Február végéig a hatóságok nem fognak büntetni a tachográfcsere elmulasztása miatt – így döntött karácsony előtt az Európai Bizottság. A hatóságok ez idő alatt is végeznek ellenőrzéseket, de büntetés helyett csak felhívják az érintettek figyelmét a kötelezettségre.
Január elseje az eddig végrehajtott legnagyobb kötelező tachográfcserét jelenti a nemzetközi fuvarozásban: a nemzetközi forgalomban közlekedő fuvarozóknak minden olyan menetírót ki kellett cserélniük, amit 2019. június 15. előtt helyeztek üzembe. A kötelezettség mindenkire vonatkozik, nem ad felmentést például az a tény sem, hogy a járművet annak idején azzal a menetíróval szerelve adták át. A cserekötelezettség azt is jelenti hogy ettől az évtől kezdve nemzetközi forgalomban már nem lehet korongos menetírót használni.
A kötelező tachográfcserének lesz egy következő lépése is: 2025. augusztus 25-ig le kell cserélni azokat az első generációs okos menetírókat is, melyeket 2019. június 25. és 2023. augusztus 21. között helyeztek üzembe. Augusztus végétől tehát nemzetközi forgalomban már csak a legújabb típusú, digitális tachográfot lehet használni. Végül harmadik felvonásként, 2026. július elsejétől a 2,5 tonna feletti kisteherautók is belépnek a menetírót használók körébe.
A kötelezettség a belföldi forgalmat egyelőre nem érinti, itt nem változtak a korábbi szabályok.
Február 28-ig nem büntetnek
A cserével kapcsolatos jogszabályok nem tartalmaznak további türelmi időt. A határidőket még 2020-ban állapították meg, így jogos elvárás, hogy az elmúlt évek alatt a cseréket le kellett bonyolítani. Ennek ellenére az Európai Bizottság közlekedési munkacsoportja egy karácsony előtti ülésén úgy döntött, hogy adnak két hónapot arra, hogy az érintettek mindegyike eleget tudjon tenni a kötelezettségnek. Ezt edukációs időszaknak nevezik. Ez idő alatt, 2025. február 28-áig a hatóságok ellenőrzés során nem fognak bírságot kiszabni, csak figyelmeztetik a fuvarozókat a szükséges tennivalókra.
Szó sincs tehát halasztásról, a cserére nem adtak további határidőket. Ne tekintsük tehát úgy a haladékot, hogy egyelőre nem kell tenni semmit a csere érdekében. Mindössze arról van szó, hogy pénzbírságot nem szabnak ki az elkövetkezendő két hónap során.
Az EU Bizottság a tagállamokat kérte arra, hogy a türelmi idővel kapcsolatos tájékoztatást hivatalos honlapokon közreadja. Magyarországon a Közlekedési Hatóság, a NiT és az MKFE weboldalán olvasható az EU bizottsági közlemény (bit.ly/csere25).
Felhívjuk figyelmüket arra is, hogy egy másik kötelezettség is élesedett január elsején. Ettől az időponttól kezdődően a járművezetőnek nem a megelőző 28, hanem 56 nap adataival kell elszámolni. A közlemény nem érinti, hogy a türelmi időszak ezzel kapcsolatban is fennáll-e, vagy ezt már januártól élesben ellenőrzik-e a hatóságok.
Nagy Csaba