A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Szabálysértések Németországban: nincs kedvezmény

Félreértésen alapul a DVZ logisztikai lap értesülése, miszerint a szegényebb, kelet-európai országok fuvarozói 25-50 százalékos kedvezményt kapnak a Németországban elkövetett szabálysértési bírságokból. Az ugyan valóban előfordulhat, hogy a helyszínen nem hajtják be a teljes összeget, de utólag mindenképpen ki kell egyenlíteni a számlát.

A büntetési tételek mindenkire ugyanúgy vonatkoznak, függetlenül attól, hogy ki melyik országban született – mondta a Fuvarlevélnek Kacsó Sándor fuvarozási szakértő. A német DVZ logisztikai lap ugyanis április közepén egy birtokába került listára hivatkozva azt írta: a szegényebb országokból érkező sofőrök kedvezményt kapnak a Németországban elkövetett szabálysértések után kirótt, 250 euró feletti büntetésekből. A cikk szerint 21 ország részesülhet az engedményben, a magyar, cseh, lengyel és horvát tehergépkocsi-vezetők például 25 százalékkal kisebb bírságot kapnak, mint a szokásos érték. Más országokból érkező sofőrök esetében azonban – mint például Bulgária, Litvánia, Lettország, Azerbajdzsán Albánia, Mongólia, Kazahsztán és Fehéroroszország – a kedvezmény 50 százalékos is lehet – legalábbis a lap állítása szerint.

Kacsó Sándor ugyanakkor németországi forrásaira hivatkozva elmondta, ez a hír félreértésen alapul, a helyi hatóságok ugyanis semmilyen engedményt nem adhatnak a jogszabályokban meghatározott értékekből. – Ha ezt megtennék, akkor a kedvezményben nem részesülő cégek, illetve sofőrök perelhetnének a negatív megkülönböztetés miatt – tette hozzá.

A hír alapja egyébként feltehetően az volt, hogy ha például a rendőrök kiszabnak egy 400 eurós büntetést, de a sofőrnél csak 300 euró van, akkor értelemszerűen legfeljebb ezt az összeget tudják helyben behajtani. – Ezzel azonban nincs letudva a bírság, a maradékot ugyanis kipostázzák az üzembentartónak, de az is előfordulhat, hogy amikor a jármű legközelebb ismét Németországban jár, a rendszám alapján kiemelik a forgalomból és megpróbálják behajtani a tartozást – mondta Kacsó Sándor. Szerinte ráadásul a német hatóságok arra is figyelnek, hogy ne vegyenek el minden pénzt a sofőrtől, ne maradjon pénz nélkül a gépkocsivezető. Ennek megfelelően a büntetés és a helyszínen behajtott pénz nagysága eltérhet egymástól, de utólag ebben az esetben is ki kell egyenlíteni a tartozást. A német állampolgárok ellen intézkedő rendőröknek ahhoz is joguk van, hogy lefoglalják például a sofőr telefonját vagy a navigációs készülékét, sőt akár a pénztárcába is belenézhetnek. Ha külföldi állampolgárokkal szemben intézkednek, akkor ehhez nincs joguk, de a gyakorlatban előfordul, hogy ellenőrzik mennyi pénz van a gépkocsivezetőnél. (Az esettel kapcsolatban a Bag hivatalos közleményét a bit.ly/BIRSAG linken keresztül olvashatják el.)

Így büntetnek a németek

Németországban – ha a sofőr elismeri a jogsértést – helyszíni bírságot szabhatnak ki, vagy biztosíték megfizetésére kötelezhetik a szabálytalankodó vezetőt. Utóbbi esetben kivizsgálják a jogsértést, és majd ennek végeztével állapítják meg a bírságot, a biztosítékként átvett összeget pedig beszámítják. Az egységes európai rendszerben regisztrált adatok segítségével utolérik az üzembentartót. A megküldött határozatban részletesen leírják a szabálysértés körülményeit, valamint a további teendőket is, ezért ezt mindenképpen érdemes alaposan áttanulmányozni.

A bírságot az elkövetett szabálysértéstől függően a sofőrre, a cégre vagy akár mindkettőre is terhelhetik. Németországban a büntetés gyakran vezetési tilalmat és büntetőpontokat is tartalmaz, utóbbiakat pedig cégek is kaphatnak. Ha a pontokból az látszik, hogy a vállalkozás rendszeresen megsérti a szabályokat, akkor a hatóságok szigorúbban lépnek fel (ezt kirívóan súlyos szabálysértésnél alkalmazzák).

A vezetési tilalom általában néhány hónapra szól. Az erről szóló határozat tartalmazza azt a legkésőbbi időpontot, amikor a büntetés végrehajtását meg kell kezdeni. A vezetőnek be kell vinnie a jogosítványát, ám ez a gyakorlatban csak azt jelenti, hogy el kell mennie a kijelölt hivatalba, ahol regisztrálják a vezetési tilalmat, de ott nem tartják maguknál az okmányt, azaz a sofőr más országban továbbra is vezethet majd. Elbagatellizálni pedig nem érdemes ezeket a büntetéseket, mert ha például egy gépkocsivezető a tiltás ellenére vezet, az már nem szabálysértési, hanem büntetőjogi kategóriába esik.

Ha van rá lehetőség, célszerű olyan bankkártyát adni a sofőrnek, amelyen alapesetben nincs pénz, viszont ha esetleg büntetést kell fizetni, akkor néhány percen belül átutalható a megfelelő összeg.

A közlekedési bírságok 5 eurónál kezdődnek, egy gépkocsivezetőre legfeljebb 1,2 millió forintos büntetést lehet kiszabni, míg egy vállalkozásra legfeljebb 2,2 millió forintot.

Az aktuális büntetési tételeket a www.bussgeld-info.de honlapon teszik közzé.

—————————————————————————————————————————————————————-

Mit fognak ellenőrizni? 

A közúti ellenőrzések során vizsgálhatják:

  • a KRESZ-szabályok betartását
  • a vezetési okmányokat (jogosítvány, GKI-kártya, munkaszerződés, tachográf kártya)
  • járműokmányokat (forgalmi engedély, CEMT igazolás, zöld kártya),
  • van-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosításunk,
  • a járművezető alkalmasságát (vezetési képesség),
  • a jármű műszaki állapotát,
  • tengelyterhelést és össztömeget,
  • vezetési és pihenőidők szabályainak betartását,
  • a rakományrögzítést (szabályos-e),
  • megfizettük-e az útdíjat,
  • a nehéz tehergépkocsik hétvégi és ünnepnapi forgalomkorlátozásának a betartását,
  • a szállítási okmányokat (fuvarokmányok, közlekedési engedélyek),
  • veszélyes áru és hulladékszállítók engedélyeit,
  • a jármű műszaki vizsgáját,
  • a fuvarozási engedélyt, fuvarfeladatra vonatkozó jogosultságot, (közösségi engedély, CEMT, bilaterális engedély)
  • téli gumi, hólánc, láthatósági mellény használatát.

A rendőrség a jármű megállításánál azt is megnézheti, hogy megvan-e a német nyelvű munkaszerződés és a bérjegyzék, amelyekből kiderül, hogy a sofőr megkapja-e a szükséges fizetést a Németországban töltött napok után. De a minimálbér-szabályok betartását elsősorban nem a közúti ellenőrzések során vizsgálják. Az ellenőrzés inkább a cégtől bekért adatok alapján történik, szabálytalanság esetén pedig a bírság mértéke elérheti az 500 ezer eurót is.

—————————————————————————————————————————————————————-

Lőrincz Tamás

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu