállította a járművet, hogy kivegye a 9 órás pihenőjét. De elkövetett egy komoly hibát: ez nem egy őrzött parkoló volt, holott a fuvarmegbízás előírása ezt világosan kötelezővé tette. A baj be is következett: reggelre a szállítmány egy része hiányzott. Sokat már nem lehetett tenni: rendőrségi feljelentés után visszaindult a felrakóra, ahol tételesen átszámolták az egész rakományt. 131 ezer angol fontnyi áru hiányzott – ez átszámolva több mint 50 millió forint. A nagyobbik csapás ezt követően érkezett: a biztosító megtagadta a kár kifizetését arra hivatkozva, hogy a sofőr nem tartotta be a megbízásban szereplő utasításokat. 

Tény, hogy a megbízásban szerepelt, hogy őrzött parkolót kell használni, csakhogy erre senki nem hívta fel a járművezető figyelmét. Neki kellett volna alaposan átolvasnia a több oldalnyi apró betűs szöveget, hogy megtalálja benne az előírásokat. Ezt pedig nem tette meg. Ebben valóban hibázott – mint ahogy egészen biztos, hogy száz másik is elkövette volna ugyanezt a hibát. Nem mindig fordítunk figyelmet az apró betűs előírásokra. Pedig fontos lenne, sok vitás esetet megelőzhetnénk. 

Így van ez a biztosítással is. Minden biztosítás megkötésekor érdemes alaposan áttanulmányoznunk az általános biztosítási feltételeket. Különösen azokra a rovatokra ügyeljünk, amik a kizárásokat, a felelősség alóli mentesülést vagy hasonló kérdéseket tárgyalnak. Nincs olyan biztosítás, ami minden körülmények között, minden kárt kifizetne. Egy balesetbiztosítás vagy autóbiztosítás éppen úgy tartalmaz kizárásokat, mint a fuvarozói rakománybiztosítások.

A biztosító feltételei között valószínűleg nem szerepelt az őrzött parkoló. De általában ott van egy másik: a kárenyhítés és megelőzés követelménye. Erre hivatkozva a biztosító elvárhatja, hogy egy veszélyesnek tekinthető környéken a járművezető csak őrzött parkolóban tegye le a nagyértékű rakományt szállító járművet. Ha nem így tesz, akkor gondatlanul jár el, nem gondoskodik a rábízott érték védelméről. Külön súlyosbítja az esetet, hogy a járművezető meg is szegett egy közvetlen utasítást a parkolóhasználattal kapcsolatban. Ez egyértelműen felmenti a biztosítót a kárfelelősség alól. 

Bizonyos mértékig persze a megbízást adó felet is terheli a felelősség, ha nem is jogi értelemben. Fel kellett volna hívnia a járművezető figyelmét az előírásokra, nem csak belefoglalni a kötelezettséget a szerződés apró betűs részébe. 

Legyünk tehát résen, s alaposan oktassuk ki a járművezetőket az utasítások betartására! Ehhez mindenképpen át kell néznünk a vállalt feltételeket és kötelezettségeket, és az sem árt, ha indulás előtt dokumentált oktatást tartunk ezekről a sofőrnek. 

Nagy Csaba