A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egy fuvarozó a saját áruját szállította a vállalkozás teherautóján. Úgy vélte, ez magáncélú szállítás, hiszen nem másnak fuvarozza az árut. Így a tachográfot sem használta, nem rakott korongot az analóg menetíróba. A hatóság most ezeket a korongokat keresi rajta, s valószínűleg nem ússza meg az esetet bírság nélkül. Hol követte el a hibát?

A saját áru szállítása, a magáncélú szállítás, a nem kereskedelmi szállítás mind olyan fogalmak, amiket sokszor írunk le a fuvarozás szabályainak tárgyalásakor. Azonban nem mindenki ugyanazt érti alattuk, s ilyenkor jó tisztázni a jelentésüket.

Nem mindegy, ki szállítja a saját áruját

Ha egy vállalkozás nem más számára fuvaroz, hanem saját áruját szállítja a saját járművén, akkor ezt saját számlás áruszállításnak nevezzük. A saját számlás szállítóknak 7,5 tonna össztömeg alatt nem kell tachográfot használniuk.

Fuvarozóként is szállíthatjuk a saját árunkat, ezt azonban nem nevezzük saját számlás szállításnak. Saját számlásként ugyanis csak akkor dolgozhatunk, ha vállalkozásunknak nem főtevékenysége a közúti árufuvarozás. A fuvarozó ugyanis fuvarozói engedély alapján működik, a saját számlás pedig saját számlás szállítói engedéllyel. A fuvarozó akkor is a fuvarozói engedélyét használja, ha a saját áruját viszi valahová, így be kell tartania a rá vonatkozó előírásokat.

Nem kereskedelmi szállítás csak a magáncél lehet

Fuvarozócég autójával is végezhető nem kereskedelmi célú szállítás, például ha egyik alkalmazottunk bérbe veszi a járművet saját családja költözködéséhez. Az ilyen közlekedést nevezhetjük magáncélú, vagy nem kereskedelmi célú szállításnak. Ez is mentes a tachográf használata alól 7,5 tonna alatt, és nem tartozik az 561-es rendelet hatálya alá.

Nem kereskedelmi célú szállításról azonban csak akkor beszélhetünk, ha

– a szállításért nem jár sem közvetlen, sem közvetett javadalmazás, nem keletkezik belőle jövedelem

– és nem áll összefüggésben a szakmai tevékenységgel.

Márpedig, ha egy fuvarozócég a vállalkozás anyagait szállítja, például járműalkatrészeket visz, akkor ezt a vállalkozás érdekében teszi. Ez a vállalkozás pénzkereső tevékenységéhez kapcsolódó feladat.

Nem kereskedelmi célúnak csak egy magánszemély teljesen személyes jellegű szállítása minősülhet. Például amit említettünk: kibérel valaki egy teherautót, hogy saját családját költöztesse, vagy levisz egy hajót a tengerpartra. Legfeljebb az ilyen szállítás tekinthető teljesen magáncélúnak, vagy nem kereskedelminek (ezt a meghatározást az 561/2006/EU rendelet 4. cikk r. pontja tartalmazza).

Mentes tevékenységet végzek. Használjam a tachográfot?

Sokszor nem tudjuk, hogy mit tegyünk a menetíróval mentes tevékenység végzésekor. A szabályok pedig egyszerűek. Ha olyan járművet vezetünk, amibe nincs beszerelve a menetíró, akkor nincs vele dolgunk. Például a 3,5 tonna alatti járművekbe ma még nem kell beszerelni, a nagyobbakban viszont már talán kivétel nélkül ott van az eszköz. Ha ott van, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Működésre képes állapotban kell lennie, ami két dolgot jelent:

– a menetírónak megfelelően illesztettnek kell lennie (az illesztést szakműhely végzi és két évig érvényes)

– a sofőrnek kártyával vagy korongokkal kell rendelkeznie.

Ha digitális tachográf van az autóban, akkor be kell helyezni a járművezetői kártyát és a készüléket out üzemmódban kell használni. Régi, analóg tachográf esetén pedig be kell rakni a korongot, aminek a hátuljára rá kell írni, hogy mentes tevékenységet végzünk. Ilyen esetben a menetíró jeleit a hatóság nem ellenőrizheti, nem használhatja fel.

Olvasónk sofőrje tehát szabálytalanul járt el. Fuvarozócég járművezetőjeként nem minősíthette a szállítást saját számlásnak, így használnia kellett volna a menetírót. Ha pedig mentes tevékenységet végzett volna, akkor is használnia kellett volna a korongot. Így üres vezetési órái keletkeztek, van egy lyuk a 28 napos elszámolásában, amit nem tud igazolni. 

Nagy Csaba