A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tachográfcsere: két hónap lesz a türelmi időszak

Február végéig a hatóságok nem fognak büntetni a tachográfcsere elmulasztása miatt – így döntött karácsony előtt az Európai Bizottság. A hatóságok ez idő alatt is végeznek ellenőrzéseket, de  büntetés helyett csak felhívják az érintettek figyelmét a kötelezettségre. 

Január elseje az eddig végrehajtott legnagyobb kötelező tachográfcserét jelenti a nemzetközi fuvarozásban: a nemzetközi forgalomban közlekedő fuvarozóknak minden olyan menetírót ki kellett cserélniük, amit 2019. június 15. előtt helyeztek üzembe. A kötelezettség mindenkire vonatkozik, nem ad felmentést például az a tény sem, hogy a járművet  annak idején azzal a menetíróval szerelve adták át. A cserekötelezettség azt is jelenti hogy ettől az évtől kezdve nemzetközi forgalomban már nem lehet korongos menetírót használni. 

A kötelező tachográfcserének lesz egy következő lépése is: 2025. augusztus 25-ig le kell cserélni azokat az első generációs okos menetírókat is, melyeket 2019. június 25. és 2023. augusztus 21. között helyeztek üzembe. Augusztus végétől tehát nemzetközi forgalomban már csak a legújabb típusú, digitális tachográfot lehet használni. Végül harmadik felvonásként, 2026. július elsejétől a 2,5 tonna feletti kisteherautók is belépnek a menetírót használók körébe. 

A kötelezettség a belföldi forgalmat egyelőre nem érinti, itt nem változtak a korábbi szabályok.

Február 28-ig nem büntetnek

A cserével kapcsolatos jogszabályok nem tartalmaznak további türelmi időt. A határidőket még 2020-ban állapították meg, így jogos elvárás, hogy az elmúlt évek alatt a cseréket le kellett bonyolítani. Ennek ellenére az Európai Bizottság közlekedési munkacsoportja egy karácsony előtti ülésén úgy döntött, hogy adnak két hónapot arra, hogy az érintettek mindegyike eleget tudjon tenni a kötelezettségnek. Ezt edukációs időszaknak nevezik. Ez idő alatt, 2025. február 28-áig a hatóságok ellenőrzés során nem fognak bírságot kiszabni, csak figyelmeztetik a fuvarozókat a szükséges tennivalókra. 

Szó sincs tehát halasztásról, a cserére nem adtak további határidőket. Ne tekintsük tehát úgy a haladékot, hogy egyelőre nem kell tenni semmit a csere érdekében. Mindössze arról van szó, hogy pénzbírságot nem szabnak ki az elkövetkezendő két hónap során. 

Az EU Bizottság a tagállamokat kérte arra, hogy a türelmi idővel kapcsolatos tájékoztatást hivatalos honlapokon közreadja. Magyarországon a Közlekedési Hatóság, a NiT és az MKFE weboldalán olvasható az EU bizottsági közlemény (bit.ly/csere25).

Felhívjuk figyelmüket arra is, hogy egy másik kötelezettség is élesedett január elsején. Ettől az időponttól kezdődően a járművezetőnek nem a megelőző 28, hanem 56 nap adataival kell elszámolni. A közlemény nem érinti, hogy a türelmi időszak ezzel kapcsolatban is fennáll-e, vagy ezt már januártól élesben ellenőrzik-e a hatóságok. 

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu