Teherautókra már októbertől a jövő évi útdíjakat kell fizetni

Félredobta saját szabályait a kormány és alaposan átírta az útdíjak emeléséről szóló korábbi rendeletét. Szó sincs már arról, hogy az útdíjak az inflációt követve egységesen emelkednének meg január elsejétől. A személyautók éves matricái alig 5%-kal drágulnak, a legolcsóbb, 10 napos matrica ára viszont 43,9%-kal emelkedik az egységes, 15%-os drágulás helyett. A teherautóknál marad a 15%-os emelés, de január helyett már októbertől a megemelt díjakat kell fizetniük.

Az útdíjak emelésére két éve vezette be a kormány azt a módszert, hogy az előző évi inflációt veszik alapul. Az útdíjak módosítása az elmúlt két évben így nem kormányzati rendeletekkel történt, hanem egyszerűen a szolgáltató hirdette ki a következő évre szóló díjakat. A díjemelés mértékét az előző év augusztusi infláció határozta meg. Az alacsony inflációnak köszönhetően így 2021-ben 3,9, 2022-ben pedig 4,9 százalékkal emelkedtek a tarifák egységesen, minden járműkategóriában. A díjemelés mértéke azonos volt a matricás rendszerben és a teherautók e-útdíjában is. 

Ebben az évben azonban meglódult az infláció, s ez most egy nagyobb díjemelést vetített előre. A hivatalos augusztusi inflációs adat 15,6%, így ezzel a mértékkel kellett volna januártól az útdíjaknak is emelkedniük. A kormány azonban ezt valamiért nem érezte megfelelőnek. Az inflációs adat megjelenésekor Palkovics miniszter még azt nyilatkozta, hogy semmiképpen sem fognak hozzányúlni a két éve működő automatikus korrekcióhoz. Nem egészen két héttel később azonban megjelent az új útdíjrendelet, melyben alaposan megváltoztatták a számokat. Nem csak a díjemelés mértékét írták át, hanem az egyes kategóriák egymáshoz viszonyított arányát is megváltoztatták. Az átalakítás vesztesei azok a személyautósok, akik csak alkalmi jelleggel használják az autópályákat. 

A módosítások lényege, hogy egyes kategóriák díjait a 15,6%-os infláció helyett mindössze 5%-kal emelik meg. Ebbe a csoportba kerültek a buszok is, méghozzá valamennyi kategóriával, azaz a 10 napos, havi és éves díjakkal egyaránt. Miközben személygépkocsik esetén az éves matrica ára szintén 5%-kal emelkedik, a legrövidebb időre szóló, 10 napos bérlet 43,9%-kal, a havi bérlet pedig több mint 70%-kal drágul jövő év elejétől. A kormány nem mond le az inflációt követő díjak beszedéséről, csak ezt nem egységesen teszi, hanem aránytalanul terheli az egyes csoportokat. A buszok és az éves bérletet váltó személyautósok enyhébb díjemelését azok fizetik meg, akik csak alkalmi jelleggel használják az autópályákat. Jelenleg ennek a kategóriának (D1) a legolcsóbb, 10 napra szóló díja 3820 forint. A 15,6%-os díjemeléssel azt vártuk, hogy ez 4420 forintra fog emelkedni, helyette viszont 5500 forintot kell majd fizetnünk. Azaz, míg egy busz havi útdíja 5%-kal emelkedik, addig egy személygépkocsira 70,82%-kal kell többet fizetnünk.  

A személygépkocsik, buszok, motorok díjai tehát a következők lesznek január 1-től (zárójelben az emelés százalékos mértéke):

E-matrica díjkategória Országos Megyei
10 napos Havi Éves Éves
2022 2023  2022 2023  2022 2023  2022 2023 
D1M (motorkerékpár) 1600 2750 (71,88%)  2730  4450 

(63%)

46850 49190

(5%)

5450 5720

(4,95%)

D1

(személygépkocsi)

3820 5500 (43,98%) 5210  8900

(70,82%)

46850 49190

(5%)

5450 5720

(4,95%)

D2

(7 fős személygépkocsi, kisteherautó 3,5 tonna alatt, kisbusz)

7630 8000 (4,8%) 10420  12600

(20,9%)

46850 69830

(49%)

10900 11450

(5%)

B2

(autóbusz)

16890 17730 4,97%) 23950  25150

(5%)

217950 228850

(5%)

21800 22890

(5%)

U

(utánfutó)

3820 5500

(43,98%)

5210 8900

(70,82%)

46850 49190

(5%)

5450 5720

(4,95%)

Tehergépkocsik díja

Az e-útdíjrendszer szerint közlekedő tehergépkocsik díja két részből tevődik össze. A miniszteri rendelet egyrészt meghatároz egy alapdíjat az egyes tengelyszámmal rendelkező autók számára, amit a környezetvédelmi besorolás szorzószáma módosít. 

A teherautók útdíjával kapcsolatban eddig szintén arra számítottunk, hogy a díjakat az augusztusi 15,6%-os inflációval fogják majd január elsejétől megemelni. Ez így is lett, itt egységes a drágulás valamennyi kategóriában. A meglepetést az jelenti, hogy az új díjakat nem január elsejétől fogják bevezetni, hanem már 2022. október 15-től. Az év utolsó két hónapjában tehát már a jövő évi díjakat kell fizetnünk. 

A teherautós útdíjak tehát 2022. október 15-től a következők: 

tengelyek száma környezetvédelmi osztály gyorsforgalmi út, autópálya főút
2022 2023  2022 2023 
J2 C (Euro I.) 71,85 83,06 30,56 35,32
B (Euro II-IV.) 62,48 72,23 26,57 30,71
A (Euro V-től.) 53,11 61,40 22,58 26,10
J3 C 100,80 116,52 52,92 61,18
B 87,65 101,32 46,02 53,20
A 74,50 86,12 39,12 45,22
J4 C 162,83 188,39 101,56 112,50
B 135,69 156,86 84,63 97,83
A 115,34 133,33 71,94 83,16

 

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Ezek is érdekelhetik: