A ROADPOL szokás szerint előre bejelentette az éves ellenőrzési tervét. Idén is háromszor lesz Truck&Bus ellenőrzés, amelyen minden tagország, így hazánk is részt vesz.
Az Európai Közlekedési Szervek Hálózata (ROADPOL) hagyományosan 10 időpontra hirdet összehangolt, egész Európára kiterjedő ellenőrzéssorozatot. A cél továbbra is az európai utak biztonságának javítása. Az eredmények kezdenek láthatóvá válni: amíg 2022-ben naponta még átlagosan 70 ember vesztette életét Európa országútjain, ez a szám 2024-re 55-re csökkent.
A tehergépjárművek és buszok tekintetében három alkalommal tartanak egy hetes, átfogó ellenőrzést (Truck&Bus). Ezen vizsgálhatják a járművek műszaki állapotát, méretét és tömegét, a járművezetők jogosultságát, azt, hogy betartják-e a sebességhatárokat, a vezetési és pihenő időket. De ellenőrizhetik a tachográf, illetve a biztonsági berendezések előírás szerinti használatát, valamint a rakományt és a kísérő okmányokat is.
A Truck&Bus ellenőrzéseken felül két-két alkalmat szentelnek a gyorshajtók és a tudatmódosítók hatása alatt vezetők kiszűrésére, s egy-egy alkalommal vizsgálják majd a biztonsági öv, valamint a figyelemelvonó eszközök vezetés közbeni használatát is.
Az EB Európai Mobilitás Hetével egy időben idén is tartanak ún. biztonsági napokat. Ez egy figyelemfelkeltő kampány, amelyben minden közlekedőt megszólítanak, a gyalogostól a kamionvezetőig, hogy gondolja át a magatartását az utakon. A tavalyi kampány során az agresszív közúti viselkedésre összpontosítottak, beleértve a gyorshajtást, a kis követési távolságot, a hirtelen sávváltást, a járművek kiszorítását, a büntetőfékezést és a dudálást. De szerepelt még a „közúti düh” egyéb formája, mint például a többi vezetővel szembeni agresszív viselkedés, az ordítás, gesztikulálás, verekedés vagy a jármű „fegyverként” való használata. Mindezek mellett szóba került még a kábítószeres vezetés, valamint illegális utcai versenyzés szervezett és spontán formája is. A kampány főként a 18-30 év közötti fiatal járművezetőket célozta meg, akik leginkább hajlamosak az agresszív és kockázatos járművezetői magatartásra. A szervezők abban reménykednek, hogy akárcsak tavaly, most is legalább néhány résztvevő országban sikerül nullára csökkenteni az utakon elhunytak aznapi számát. A 2024-ben a kampányban részt vevő 20 ország közül 12-ben sikerült ezt elérni. Aznap egész Európában is „csak” 38-an vesztették életüket az átlagos 55-tel szemben.
Őri András