Előfordul, hogy szállítás közben megsérül az áru. Hogy ilyen esetben ne nekünk kelljen kifizetni a kárt, érdemes árukár felelősségbiztosítást kötni (BÁF). Ez akár 30 milliós kártérítési értékhatárral is megköthető, így azoknak is jó megoldás, akik nagyértékű árukat szállítanak.
Olvasónk egy ismert áruház bútorait szállítja ki. A szállítmányozási szerződésében 3 milliós kártérítési összeg szerepel arra az esetre, ha szállítás közben megsérülnének a bútorok. De a szállított áru értéke sokszor meghaladja az 5 millió forintot is. Hogy lehet ez? Lehet-e ebből baja?
Olvasónk esetében nem a vevő, hanem a bútoráruház az, aki megrendeli a fuvart. Ilyenkor ha a vevőhöz sérülten érkezik a bútor, akkor a vevő nem köteles átvenni, kérheti az áruháztól a cseréjét. A többi már az áruházra és a fuvarozóra tartozik. Olvasónk esetében a bútoráruházzal kötött szállítmányozási szerződésében szerepel a 3 milliós kártérítési kitétel. Ez azt jelenti, hogy akkor is 3 millióig felel az áruért, ha 5 milliós bútort szállít ki, többet nem követelhetnek rajta.
Persze ez sem kevés. Ha a többmilliós kártérítési összeghatár miatt nem érezzük magunkat biztonságban, érdemes árukár felelősségbiztosítást kötnünk. A szállítmányozási szerződésbe pedig érdemes belefoglalni a biztosítási díjat is, mint a fuvarozó plusz költségét. Nézzük mire jó az árukár biztosítás!
Mikor fizet az árukár biztosítás?
Ez a biztosítás helyettünk megtéríti a szállítás során bekövetkezett rakománykárt az áru tulajdonosának. Mint minden felelősségbiztosítás, a BÁF is csak akkor fizet, hogy ha az áru váratlan, előre nem látható okból sérül meg. Ilyen például, ha a furgon durrdefektet kap, vagy a szélsőséges időjárási körülmények miatt sérül meg az áru.
Azaz attól, hogy van árukár biztosításunk, még nem biztos, hogy minden kárt kifizet a biztosító. Nem fizetnek például, ha a sofőr figyelmetlenségéből sérül meg az áru, mondjuk mert elbambult és satuféket kellett nyomnia. Ahogy akkor sem számíthatunk a biztosító pénzére, ha nem tartjuk be a szállítmányozás szabályait, például nem rögzítettük megfelelően a rakományt.
Az áru a be- és kirakodáskor is könnyen megsérülhet. Márpedig ha a fuvarozó rakodja fel vagy le az árut, akkor a rakodás közbeni sérülés is az ő felelőssége. A biztosítók nem egyformán kezelik ezt a helyzetet. Vannak a piacon olyan termékek, ahol a be- és kirakodás:
– már eleve benne van a felelősségbiztosításban,
– vagy pótdíj ellenében kiegészíthető ezzel,
– esetleg feltételekhez köti a biztosító, hogy mikor fizet. (Például a Generali csak akkor fizet, ha a fuvarozási szerződés rögzíti, hogy a fuvarozó felelőssége a be- és kirakodás. Ez esetben 2 millió forintig fizet a biztosító, akkor is ha a BÁF kártérítési értékhatára ennél magasabb. )
Azonban minden esetben igaz az, hogy ha a sofőr észlelte, hogy az áru felrakás során sérült, útközben gondoskodnia kell arról, hogy az tovább már ne sérülhessen. (A sérülést pedig természetesen le kell írni a fuvarlevélben vagy egy jegyzőkönyvben.)
Legalább egy évre szól
A biztosítást nem köthetjük meg egy-egy fontosabb fuvarra. Ez ugyanúgy éves biztosítás, mint a gépjárművek kötelező biztosítása. Felmondani is csak az éves forduló előtti 30 nappal lehet.
Mennyit fizet a biztosító?
Minden káreseménynél legfeljebb a BÁF kártérítési értékhatáráig fizet a biztosító. Például ha a 3 milliós bútor megsérül kiszállítás közben, de csak 2 milliós értékhatárig van biztosításunk, akkor a biztosító csak 2 milliót térít meg. A maradékot saját zsebből kell kifizetni. Fontos tudni, hogy a 2 milliós értékhatár fuvaronként értendő. Tehát ha mondjuk két konyhabútort szállítok ki, akkor azok együttes értéke nem haladhatja meg a 2 milliós biztosítási értékhatárt.
Az értékhatár alatt a biztosító annyit fizet, amennyi a megsérült áru értéke. Új áruknál ez a számla szerinti értéket jelenti, használtaknál az éppen aktuális értéket, azaz az avultatott értéket. Ha érték nélkül adták fel az árut, akkor csak a fuvardíjat térítik meg.
Mennyibe kerül?
A biztosítás éves díja függ:
– a tehergépjármű teherbírásától (tonna),
– a felépítménytől (hűtős, ponyvás stb.),
– a választott kártérítési limit nagyságától,
– a szállított áru típusától.
Például egy bútort szállító, 3,5 tonnás, ponyvás tehergépkocsi éves árukár felelősségbiztosítása 5 millió forintos kártérítési értékhatárral: 64.000 Ft.
Ha ugyanerre a tehergépkocsira a kártérítési értékhatárt 30 millióra emeljük, az éves díj kb. 160. 000 forint lesz.
Fontos megjegyezni, hogy az éves díjak általános áruk szállítására vonatkoznak. Többe kerül a biztosítás, ha az alábbi árucikkeket is szállítjuk:
– szórakoztató elektronikai, számítástechnikai, híradás-technikai, fototechnikai termékek,
– nemesfémek, ékszerek, drágakövek, bankjegyek, értékpapír, értékcikkek, okmányok és okiratok,
– műértékek, művészeti alkotások, régiségek,
– dohányáru, égetett szeszek, kávé, édesség,
– élőállat,
– gépjárművek, önjáró munkagépek.
Például, ha elektronikai termékeket szállít a példában szereplő 3,5 tonnás teherautó, ugyanúgy 5 milliós kártérítési értékhatárral, akkor a biztosítása 5 %-kal drágább lesz, azaz már 67. 200 Ft lesz az éves díj. Élő állat esetén már 20 %-os díjnövekedéssel kell számolni.
Király Viktória