A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Nincs egy hónapja, hogy leírtuk: megállítás nélkül, automatikusan bírságolják a túlsúlyos autókat szeptembertől. A tervek szerint őszre kell elkészülni nem csak az új Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kiépítésével, de a tesztelésével is. a Parlament előtt lévő törvényjavaslat szerint ősztől a túlsúly is az objektív felelősség alá kerülő szabálysértés lesz, azaz meg sem állítják az autót, de a hiteles mérés után már indulhat is a bírságról szóló értesítés. A legújabb hírek szerint viszont úgy tűnik, hogy legalább fél évet késik a rendszer bevezetése. Már régen tesztelni kellene mindent, de még a mérőhelyek egy részének a kiépítése sem történt meg.

Mi az a tengelysúlymérő hálózat?

Még 2015-ben döntötte el a kormány, hogy uniós támogatással,  összesen majdnem 30 milliárd forintból megépít egy automatikus össztömeg- és tengelysúly-ellenőrző hálózatot a fontosabb főutakra és autópályákra telepítve. A rendszernek az a célja, hogy kiszűrje a jelentős túlsúllyal közlekedő járműveket, elsősorban nehéz teherautókat. A becslések szerint a túlsúlyos autók évente több kárt okoznak az utakon, mint amennyibe a teljes rendszer kiépítése kerül.

A döntés nyomán létrejövő Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer 89 mérőhelyet jelent, melyeken automatikusan, kézi emberi mérés nélkül ellenőrzik az áthaladó járműveket. A kiépülő rendszerhez hozzáillesztik a bírságolásról szóló jogszabályokat is úgy, hogy a túlsúlyos autókat meg se kelljen állítani, a bírságot az objektív felelősség elve alapján, egyenesen az üzemben tartónak postázva is ki lehessen szabni.

89 automata mérőállomás figyeli majd a túlsúlyos járműveket

Az eredeti tervek szerint a tengelysúlymérő hálózat 89 mérőhelyének kiépítését tavaly év végére, vagy legkésőbb idén év elején kellett volna befejezni. A tavaly őszi hírek arról szóltak, hogy a rendszer tavasz elejétől készen áll, mérni is képes lesz, de annyira új dologról van szó, hogy a bevezetés előtt egy legalább féléves tesztidőszakot illesztenek be. Később megjelentek az első jogszabály-tervezetek a szükséges változásokról, s e tervekben megerősítették az éles használat kezdetének szeptemberi időpontját.

A most megjelent hírek szerint viszont a minisztérium már legkorábban januári indulásra készül. „2017 végéig várhatóan lezárul az objektív bírságolásra alkalmas rendszer teljes körű kiépítése” – írta a Vezess.hu kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékese. A lap által idézett minisztériumi válaszban arról írnak, hogy a 89-ből 10 helyszínen fejezték be eddig a kivitelezési munkákat (aminek tavaly év végére kellett volna készen lennie). A 89 helyszín közül mindössze egy olyan hely van, ahol már minden készen van, és tesztüzemben működik a súlymérő kapu: az 1-es főúton, Ács térségében.

A 89 helyszín egyébként a következők szerint áll össze:

  • 74 már létező ellenőrzőpont, az útdíj megfizetését ellenőrző kamerák számára épített tartószerkezet
  • 2 olyan tartószerkezetre kerül, ahol ma változtatható jelzésképű tábla működik
  • 13 teljesen új helyszínt kell építeni.

A járműnyilvántartással össze lesz kötve, a VÉDA hálózattal nem

Fontos új információ, hogy a rendőrségi sűrű traffipax-hálózattal, a VÉDA rendszerrel egyelőre nem kapcsolják össze a súlymérő-helyeket. A két hálózatot két külön hatóság kezeli, az adatok nem futnak össze egy kézben.

A rendszerhez az aszfaltba épített érzékelők és az út fölötti tartószerkezetre épített kamerák tartoznak. A kamera azonosítja a rendszámot, a nyilvántartásból hozzárendeli az autó hivatalos adatait, köztük a megengedett össztömegét és tengelyterhelését, és méri még a sebességét is. Az aszfaltba épített érzékelő pedig menet közben leolvassa a jármű tömegét. A mérőhely hitelesített lesz, azaz nem nagyon lehet arra hivatkozni, hogy rosszul mért, mert a felrakón még rendben volt a kocsi súlya.

Mi történik, ha túlsúlyt mér a rendszer?

A hatóság kezében két eszköz lesz: az automata rendszer jelzése alapján a közelben tartózkodó helyszíni egység azonnal a jármű nyomába eredhet, megállíthatja, és akár a túlterheltség megszüntetéséig vagy a bírság megfizetéséig vissza is tarthatja az autót.

Ha nincs a közelben ilyen azonnal a helyszínre kiszálló egység, akkor pedig az ún. objektív felelősség elve alapján indul a bírság az üzemben tartó címére.

Még bizonytalan, hogy mit és mennyire bírságolnak

A mostani hírek között egy érdekes, új elem is felbukkant, ez pedig a személyautók büntethetősége. Korábban csak arról volt szó, hogy a rendszert a túlsúlyos teherautók ellen fogják bevetni. A mostani minisztériumi közlések viszont már arra utalnak, hogy minden olyan autó büntethető lesz, amelyik túlsúlyos, tehát egy túlpakolt személyautót is meg lehet bírságolni ezen a módon. Elvileg, ha a rendszer a teljes járműnyilvántartáshoz hozzáfér, akkor azonosítani tudja minden egyes autó megengedett legnagyobb össztömegét, akár az utánfutó össztömegét is, amit össze lehet vetni az úton pillanatnyilag mért adatokkal.

Az még szintén kérdéses, hogy mennyi lesz a túlsúlyért kiszabandó bírság. Egy benyújtott törvényjavaslat a legkisebb bírságösszeget 100 ezer forintban határozta meg, de ettől már a kormány is visszavonult, s módosították 10 ezerre a legkisebb kiszabható összeget. A törvényt egyelőre még nem fogadták el, így biztosat majd a kihirdetése után írhatunk.