Az Európai Autógyártók Szövetsége nyilvánosságra hozta a tavaly regisztrált új autók, valamint a 2022-ben az utakat járó járművek adatait.
Ebből az derül ki, hogy 2023-ban csaknem 1,5 millió darab új furgont adtak el az EU-ban, ez 14,6%-os növekedés 2022-höz képest. Itthon a furgonoknál 17,5%-os a növekedés. Az elektromosan tölthető furgonok egyre nagyobb teret hódítanak, az eladásuk 56,8%-kal, piaci részesedésük 2%-kal nőtt 2023-ban. Leginkább Hollandiában, Spanyolországban és Franciaországban nőtt az eladásuk. Magyarországon 674 teljesen elektromos furgont helyeztek forgalomba 2023-ban, ami 19%-os növekedés az előző évhez képest.
A teherautó eladások is nőttek 2023-ban: az Európai Unióban 16,3%-kal, Németországban 24,4%-kal Spanyolországban 22,3%-kal, és Olaszországban és Franciaországban is kétszámjegyű a növekedés.
Az eladott új teherautók 95,7%-a dízel volt. Elektromosból 5.279 darabot regisztráltak Unió-szerte, ez 234,1%-os növekedés. Ennek 60%-át két ország adta. Hollandiában csaknem 400 darab 16 tonna feletti, és 766 darab 3,5-16 tonna közötti elektromos járművet állítottak forgalomba tavaly, így Hollandia élre ugrott a nulla kibocsátású teherautók számában.
Németországban is megduplázódott a kisteher-középteher kategóriában az elektromosok száma, míg nehézteher kategóriában közel hétszer több elektromos meghajtású járművet regisztráltak, összesen 609 darabot. Az elektromos teherautók jelenleg az EU járműpiacának 1,5%-át adják. Magyarországon tavaly 19 darab elektromos kis- és középteherautót, és 11 darab 16 tonna felettit regisztráltak.
2022-ben a hazai utakon csaknem 510 ezer 3,5 tonna alatti furgon futott, ezekből 318 ezer 10 évnél idősebb. 3,5 tonna feletti járműből 96.272 darab van, ezeknek több, mint 54%-a 10 évesnél idősebb. A hazai teherautóflotta átlagéletkora 12,2 év, míg az Európa útjait járó teherautók átlagéletkora 13,9 év.
S.Sz.