A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tachográf illesztése külföldön

Vigyázzunk, ha az Unión kívül kell javítani vagy újra­illesztetni a tachográfot! Nem mindegy, milyen plombát és jegyzőkönyvet kapunk a munkáról.

Szerbiában voltam kénytelen szervizeltetni a járművem, s a javítás után Belgrádban történt meg a tachográf illesztése is. A műhely szabályos munkát végzett, az illesztésről egy angol nyelvű igazolást is kiállítottak. A következő utamon, Olaszországban 800 euróra büntettek szabálytalanság miatt. A készülék működésével nem volt gond, a bírságot azzal érdemeltem ki, hogy az illesztést az EU területén kívül végeztettem el. Itthon újra kellett volna illesztett nem a szerkezetet?

Mások a szabályok

Szerbia az AETR egyezményhez csatlakozott ország, így a vezetési időkre és a menetíró használatára vonatkozó szabályok ma nagyrészt ugyanazok, mint nálunk. Az EU azonban az AETR-től eltérő, külön szabályokat is alkot, s bár a kettő nagyon hasonló, vannak eltérések is. E két szabálygyűjtemény viszonyát tehát úgy kell értenünk, hogy az EU területén az EU saját szabályait kell alkalmaznunk, az EU-n kívüli AETR-országok területén pedig az AETR előírásait.

Az AETR hatályos szabályait magyar nyelven a 2011. évi XLIV. törvény tartalmazza. Ha megkeressük, ebben a 9. cikkben találjuk a menetírók beépítésére és javítására vonatkozó előírásokat. E cikk szerint a menetíró készülék beépítését és javítását csak a hatóságok által elismert szerelők és műhelyek végezhetik. Az engedélyezett műhelyek szerelés után illesztési címkét, plombát tesznek a tachográfra, a rendelet függelékében előírt részletes feltételek alapján. A szerbiai műhely tehát teljesen hivatalosan, az országra érvényes AETR előírásai alapján végezte el a berendezés szerelését és illesztését, és állította ki az erről szóló dokumentumot.

Az EU-s szabályok is szigorú előírásokat vezetnek be a tachográfműhelyek létesítésére és a benne dolgozó szerelők képesítésére. Erre vonatkozóan az uniós rendelet mellett a magyar kormány is kiadott előírásokat, melyek tovább pontosítják az uniós feltételeket (75/2016. NFM rendelet). Ez a rendelet részletesen előírja, hogy milyen személyi, tárgyi feltételekkel nyithat valaki tachográfműhelyt. Nyilván egy EU-n kívüli országban működő műhely működését az uniós hatóságok nem ellenőrizhetik. Így abban sem lehetnek teljesen bizonyosak, hogy az illesztés és az igazolások kiállítása ott olyan szabályok szerint történik, ami az EU-ban is megfelel az előírásoknak.

Lehet jó is, de biztosak nem lehetünk benne

Mindez nem zárja ki, hogy EU-n kívüli műhelyben is kaphatunk az Unió területén is érvényes szolgáltatást. Ehhez azonban a műhelynek olyan tanúsítványt kell kiállítania, amit az EU-ban is elfogadnak.

Sajnos, arra nem tudunk egyértelmű útbaigazítást adni, hogy mire ügyeljünk a javítóműhely kiválasztása során, hogy utólag biztosan ne kerüljünk bajba. Szakértőnk szerint sem a tulajdonos, sem a gépkocsivezető nem fogja tudni eldönteni egy javítás után, hogy megfelelő állapotban kapta-e vissza járművét. Sajnos ki van szolgáltatva az ügyfél a szerviznek.

További problémát okoznak a kapott tachográf-jegyzőkönyvek. Nem minden tagállamban kötelező az A4 méretű jegyzőkönyv az EU-ban sem. Nálunk igen, a legtöbb országban viszont elég csak a jármű „B” oszlopára felragasztott kalibrálási címke. További kérdés, hogy ha van jegyzőkönyv, akkor az EU-konform-e, azaz másik tagállamnak el kell-e fogadnia.

Illesztessük inkább újra!

Ha útközben javítást kell végeztetnie valakinek, akkor legjobb szándékkal is csak azt tudjuk javasolni, hogy ha a jármű hazaért, készíttessen itthon egy új felülvizsgálatot. Előbb-utóbb, legkésőbb a műszaki vizsgán a magyar tanúsításra amúgy is szüksége lesz a járműnek. Ha pedig ennek ellenére mégis bírság lesz a vége, akkor a fuvarozó vállalkozásnak sokkal könnyebb dolga lesz a jogait egy magyar vállalkozással szemben érvényesíteni, mint egy EU-n kívülivel. Ha tehát az EU-n kívül kellett javítani a menetírót, akkor hazaérkezés után végeztessük el az újraillesztést, csak így tudunk biztosra menni, hogy ne legyen tetemes bírság a vége!

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu