
2023-ra várható a gépjárművezető képzésben a szimulátorok szélesebb körű bevezetése. Az oktatói szakma szerint a szimulátor a balesetveszélyes közlekedési helyzetek megismerésében, gyakorlásában jelent majd segítséget.
A tavalyi újsághírek alapján biztosak voltunk benne, hogy hamarosan a szimulátorok bevett eszközei lesznek a gépjárművezető-oktatásnak. Aztán mégsem történt semmi. A jogszabályokban nem találni nyomát a szimulátoros képzéssel kapcsolatos újdonságoknak, s nem változtak a tantervi és a vizsgakövetelmények sem. Szakoktatókat kérdeztünk a szimulátoros oktatás várható fejleményeiről.
Az oktatók várják az új jogszabályokat
– A szükséges jogszabályok tavaly év végén léptek volna életbe, de aztán elhalasztották a bevezetését (24/2005. GKM rendelet) – mondja egy szakoktató. – Szakmai körökben sokan úgy véljük, hogy a várt módosítások hamarosan megjelennek. Nemcsak a jogszabály-módosításokra várunk, hanem a tantervi és vizsgakövetelmények megújítására is, mert ezekből tudjuk majd meg, hogy a szimulátoros oktatási lehetőség pontosan mit takar. Hány órában, hol engedélyezik, kell-e hozzá szakoktató, hogyan írjuk be a kilométereket a vezetési kartonba stb. Arra számítunk, hogy a jövőben gyakrabban és változatosabb helyzetekben használhatjuk majd a szimulátorokat.
A szimulátor hasznos, de nem kötelező
Az oktató intézmények már ma is használnak szimulátort a járművezető-képzésben. Van, ahol már B kategóriánál is, pedig egyelőre ezt nem lehet a kötelező óraszámba betudni, a szimulátoros vezetéssel töltött órák kiegészítő képzésnek számítanak. Ez alól kivétel a GKI tanfolyam. Az alap és a felújító képzések esetében is a vészhelyzetek gyakorlása történhet szimulátoron vagy vezetéstechnikai pályán. A tanulók 99 százaléka ma szimulátoron gyakorolja ezeket a helyzeteket, mert a vezetéstechnikai pálya jóval többe kerül.
A szimulátoros vezetéssel töltött órák rendkívül hasznosak kezdő és gyakorlott sofőröknek egyaránt. Ma átlagosan 40-45 óra vezetés után lesz egy leendő járművezető vizsgaérett. Ha vezetés előtt van alkalma a tanulónak szimulátoron gyakorolni, akkor lehet, hogy nem kell annyi plusz óra. Az sem elhanyagolható szempont, hogy szimulátorral balesetveszély és károkozás nélkül alkothat fogalmat a tanuló a vezetéssel járó helyzetekről.
– Biztosat még nem mondhatunk, de úgy hírlik, hogy a képzés első öt órájában engedélyezik majd a szimulátor használatát. Számítunk rá, hogy nemcsak az alap oktatásra, hanem hegyi vezetésre, akár országúti vezetésre vagy veszélyhelyzetek gyakorlására is lehet majd használni. A megújított tantervi és vizsgakövetelményekből tudjuk majd meg a részleteket, például azt, hogy a szimulátort hány órában és milyen helyzetekre használhatjuk – mondja a szakoktató.
Egy biztos: a szimulátor használata sem ma, sem a jövőben nem lesz kötelező, a tanulók mindig két lehetőség között választhatnak. A szimulátor mellett mindig lesz egy másik, hagyományos megoldás is az adott feladat végrehajtására.
Sofőrképzés kevert valósággal
Az NXRT Nekonata XR Technologies GmbH és a COS Austria oktató intézmény együttműködésével elkészült egy virtuális szemüveget és kamerát alkalmazó, a hivatásos járművezetők oktatására és továbbképzésére használható eszköz. Az XQ Avatar nevű rendszert eredetileg virtuális tesztvezetésekre fejlesztették ki, de a hivatásos járművezetők is nagy hasznát látják. A virtuális szemüveg segítségével az oktatók egyszerre több vezetőt is képezhetnek. A sofőrök biztonságos környezetben készülhetnek fel a veszélyes forgalmi helyzetekre és megtanulhatják a gazdaságos vezetés alapjait. Különféle út- és közlekedési viszonyok hozhatók létre, lehet gyakorolni a vezetést esős, havas körülmények között, vagy éppen éjszakai fényviszonyok közepette is.
A szemüveget vezetőképző intézményeknek ajánlják a gyártók, főleg a fiatal sofőrök képzésében lesz nagy segítség.
Kaibinger Tamás
Forrás: www.iosb.fraunhofer.de , www.nxrt.io