A vágtató infláció és a rezsi drágulása miatt az év eleji béremelések már elvesztették értéküket. Egyre nagyobb a nyomás a munkáltatókon, hogy év közben is emeljenek a béreken. Olvasóink körében végzett felmérésünkből az derül ki, hogy a cégek kétharmada már emelt az idén, sőt, majdnem minden ötödik cég többször is hozzányúlt már a fizetésekhez.
Szeptemberben elérte és túl is lépte a 20 százalékot a hivatalosan mért infláció. Az élelmiszerek drágultak a legnagyobb mértékben, a pénzromlás ebben a körben meghaladta a 35%-ot is az egy évvel korábbi értékhez képest. A kenyér, a tejtermékek és a tésztafélék 60%-nál is többet drágultak. Ilyen mértékű drágulásra legalább 20 éve nem volt példa Magyarországon. Az évek óta nem tapasztalt drágulás miatt egyre nagyobb a béremelésre vonatkozó nyomás a dolgozók részéről. Ha csak jövő év elején, a kötelező minimálbér emelése miatt korrigáljuk a fizetéseket, az ma már nem elég, nem fogja fedezni az emberek számára érezhető pénzromlást.
Egy ilyen helyzetben egyre nagyobb az elvándorlás veszélye is. Mindenütt sofőrhiány van, az új helyet kereső járművezető gyorsan talál magának másik helyet. A vágtató infláció miatt ma már sokkal kisebb jövedelmi különbség elég ahhoz, hogy valaki új munkahelyre menjen át, mint korábban. Így már azzal is elveszíthetjük jól teljesítő embereinket, ha egy versenytárs pár tízezer forinttal többet ígér neki, mint amit most kap tőlünk.
A helyzet tehát kikényszeríti a béremelést, már csak az a kérdés, hogy azt meg tudjuk-e adni az embereknek. Olvasóink számára összeállítottunk egy rövid kérdőívet az évközi béremeléssel, rezsitámogatással és fuvardíjakkal kapcsolatban, hogy megismerhessük véleményüket, helyzetüket. Cikkünkben ennek a felmérésnek az eredményeit olvashatják.
Kérdőívünket 63 vállalkozó töltötte ki. A válaszadók többnyire belföldi fuvarozók, alig 5%-uk válaszolta azt, hogy kizárólag külföldön dolgozik. A vállalkozók több mint fele csak belföldezik, 40%-uk pedig vegyesen dolgozik itthon és külföldön is. Járműparkjuk kicsi, többségük 5-nél kevesebb autóval dolgozik, csak negyedrészük használ 10-nél is több járművet. Sofőrjeik többnyire nagy autókat használnak: nyergessel dolgozik a válaszadók 44 százaléka, de majdnem 30% a 7,5 tonna feletti teherautók aránya is a járműparkokban. Érezhető a furgonosok jelenléte is, megkérdezett olvasóink 15%-a tartozik ebbe a kategóriába. Kisvállalkozóink többsége alig néhány alkalmazottal dolgozik, 44%-nál ötnél kevesebben vannak. Tíznél több munkatársat csak a válaszolók 23 százaléka foglalkoztat.
Fő témánk a sofőrök számára nyújtott béremelés, annak lehetősége volt. Aki tudott, emelt a béreken év elején, aztán jött a kivédhetetlen infláció. Lássuk, mit kezdtek ebben a helyzetben a vállalkozók!
A többség már hozzányúlt a bérekhez
A kérdőívet kitöltő vállalkozók kétharmada kénytelen volt már év közben hozzányúlni a fizetésekhez. Sőt, majdnem minden ötödik cégnél már nem is egyszer korrigáltak az idén. Ahol legalább egyszer emelni tudtak, ott jellemzően 10-20 százalékot tettek rá a korábbi pénzekre – erről számolt be a magasabb bért adók majdnem kétharmada. A 10% alatti béremelés sem volt ritka, valamivel kevesebb mint a vállalkozók negyede tett hozzá ennyit a bérekhez. Igazán jelentős, 20%-ot meghaladó béremelés csak a vállalkozások 13%-nál fordult elő.
Többen az év vége előtt ismét korrigálni fogják a fizetéseket, nem várják meg a jövő évet a módosítással. Itt már alacsonyabbak az összegek: az utolsó hónapokra tízből nyolcan csak egy 10%-os vagy az alatti korrekciót tudnak vállalni, legfeljebb 10-20%-ot tudnak rátenni a korábbi összegekre. A vállalkozások egyharmada az idén már egyáltalán nem tud hozzátenni az év elején kialkudott fizetésekhez. Az itt dolgozó sofőrök bére ma 20%-kal kevesebbet ér, mint év elején, így őket veszélyezteti az elvándorlás egy jobban fizető helyre.
A többség nem fogja tudni az inflációval emelni a béreket jövőre
Nagyobb kérdés, hogy mi lesz a jövő évre tervezett korrekciókkal. Ha 20% körüli összeggel emeljük meg a fizetéseket, az olyan, mintha nem adtunk volna semmit sem. Az éves infláció ennél magasabb lesz. Olvasóink válaszain is érződik a tanácstalanság. Több mint kétharmaduk, 70%-uk válaszolt úgy, hogy csak egy minimális emelésre lesz lehetőségük, ami várhatóan nem fogja elérni az infláció mértékét sem. Tehát a fuvarozók 70%-a alacsonyabb nettó fizetést tud csak kínálni sofőrjeinek, mint ebben az évben. Kevesebb mint 23% százalék volt azoknak az aránya, akik az infláció mértékét próbálják majd a bérekbe beépíteni, s alig 7% válaszolta, hogy az infláció fölött fogják növelni dolgozóik fizetését.
A rezsitámogatás nem jellemző
Egyre többször halljuk azt is vállalkozásoktól, hogy a bruttó bér változatlanul hagyása mellett inkább külön rezsitámogatást nyújtanak dolgozóiknak a megnövekedett energiaköltségek kifizetésére. Egy ilyen támogatást adhatunk egyszeri alkalommal is, nem kell határozatlan időre beépítenünk a bérekbe.
Kérdőívünket kitöltő olvasóink többsége nem pártolja a rezsitámogatás ötletét, közel kétharmaduk nem tervez ilyen juttatást adni dolgozóinak. Ahol adnak, ott az egyszeri juttatás leggyakrabban 50 ezer forint alatti, egyszeri összeg, ennyit kockáztatna erre a célra a válaszadók fele. Valamivel kevesebben adnának 50-100 ezer forintot (40%), s csak egészen kevesen gondolják úgy, hogy 100 ezer forint feletti összeget is ki tudnának ilyen célra fizetni. Ahol havonta rendszeresen adnának ilyen támogatást, ott szinte mindenki 10-20 ezer forintot tudna erre a célra szánni.
Emelni kell a fuvardíjakat
Sajnos hiába a jó szándék, béremelésre csak akkor gondolhatunk, ha a vállalkozás bevételei előteremtik ennek a fedezetét. Elemzők szerint ma legalább 20%-kal kellene emelni a fuvardíjakat ahhoz, hogy bevételünk fedezetet nyújtson az emelkedő költségekre. Csakhogy a hosszabb időre szóló, akár éves szerződéseknek köszönhetően a piac nehezen fogadja el a fuvardíjak évközi emelését. Sajnos, ezt Önök is így látják. Olvasóink majdnem kétharmada válaszolta azt, hogy idén egyáltalán nem lát lehetőséget a módosításra. A szükségesnél kisebb, de legalább egy 10-20%-os emelést is csak a válaszolók 11%-a merne vállalni, a szükséges, 20% feletti áremelésre pedig mindössze 2% szerint volna lehetőség még az év vége előtt.
Nagy Csaba