Azok a fuvarozók, akik eddig folyamatosan fuvaroztak Szlovákián, Lengyelországon és Beloruszián keresztül Oroszországba, most azt a tájékoztatást kapták a biztosítójuktól, hogy ezekre a szállításokra nem érvényes az eddig használt CMR biztosítás. Nem értik, miért nem nyújt fedezetet a CMR nekik, amikor a háborúval sújtott Ukrajnát elkerülve szállítanak.
Ukrajnára szinte kizárt dolog CMR biztosítást kötni. Esetleg az szóba jöhet, hogy valamelyik biztosító felvállalja a határközeli területre, pl. Munkácsra szóló küldemény biztosítását, de ez egyedi elbírálás alapján történik – mondja a biztosítási szakértő. De ha lehet is biztosítást kötni, a háborús károkra ez nem nyújtana fedezetet.
Sok biztosító Oroszországot is kizárja, de ez nem egységes. Míg egyes biztosítók egyáltalán nem adnak ki sem Ukrajnára, sem pedig Oroszországra CMR-t, vannak olyanok, amelyek a normál káresetekre vonatkozó kifizetéseket vállalják. Ám ha a biztosító nem is zárta ki a háborúval érintett országok területét, oda indulni nagyon kockázatos vállalkozás. Ha harci cselekményekkel sújtott területen közlekedik a teherautó, akkor az súlyos gondatlanságnak minősül, és minden ezzel összefüggő káresemény megtérítését kizárja a biztosító.
Még Belorusszia esetében is előzetes ajánlatot kell kérni, és előfordulhat, hogy a biztosító nem vállalja a kockázatot. A CMR biztosításnál nincsenek kőbe vésett szabályok, a biztosító döntheti el, hogy mekkora kockázatot vállal. Ha úgy látja, hogy Belorusszia bármikor belesodródhat a háborúba, akkor jogában áll megtagadni a CMR biztosítás megkötését.
Kaibinger Tamás