Tachográfok cseréje

A nemzetközi forgalomban működő tehergépkocsik menetíróit nemsokára le kell cserélni a legkorszerűbb készülékre. Az év végi határidő a korongos és a 2019.06.15. előtt forgalomba helyezett járművek menetíróit érinti, a többi tachográf jövő szeptemberig használható. Az új SMART 2 készülékek ára 400-800 ezer forint között mozog, és még az is lehet, hogy a belföldi fuvarozásban is előírják majd a használatukat.

Melyik készülékeket kell cserélni?

A legújabb generációs (G2v2 vagy SMART 2) menetírók eltérnek az összes eddig gyártott digitális tachográftól, ezért a korábbi generációs menetíró készülékek egyike sem lesz alkalmas nemzetközi forgalomban való részvételre 2025. augusztus 20. után – mondja Szösz Dezső, a Baranyatax Kft. vezetője.

2023. augusztus 23-tól gurultak le a gyártósorról az új készülékekkel felszerelt járművek, így a forgalmi engedély alapján el tudjuk dönteni, hogy kell-e tachográfot cserélni. Ha a forgalmi engedély „B” rovatában, a jármű első nyilvántartásba vételi időpontjánál 2023.08.21 előtti dátum szerepel, akkor az a készülék szinte biztosan csereköteles.

De megnézhetjük a kinyomatot is. Ha a kinyomat készülékre vonatkozó adatblokkjában megjelenik a „GEN2 v2” felirat, akkor megnyugodhatunk, a készülék megfelel az új követelményeknek. Vigyázat, nem szabad összetéveszteni a tachográf kártya generációjával, mivel az is megjelenik a nyomtatáson!

A  2019.06.15-ig forgalomba helyezett járművek esetén a cserét 2024. dec. 31-ig kell kivitelezni, míg a 2023.08.20-ig forgalomba helyezett járművek kapnak bő 8 hónap haladékot, azaz legkésőbb 2025. aug. 20-ig kell felszerelni őket a legújabb G2v2 készülékekkel.


A menetrend

Nemzetközi forgalomban közlekedő gépjárműveknél az 

  • első csereidőszak: a 2019.06.15-ig forgalomba helyezett járművek régi típusú digitális menetíróinak és a korongos készülékeknek a cseréje SMART 2-re. Határidő: 2024. december 31.
  • második csereidőszak: a 2023.08.21 előtti járművek SMART 1 tachográfjainak cseréje SMART 2-re. Határidő: 2025. augusztus 21.
  • harmadik időszak: a 2,5 tonna feletti, nemzetközi forgalmat bonyolító kisteherautókba SMART 2 tachográfot kell szereltetni. Határidő: 2026. július 1.

Nem elég egy szoftverfrissítés?

Nem. Az új készülékek hardveresen is eltérnek a korábbiaktól. Ezekben az új G2V2-es készülékekben már olyan alkatrészek is megtalálhatók, amik a régiekben nem, így azokat szoftveresen már nem lehet fejleszteni. Ilyen például a giroszkóp, műholdvevő antenna stb. – magyarázza a  Baranyatax Kft. vezetője.

Az új tachográfok automatikusan rögzítik a jármű helyzetét

  • a napi munkaidő kezdetekor,
  • ahol a jármű átlépi valamely tagállam határát,
  • a halmozott vezetési idő minden harmadik órájában,
  • a napi munkaidő végén.

A tachográf digitális térképet is tárol a memóriájában a jármű helyzetének rögzítése céljából. 

Mire készüljünk?

Az új SMART 2 tachográf ára 400 és 800 ezer forint között mozog. A csere előtt érdemes telefonon egyeztetni az időpontot az általunk kiválasztott tachográfszervizzel. Jó, ha visszük az utolsó illesztési jegyzőkönyvet, de ez nem kötelező. Ezenkívül csak a forgalmi engedélyre és a cégadatokra van szükség. Az időpontra érkező járműveknél a csere általában 1-1,5 óra hosszat tart.

A belföldi fuvarozásban is előírhatják

Többször írtunk már a régebbi típusú tachográfok kötelező cseréjének az idejéről. Nem mindig emeltük ki, hogy mindez a nemzetköziben használt autókra vonatkozik. Jelenleg nem tudjuk, hogy az uniós jogszabály honosítása nem terjeszti-e majd ki a kötelezettséget a belföldi fuvarozókra is.

A tachográfok cseréjét előíró rendelkezést egy európai uniós rendelet tartalmazza. A ma érvényes szabályok a mobilitási csomag részei voltak, ami 2020-ban jelent meg. A rendelet felállítja a kötelező csere menetrendjét. Az érintett járműveket viszont úgy határozzák meg, hogy azok a nyilvántartásba vétel tagállamától eltérő tagállamban üzemeltetett járművek. Azaz a nemzetközi forgalomban részt vevő járműveket érinti. A rendelet emellett azt is tartalmazza, hogy a tagállamok belföldi szállítás esetén is előírhatják ezt a kötelezettséget (ez a 165/2014/EU rendelet 3. cikk).

Magyarországon ilyen rendelet egyelőre nem jelent meg. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lesz ilyen kötelezettség. Példaként említenénk a 3,5 tonna kisteherautókra vonatkozó engedély beszerzésének a kötelezettségét. Az uniós rendelet ezt szintén csak a nemzetközi forgalomban részt vevő kisteherautókra írta elő kötelező jelleggel. Magyarország viszont olyan helyi rendeletet hozott, hogy ez az előírás minden fuvarozást végző kisteherautóra kötelező lett. Nem nagyon tudnánk mondani olyan fuvarozással kapcsolatos kötelező előírást, melyet uniós jogszabály kötelezővé tesz a nemzetközi forgalomban működőkre, Magyarország pedig felmentést ad alóla a belföldi fuvarozók számára. Elképzelhető, hogy nem lesz ez másként a tachográfok cseréjével sem.  Biztosat egyelőre nem tudunk. Kérdeztük a minisztériumot is, hogy a belföldi forgalomban dolgozóknak kell-e számítaniuk arra, hogy számukra is kötelezővé teszik az új tachográfok beszerelését, lapzártánkig azonban nem kaptunk választ. Egyelőre tehát annak, aki csak belföldi forgalomban dolgozik, nincs a cserével kapcsolatos kötelezettsége. És nagyon reméljük, nem fog megjelenni az utolsó pillanatban, nagyon rövid határidővel egy mindenkit érintő hazai rendelkezés!

Nagy Csaba, Kaibinger Tamás, Sebestyén Szabolcs

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu