A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Nem újdonság a vámosok számára, hogy évi ezermilliárdos áfacsalás nehezíti a hazai gazdasági életet. Egy nyár végi akció feketén-fehéren megmutatta: az országba beérkező minden negyedik kamion adócsalásban vesz részt.

Megdöbbentő eredményt hozott a NAV nyáron zajlott akciója. Három hónapon át figyelték a Szlovákia felől érkező kamionokat, akit csak lehetett, megállítottak. A NAV tapasztalata szerint négyből egy autó a feketegazdaságot szolgálta. Tonnaszám érkezik az országba Szlovákia felől a hamisított márkajelzésű ruha és élelmiszer.

A vámosok az egész szlovák-magyar határszakaszt ellenőrizték. Az akció előtt alapos számlálást végeztek. Megszámolták, hogy egy átlagos napon hány autó közlekedik ebben a térségben. A számlálást az akció ideje alatt is megismételték. A különbség döbbenetes volt. amint híre terjedt, hogy mire vadászik a NAV, naponta 1600 kamionnal kevesebb lépte át a szlovák-magyar határt. Még így is sok feketefuvar átcsúszott: az akció alatt a pénzügyőrök több milliárd forint értékű árut foglaltak le.Volt ezek között jelöletlen élelmiszer, hamis címkés ruhanemű, elektronikai cikk.

Nem kell nagy merészség azt tippelni, hogy az el nem indított autók azok voltak, amelyek valamilyen módon a csalásokban érintettek. A napi 1600 autó rakományát napi 8 milliárd forintra becsülik. Ez évente több ezer milliárd forint értékű áru, ami feketén jön be az országba. Főleg olyan termékekről van szó, amit nehéz nyomon követni. Ömlesztett, jelöletlen áru: élelmiszer, cukor, ruha.

A csalók azt használják ki, hogy az EU-tagországok között nincs áfafizetés. Az árut úgy hozzák be, hogy az papíron csak átutazik Magyarországon. Veszik Szlovákiában, s papíron tovább is adják mondjuk egy román cégnek. Ha nem marad itt az áru, akkor nem is kell utána áfát fizetni. Csakhogy az utóbbi üzlet fiktív, az autót pedig lepakolják Magyarországon. A termék itt van, feketén eladják, áfát pedig senki sem fizet.

A másik csalás, hogy a szállítmány többször gazdát cserél. A vevő soha nem fizet, de az eladó rögtön visszaigényli az áfát. Ez akár többször is megtörténik egymás után, több cégen keresztül. A végén aztán ott áll egy olyan cég, amelyiknek be kellene fizetni az áfát, de nem teszi. Ez mondjuk egy hajléktalan nevére létrehozott kft. Ez a cég adótartozással megszűnik, de addig a rakomány utáni áfát már visszaigényelték. A NAV hírei szerint rábukkantak olyan fuvarra is, ahol a rakomány Budapestig ötször cserélt gazdát papíron.

Ilyen csalásokra azokat a határszakaszokat lehet felhasználni, ahol belépéskor nincs tételes ellenőrzés. Ilyenek a belső uniós határok. Románia, Ausztria, Szlovénia felé is hasonló lehet a helyzet. Ez nem szlovákiai különlegesség. Valószínű, hogy a belépő csempészáruval találkozunk a legnagyobb áruházláncok polcain is. Ekkora mennyiséget már nem szív fel a feketepiac, a csak félig legálisan működő kis boltok, apró vállalkozások. Ezermilliárdokról van szó, ebben a csalássorozatban a legnagyobb cégek is érdekeltek.

Az akciók lefüleléséhez néha nem is kellett nagy lelemény. A sofőrök sokszor maguk is segítőkészek lettek, amikor a pénzügyőrök felajánlották, hogy ellenőrzésre a fuvarlevélen megjelölt célállomásra kísérik őket. Hamar kiderült, hogy nem is azon a helyen kell lerakodniuk, ahová a papír szól. A valós lerakóhelyeken például több cukorcsomagolót is felfedeztek.

Az ilyen ügyekben nem a fuvarozók a főszereplők, hiszen nem ők tervelik ki az ügyleteket, csak a szállítást végzik. Azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni az ilyen leleplezéseket. Rossz fényt vet a szakmára. Hiába nem a fuvarozók a kezdeményezői ezeknek a szállításoknak, akkor is az a hír terjed el, hogy minden negyedik kamionos csaló. Közös felelősségünk, hogy ez megváltozzon.

A fuvarozó legfontosabb feladat az ilyen helyzetek elkerülésére, hogy kiemelt gondossággal ügyel a fuvarfeladat valamennyi hivatalos lépésére. Azok a cégnevek és címek szerepelnek-e az okmányokon, akikkel megállapodott? Nincs-e egy váratlan helyszínmódosítás, lerakási hely megváltoztatása? Minden lépést pontosan dokumentálni kell, mert a sofőr és a fuvarozó semmilyen más módszerrel nem tudja igazolni a jóhiszeműségét. Senkinek nem hiányzik, hogy akaratán kívül nemzetközi csalás bűnrészesévé váljon csak azért, mert elnéző volt a fuvarokmányok kitöltésekor.