Születése óta nemzetközi kritikák érték a magyar útdíjrendszert amiatt, hogy itt nem használhatók a külföldi díjfizetési szolgáltatók fedélzeti egységei. A fél Európát egy eszközzel végigjáró sofőrnek Magyarországon vagy viszonylati jegyet kell váltania, vagy itteni obu-t vásárolnia. Ez most megváltozik: a magyar rendszert is alkalmassá tették a külföldi fizetési szolgáltatók fogadására.
A szóban forgó rendszer az úgynevezett EETS, azaz European Electronic Toll Service, magyarul Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás. Ez egy uniós irányelv, ami lehetővé teszi a díjfizetési rendszerek átjárhatóságát. A cél az, hogy az utakat járó felhasználónak ne kelljen minden országban külön eszközt vásárolnia vagy bérelnie, hanem csak egy szolgáltatóval kelljen szerződést kötnie, s egy közös eszközt használnia.
A magyar útdíjrendszer ilyen megoldások fogadására sokáig teljesen alkalmatlan volt, s emiatt már felszólítást is kaptunk az EU-tól. Tavaly az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy hozza összhangba a nemzeti szabályozását az uniós irányelv szabályaival. Az EETS-re vonatkozó döntések alapján már 2012-ig lehetőséget kellett volna biztosítani az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatás igénybevételére. Magyarország azonban nem hozta meg a szükséges intézkedéseket. Az útdíjrendszerünk kitartóan nem kommunikált más országok rendszereivel, a magyar útdíjat mindeddig csak az itt vásárolt eszközökkel lehetett fizetni, mással nem.
Az uniós kritikákra válaszul a kormány most végre lehetővé tette a közös eszközök használatát. Az útdíj törvénybe bekerült az EEST, ami a magyar meghatározása szerint egy “európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy a díjfizetésre kötelezettek gépjárművenként egyetlen fedélzeti eszköz segítségével, az útdíjszolgáltató közreműködésével megfizessék a szolgáltatásba bevont gépjárművek után az útdíjköteles elemi útszakaszok használatának ellenértékét“.
A határhoz érkező sofőrnek innentől kezdve nem kell azon gondolkodnia, hogy az eddig működő eszközét tudja-e majd Magyarországon is használni. Arra lesz csak szüksége, hogy a díjfizetésben közreműködő cég, amivel szerződött, már rendelkezzen jogosultsággal a magyarországi díjfizetésre. Az erre jogosult szolgáltatókat nyilvántartásba veszik, így a külföldi fuvarozó ellenőrizni tudja majd, hogy a díjfizető cége szolgáltathat-e Magyarországon is.
Arra kell majd ügyelnie, hogy ha a járműben több fedélzeti eszközt is használ, akkor melyik lesz az, amelyiknek a magyarországi fizetést teljesítenie kell. Az úthasználó, azaz a fuvarozó felelőssége lesz, hogy a megfelelő eszköz működjön, és annak közreműködésével a fizetés megvalósulhasson.
Forrás: 2021. évi LIX. tv. 56-67. §
Nagy Csaba